خوانش فرهنگی ترکیه

یک کشور پیرامونی تمام عیار

شناسایی دولت خودگردان در سازمان ملل تا چه حد به واقعیت نزدیک است؟

فلسطین در برابر تصمیم‌های سخت

مردم فلسطین همچنان با ناگواری‌ها و سختی‌های فراوانی که به آنها تحمیل شده، دست و پنجه نرم می‌کنند و در انتظار اتخاذ تصمیم‌های سخت در روزگار ناگوارشان به سر می‌برند.
کد خبر: ۴۲۰۶۸۹

چراکه دیگر امیدشان به سران سیاسی خود را از دست داده‌اند و از کمک‌های انقلاب‌‌ها و خیزش‌های عربی که مشغول به مسائل داخلی و دفاع از خود هستند و در برخی کشورها شاهد درگیری‌های خونین میان گروه‌های متقابل هستیم، ناامید شده‌اند.

بسیاری از مردم فلسطین با سختی روزگار می‌گذرانند و در انتظار اقدامات جدی تشکیلات خودگردان فلسطین برای ساماندهی اوضاع وخیم بهداشت، آموزش و دیگر زمینه‌های زندگی هستند، اما آن‌طور که می‌گویند حل این مشکلات از دسترس وزیران و مسوولان عالی‌رتبه تشکیلات خودگردان خارج است. در نوار غزه فقر، بیکاری، محاصره، ظلم و تجاوز روزانه و سختی و رنج بیداد می‌کند.

مردم این سرزمین با واقعیت‌های تلخ کنار آمده‌اند و بسیاری از امور ناگوار، هر روزه بر سر این مردم آورده می‌شود و دیگران با سطحی‌نگری از کنار این موضوع رد می‌شوند. مردم فلسطین در انتظار پایان محاصره غزه و بهبود وضعیت برق در این منطقه هستند.

زندگی مردم هر روز با افزایش گرما و قطعی پی‌درپی جریان برق سخت‌تر می‌شود. مردم فلسطین دیگر از محمود عباس که همچنان اصرار دارد بدون بقای فیاض در سمت نخست‌وزیر آشتی و مصالحه تحقق نخواهد یافت، ناامید شده‌اند.

اما ناامیدی بزرگ‌تر از کشور مصر بود که ارائه تسهیلات خود به مسافران فلسطینی را لغو کرد و شرایط سختی برای سفر از گذرگاه رفح قرار داد. مردم فلسطین و بویژه غزه، از تصمیم‌گیری عباس مبنی بر سفر به آمریکا و حضور در سازمان ملل متحد برای به رسمیت شناختن دولت فلسطین گله دارند، زیرا این سفر و دیگر سفرهای رئیس تشکیلات خودگردان به دیگر نقاط جهان تاکنون هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته است.

این سفر نیز همچون گذشته نتیجه‌اش چانه‌زنی‌های بی‌فایده خواهد بود و حقوق مردم فلسطین مورد توجه قرار نخواهد گرفت. گمان می‌رود رئیس تشکیلات خودگردان این وضعیت ناگوار و نمایش بهت‌آور را پذیرفته و تمایل به واسطه‌گری آمریکا دارد.

آمریکا همواره از اسرائیل حمایت کرده و از این پس نیز واهمه‌ای از این کار ندارد، به گونه‌ای که رئیس تشکیلات خودگردان را برای صرف‌نظر کردن از سفر به سازمان ملل تشویق و حتی تهدید می‌کند. اروپا و آمریکا هنوز با تمام قدرت برای احیای فرآیند سازش که به فراموشی سپرده شده است، تلاش می‌کنند.

اوضاع در فلسطین نیز بسیار اسفناک است و به شرح و بیان جزئیات نیاز ندارد. قضیه فلسطین در درگیری میان نوار غزه و کرانه باختری آسیب دید و جنبش فتح توان تحقق بخشیدن به وحدت حقیقی در فلسطین و جبران اتفاقاتی که در گذشته افتاده است را ندارد.

ناتوانی و مشکلات این جنبش بخصوص پس از جدا شدن محمد دهلان، عضو شورای مرکزی جنبش فتح از این سازمان، روبه افزایش نهاده است.

البته حماس نیز با مشکلات و سختی‌های بسیاری روبه‌روست. بزرگ‌ترین مشکل حماس، وضعیت ناگوار در غزه تحت محاصره است.

تنها وظیفه حماس در حال حاضر انتظار برای مصالحه با فتح و پایان دادن به محاصره غزه است.

سایر گروه‌های فلسطینی نیز از یکپارچگی‌ لازم برخوردار نیستند؛ برخی بدون چون و چرا از رئیس تشکیلات خودگردان حمایت می‌کنند و برخی هنوز موضع خود را روشن نکرده‌اند و تردید دارند آنها حتی در دفاع از مردم و مسائل حیاتی و اساسی زندگی مردم عادی نیز دچار تردید شده‌اند و سخنان متناقض و نامفهوم ارائه می‌دهند.

اکنون زمان خروج از بحران فرا رسیده است. تمسک به سلام فیاض و اصرار بر بقای او در سمت نخست‌وزیری مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه آن را پیچیده‌تر و عمیق‌تر می‌سازد و دستیابی به سازش را سخت‌تر می‌کند. باید حس وطن‌پرستی و پاسخگویی به خواسته‌های مردمی که خواهان تغییر حقیقی و مقاومت در برابر اشغالگران صهیونیستی و خواهان دستیابی به آزادی و بازگشت به وطنشان هستند، تقویت شود.

سایت عرب 48
مترجم: محمد جواد گودینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها