با موسیقی به زندگی «مریم مقدس» وارد شوید

فیلم سینمایی «مریم مقدس» به‌تازگی روی آنتن تلویزیون رفته است؛ اثری که موسیقی خاص آن توانست در جذب مخاطب تأثیر بسیاری داشته باشد. پس از این نسخه تلویزیونی این اثر به شکل یک مجموعه تلویزیونی روی آنتن رفته بود. خبرگزاری مهر درباره این موسیقی خاطره‌ساز نوشته است: براساس آنچه مختصر درباره موسیقی متن و تیتراژ پروژه مریم مقدس منتشر شده، مجید انتظامی برای اولین‌بار، برای ساخت موسیقی متن فیلم به ارمنستان سفر کرد و در آنجا با کمک ارکستر فیلارمونیک ارمنستان، موسیقی اجرا شد که به گفته  او، کار سخت، اما نتیجه آن بسیار راضی‌کننده بود.  
فیلم سینمایی «مریم مقدس» به‌تازگی روی آنتن تلویزیون رفته است؛ اثری که موسیقی خاص آن توانست در جذب مخاطب تأثیر بسیاری داشته باشد. پس از این نسخه تلویزیونی این اثر به شکل یک مجموعه تلویزیونی روی آنتن رفته بود. خبرگزاری مهر درباره این موسیقی خاطره‌ساز نوشته است: براساس آنچه مختصر درباره موسیقی متن و تیتراژ پروژه مریم مقدس منتشر شده، مجید انتظامی برای اولین‌بار، برای ساخت موسیقی متن فیلم به ارمنستان سفر کرد و در آنجا با کمک ارکستر فیلارمونیک ارمنستان، موسیقی اجرا شد که به گفته  او، کار سخت، اما نتیجه آن بسیار راضی‌کننده بود.  
کد خبر: ۱۵۳۶۰۵۱

وی درباره دلایل ساخت موسیقی این پروژه در ارمنستان بیان کرد: وقتی به کسی تصویری می‌دهند طبیعی است که باید به نوع خاص و متفاوتی به آن تصویر فکر کند. زمانی که سریال مریم مقدس به من پیشنهاد شد، می‌دانستم که به سازهایی نیاز دارد که در ایران نیست و در صورت شبیه‌سازی،‌ دیگر آن اصالتی که باید داشته باشد را از دست می‌داد. به‌خصوص این‌که می‌خواستم موسیقی سریال بیشتر رنگ و بوی مسیحیت داشته باشد. با این وصف، ارمنستان نزدیک‌ترین کشوری بود که با سختی زیاد توانستم به آنجا بروم و پس از یافتن ارکستر مورد نظرم،‌ پارتیتور را به رهبر ارکستر سمفونیک آنجا ارائه دادم.
این آهنگساز در پاسخ به پرسشی مبنی بر سازبندی ارکستر موسیقی این پروژه توضیح داد: در کنار سازهای دیگر از سازهایی چون «دودوک» و همین‌طور «کمانکه» که یک‌ ساز تک‌سیمه است و هم‌اکنون در موزه نگهداری می‌شود، استفاده کردیم. آن سازها را از موزه آوردند و نوازنده آن را نواخت. سازهای ضربه‌ای محلی سریال هم در ایران رایج نبودند. چون می‌خواستم موسیقی صدایی بدوی داشته باشد تا تماشاچی را به فضای دوران زندگی حضرت مریم نزدیک کند، از آنها استفاده کردم. 
انتظامی در جواب به سؤالی با این محور که به‌طور کلی چگونه تم فیلم‌ها را حس می‌کند؟ گفت: فیلم را بارها می‌بینم تا ملکه ذهنم شود و مدام به آن فکر می‌کنم. سپس ناگهان، زمزمه‌اش می‌کنم و بلافاصله آن را می‌نویسم یا با موبایل ضبط می‌کنم. پس از آن، کم‌کم روی موسیقی کار می‌کنم تا تمی شکل بگیرد که خودبه‌خود از بطن فیلم بیرون آمده باشد. این فرآیند در واقع بهره‌گیری از اندوخته‌ها و آموخته‌های پیشین آهنگساز است؛ چراکه موسیقی فیلم جزئی از یک کل به‌شمار می‌رود. اگر موسیقی بخواهد خودنمایی کند و توجه تماشاگر را از فضای فیلم منحرف سازد، بهتر است همان‌طور ساده، قطعه‌ای انتخاب و روی تصویر گذاشته شود. شاید این حتی با فضای اثر نیز هماهنگ‌تر باشد. در نتیجه، موسیقی فیلم باید در آن حل شود. وی درباره جنبه‌های مختلف جذابیت ساخت ملودی برای آثار سینمایی و تلویزیونی عنوان کرد: حل شدن موسیقی در فیلم انواع مختلف دارد. عده‌ای مخالفند که موسیقی ملودی داشته باشد؛ آنها بر این عقیده‌اند که ملودی امکان دارد حواس تماشاچی را پرت کند و می‌گویند بهتر است موسیقی فیلم به‌صورت رنگ باشد. در این صورت شما نمی‌توانید از آن تم خاصی را بیرون بکشید، مثل رنگ می‌ماند. 

newsQrCode
برچسب ها: رسانه ملی
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها