به گزارش جامجمآنلاین ازروابط عمومی رسانه ملی، شرکتکنندگان در این برنامه تواناییها و مهارتهای خود را در مقابل داوران متخصص و مخاطبان به نمایش میگذارند و فرصتی برای دیده شدن و پیشرفت پیدا میکنند. این برنامه با اجرای هیجانانگیز و لحظات ناب آموزشی و تفریحی، توانسته جایگاهی ویژه در میان خانوادهها و علاقهمندان به استعدادهای جوان پیدا کند. درحقیقت «اعجوبهها» فراتر از یک مسابقه معمولی است و این برنامه فضایی برای پرورش خلاقیت، نوآوری و اعتمادبهنفس کودکان فراهم میکند.
این روزها فصل ششم «اعجوبهها» روی آنتن است و با ورود به مرحلهای جدید، نهتنها مسیر رقابت و کشف استعدادهای کودکان را پیش میبرد، بلکه بهوضوح اهمیت رسانه کودک در شکلدهی به هویت، خلاقیت و مهارتهای اجتماعی نسل آینده را نمایان میکند.
این فصل، بیش از آنکه صرفاً صحنهای برای نمایش رقابت باشد، بستری است برای آموزش غیرمستقیم ارزشهای اخلاقی، تعاملات اجتماعی و مهارتهای فردی در فضایی جذاب و سرگرمکننده.
فصل ششم نشان میدهد که برنامههای کودک میتوانند ابزاری قدرتمند برای تربیت نسل خلاق، مسئولیتپذیر و آگاه باشند؛ نسلی که با مهارتهای اجتماعی و فردی تقویت شده و توانایی مواجهه با مشکلات زندگی را خواهد داشت.
تکیه برنامه بر کودکان
مصطفی صادق محمدی، تهیهکننده فصل ششم برنامه «اعجوبهها» خطاب به خبرنگار هفتهنامه صداوسیما درباره این برنامه بیان کرد: در این فصل تلاش شد تا بازیهایی اجرا شود که موقعیت ذوق کردن بچهها را بیشتر نشان میدهد؛ به این دلیل که بچهها را از موقعیتهای عادی جدا کرده و فضایی را فراهم میکند که بچهها خوشحال میشوند و میتوانند نقشآفرینی درست و کودکانهای را که بهصورت عادی در زندگی دارند انجام دهند و به صحنه عمل بیاورند. موقعیتهایی اعم از بازیهای آبی که تنوع بازیها و بهترین عملکرد بچهها را نشان میدهد، ازجمله این بازیها بود؛ بازیهای کلامی و لفظی هم بخش دیگر این فصل بود، چراکه بچهها در این شرایط از شیرینی لفظ استفاده میکنند و سؤال کردن بانمک و دنیای آنها بسیار جذاب است. بازی آشپزی را مبتنیبر شلوغکاری و کثیفکاری بچهها طراحی کردهایم؛ در حقیقت بهجای اینکه یک بازی عادی و دیکتهشده به بچهها بدهیم، فضای شلوغی طراحی کردیم که بچهها در آن راحتتر باشند.
تهیهکننده فصل ششم «اعجوبهها» در پاسخ به این سؤال که دغدغه اصلی این برنامه چیست، گفت: دغدغه اصلی، موضوع ترغیب فرزندآوری است. «اعجوبهها» به دنبال این است که با نشان دادن شیرینی بچهها آن هم در شرایط فعلی خانوادهها را ترغیب به فرزندآوری کند.
طی فصلهای گذشته مخاطب بالایی داشتیم و دنبال این بودیم که این دو موضوع ترغیب به فرزندآوری و مخاطب بالا را با هم داشته باشیم. به همین خاطر به دنبال تولید فصل جدید رفتیم. در فصلهای پیشین بخشی از مخاطبان ما کودک بودند و چون هدف فرزندآوری بود دکور ما بزرگسال بود. این بار، اما اگرچه لحن برنامه لحن بزرگسال است، اما دکور را مطابق میل بچهها تغییر دادهایم.
وی توضیح داد: در زمینه انتخاب مهمانان و کودکان در این برنامه، ابتدا فراخوان عمومی میدهیم و در ادامه بچهها ثبتنام میکنند و وارد مرحله آزمایش میشوند؛ آزمایش این برنامه مترداف با حذف بچهها نیست، بلکه میخواهیم آنها را سرجای درست بگذاریم، مثلاً کودکانی ممکن است در بحث لفظی خوب نباشند، اما از منظر حرکتی خوب باشند و برعکس. پس ما این دستهبندی را انجام میدهیم که بچهها در شرایط بهتری عمل کنند. پسازآن در چهار مرحله در آزمایش روانشناسی ما شرکت میکنند و بعد گروهبندی میشوند.
محمدی در پاسخ به این سؤال که مشکلات کار با کودک را چه میداند، اظهار کرد: کودک در دنیای ما زیست نمیکند و دغدغههایش شبیه ما نیست. وقتی بچهها به این برنامه میآیند دیدن کارها و بازیهایشان حال ما را خوب میکند و بهواسطه تماشای آنان احتمالاً مسائلی را که در ذهن داریم فراموش میکنیم، اما شاید برای کودک قرارگرفتن در این فضا سخت باشد، چون آزادی عملی که لازم دارد را ندارد. البته در «اعجوبهها» حرف اول و آخر را بچهها میزنند و این ما هستیم که مطیع آنانیم.
برایناساس در روند تولید برنامه وقتی بچهای خوابش بیاید یا نخواهد بازیای را انجام دهد پدرومادر و تهیهکننده هم نقشی در این میان ندارند، به همین دلیل ما استراحت و اجازه میدهیم که این کودکان راحت باشند و بعد برنامه را از سر میگیریم. گروه «اعجوبهها» تمام تلاشش را میکند تا فضای مناسبی را برای کودکان فراهم سازد.
وی افزود: دلیل اینکه برنامه به فصل ششم رسیده، صرفاً اقبال مخاطب است. دلیل اقبال مردم نسبت به برنامه ما این است که دنیای بچهها شیرین است و خانوادهها دوست دارند بانمکی بچهها را ببینند و از سوی دیگر برای مخاطب کودک هم جذاب است که شرکتکنندهای شبیه و همسنوسال خودش را در تلویزیون میبیند.
محمدی تأکید کرد: این برنامه با حضور خانوادهها جلو میرود. البته بازیها مخصوص پدرومادرها نیست و مانند «کودک شو» نیست که تکیه روی پدرومادرهاست. در این برنامه، تکیه روی کودکان است و پدرومادرها ابزار هستند و باید کاری برای بچهها کنند؛ ما به کمک این برنامه و بازیها و مشارکت کودکان و... فضای گرم خانواده را نشان میدهیم.
تهیهکننده اعجوبهها گفت: ما تا بهمن روی آنتن هستیم و درباره تولید فصل بعدی هنوز صحبتی نشده است.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
اصغر شرفی در گفتوگو با جام جم آنلاین:
تینا چهارسوقی امین در گفتوگو با جام جم آنلاین:
سهراب بختیاریزاده در گفتوگو با جامجم: