چابهار علاوه بر موقعیت بازرگانی دارای جاذبههای فراوان تاریخی، طبیعی و گردشگری است.همچنین اجرای سیاست اقتصاد دریامحور که یکی از سیاستهای بالادستی کشور است در این منطقه میتواندزمینه رابرای بهبود شرایط فراهم کند. در طول سالهای گذشته از ظرفیتهای این منطقه صحبت میشد. از این رو جمعی از نمایندگان رسانههای کشور در سفر به چابهار از طرحها و پروژههای گردشگری، صنعتی و تجاری بازدید کردند. سعید اربابی مدیرعامل منطقه آزاد چابهار به پرسش نمایندگان رسانه درباره تحولات منطقه و همچنین جزئیات پروژههای در دست اجرا پاسخ داد.
اربابی با بیان اینکه دنبال تأسیس صندوق سرمایهگذاری چابهار هستیم، گفت: این صندوق گامی اساسی در تسریع اجرای پروژههای عمرانی وتوسعه زیرساختهایمنطقهآزادخواهدبودوباساختارحرفهایومدیریتی توانمندموجب جذب سرمایهگذاری بیشتر وافزایش هماهنگی درپروژهها خواهد شد. اربابی تصریح کرد: اجرای این طرح باعث توسعه متوازن، بهبود شرایط زندگی وافزایش جذابیت اقتصادی منطقه میشودونقش مهمی درتحقق چشماندازهای توسعهای منطقه ایفا خواهد کرد.
وی به مراحل اجرای طرح بالا در فازهای مختلف اشاره کرد و افزود؛ هدف اصلی جذب سرمایهگذاریهای خرد با استفاده از چارچوب سازمانی شرکتهای توسعه و عمران، افزایش هماهنگی و بهرهوری در طرحهای توسعه منطقه آزاد، مشارکت جامعه محلی در توسعه پایدار منطقه و سرانجام افزایش امنیت اقتصادی و امیدآفرینی میان مردم منطقه است.
اربابی به چگونگی برنامه جذب سرمایهگذاران خارجی اشاره کرد وگفت: سرمایهگذاری خارجی بهعنوان یکی از ابزارهای کلیدی توسعه اقتصادی در جهان اهمیت بالایی برای کشورها بهویژه کشورهای در حال توسعه دارد. این نوع سرمایهگذاری میتواند با انتقال فناوریهای نوین، ایجاد اشتغال و تأمین مالی پروژههای زیربنایی نقش مؤثری در رشد و شکوفایی اقتصادی داشته باشد.
به عقیده او این کاربه افزایش نقدینگی دربازاروبهبود شرایط مالی، انتقال فناوریهای نوین وافزایش بهرهوری در بخشهای مختلف صنعتی، ایجاد فرصتهای شغلی جدید و بهبود سطح مهارت نیروی کار داخلی، افزایش تولید ناخالص داخلی و بهبود موقعیت چابهار در بازارهای بینالمللی میانجامد.نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی به موضوع احداث ترمینال فرودگاهی در این منطقه اشاره کرد و گفت: هدف ما احداث ترمینالی مدرن است که بتواند از یکسو جاذبههای بصری را برای جذب سرمایهگذاران داخلی و خارجی فراهم کند. از سوی دیگر درخور شأن گردشگرانی باشد که مشتاقانه میخواهند روزهای خوش و خاطرهانگیزی را در چابهار و تنها بندر اقیانوسی ایران و مناظر بکر و طبیعی آن سپری کنند. سخنان مدیرعامل منطقه آزاد چابهار درحالی است که در حال حاضر این شهر بهرغم شمار بالای مسافران بومی و گردشگران، فاقدفرودگاه استاندارد ومناسب برای منطقهای است که میتواندرغبت سرمایهگذاری وترجیح بیشتربرای حضور گردشگران سراسر کشور باشد. بهعبارت روشن احداث فرودگاه مدرن یک امر واجب برای چابهار و بهتبع آن منطقه آزاد است. به گفته اربابی در قسمت شمالی فرودگاه فعلی ترمینال جدید به مساحت ۳۰۰۰هکتار احداث میشود که این ترمینال حدود ۳۰کیلومتر با شهر چابهار فاصله دارد و فاصله شهر تا فرودگاه کمتر میشود.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار احداث منطقه آزاد مشترک با پاکستان را اولویت بعدی عنوان و اظهار کرد: پاکستان کشوری ۲۵۰میلیون نفری است که بهراحتی میتوانیم کالاهای اساسیمان را از آنجا تأمین کنیم و متقابلا اکثر تولیدات ما در پاکستان بازار دارد. تجارت با پاکستان ۱۰میلیارد دلار هدفگذاری شده است. لذا در مرز ریمدان دنبال احداث منطقه آزاد مشترک با پاکستان هستیم چراکه منطقه ریمدان به بندر گوادر پاکستان نزدیک است و به کریدور متصل میشود و فاصله چابهار تا ریمدان ۹۵کیلومتر است و از ریمدان ۴۵کیلومتر فاصله تا سیپک (راهروی اقتصادی چین_پاکستان) است که میتوانیم خودمان را به چین وصل کنیم. در مرز ریمدان زیرساختها در حال آمادهسازی است و شش همت باید طی سه سال در این مرز هزینه کنیم و پاکستانیها را نیز ترغیب کردیم در مرز خودشان آمادهسازی انجام دهند.
به گفته وی منطقه آزاد ایران و پاکستان اولین منطقه آزاد مشترک ایران با کشورهای همسایه خواهد بود. اربابی یادآور شد: میتوان در مرز ریمدان واحد تولیدی احداث کرد و مواد اولیه در آنجا فرآوری و سپس به پاکستان ریاکسپورت شود که ارزش افزوده آن برای کشورمان خواهد بود.
ایجاد ۱۵۰ بنگاه زودبازده در روستاهای چابهار
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، طرح بعدی پیشران برای تحول این منطقه را ایجاد کارخانههای کلید نخورده عنوان کرد و گفت: در منطقه پول و سرمایهگذار هست اما ایده وجود ندارد. برای اینکه پولهای سرگردان را از استان جمع کنیم دنبال ایجاد بنگاههای زودبازده هستیم تا همچون تجربه کشور چین، کارخانهها و بنگاههای زودبازده را در روستاها که نیروی کار فراوان است ایجاد و اشتغال برای جامعه محلی ایجاد کنیم. وی اضافه کرد: در این طرح ۱۵۰بنگاه زودبازده شناسایی شده که بیش از ۷۰۰۰اشتغال مستقیم برای جامعه محلی ایجاد میکند و در حال جانمایی این بنگاهها و انتخاب روستا برای آنها هستیم. اربابی با اشاره به اتصال خط دریایی مسافری چابهار_مسقط گفت: در حال حاضر خط کشتیرانی چابهار ایران به مسقط عمان فعال است ومسافرجابهجا میکند و مصمم به راهاندازی خط کشتیرانی مسافری چابهار_کراچی هستیم.
بندر چابهار به هندیها واگذار نشده است
وی همچنین درباره حضور هندیها در چابهار و اجرای تعهداتشان اظهار کرد: در قرارداد ایران با هند در بندر چابهار تعهد شده بود هندیها ۱۲۰میلیون دلار آورده داشته باشند که کامل این مبلغ را در قالب تجهیزات و پول نقد به بندر چابهار آوردهاند. در این قرارداد چند پست اسکله به هندیها واگذار شده بود که در قبال سرمایهگذاریشان، از تخلیه و بارگیری کشتیها درآمدزایی داشته باشند و اینگونه نبوده که کل بندر در اختیار آنها باشد. همچنین بازاریابی از سوی هندیها برای بندر چابهار در حال انجام است و باید ترانزیت را فعال میکردند که این امر در شرف انجام است و ماهانه سه کشتی با ظرفیت ۶۰۰۰ TEUازهند دربندر چابهار پهلو میگیرد که رقم بزرگی است.به گفته مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، هندیها کل کار را به بنیاد مستضعفان واگذار کردهاند وسه هندی بهعنوان ناظر دربندر چابهارحضوردارند.چابهارتنهابندر اقیانوسی کشوراست و۱۱۵کیلومتر مرزدریایی دارد.وی درباره اتصال چابهار به شبکه ریلی اظهارکرد: راهآهن چابهار_زاهدان ۹۲درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۸درصد باقیمانده ریلگذاری است که بهزودی انجام و پیشبینی میشود طی چند ماه آینده این مسیر بهصورت آزمایشی تحت تردد قرار گیرد و پس از آن جابهجایی بار و حمل و نقل ریلی در این مسیر انجام خواهد شد که تحول بسیار خوبی برای چابهار، کشور، ترانزیت و اتصال به کریدورهاست. وی یادآور شد: هر هفته تعدادی کلاس درس در روستاهای چابهار کلنگزنی میشود و تاکنون ۳۰۰کلاس درس هوشمند در این منطقه احداث شده است. همچنین امسال ۱۲۰هزار بسته لوازمالتحریر میان کل دانشآموزان منطقه آزاد چابهار توزیع شده است.