در روز سوم این جشنواره، فیلمهایی چون «گهوارهای برای مادر» و انیمیشن «افسانه سرزمین گوهران» به نمایش درآمد که اغلب با واکنشهای سردی مواجه شد و در این روز همه منتظر بودند تا در سئانس سوم فیلم فاخر «برلین منفی 7» را بهتماشا بنشینند.
آسمان زرد کم فروغ
در دومین روز جشنواره سی و یکم فیلم فجر، فیلم سینمایی «آسمان زرد کم عمق» تازه ترین ساخته بهرامتوکلی خبرساز شد.
این فیلم که به لحاظ ساختار و مضمون شباهت زیادی به «پرسه در مه» دیگر ساخته توکلی داشت، تماشاگران را گیج کرده بود، به حدی که برخی از تماشاگران ترجیح دادند تا سالن نمایش فیلم را ترک کنند.
در حالی که «آسمان زرد کم عمق» با نظرات مخالف و موافق زیادی روبهرو بود، توکلی و عوامل سازندهاش برای پاسخ به پرسشهای خبرنگاران در نشست فیلم شرکت نکردند. این در حالی است که بهرام توکلی و سعید ملکان روز نخست جشنواره در برج میلاد حضور داشتند.
بازپخش یک مستند جنجالی
فیلم مستند «صندلی شماره 257» ساخته مستندساز جنجالی محسن خان جهانی هم روز گذشته در سالن اصلی برج میلاد به نمایش در آمد.
این مستند که پیش از این در نخستین روز جشنواره روی پرده رفته بود، به دلیل نقصفنی مکررا قطع میشد که این امر اعتراض خان جهانی را برانگیخت و مانع ادامه نمایش فیلمش شد. به همین دلیل برگزارکنندگان جشنواره فرصت تازهای به این فیلم مستند در سالن اصلی برج میلاد دادند.
طرفدار متعصب استقلال در برج میلاد
در دومین روز جشنواره، حضور علی فتحاللهزاده، مدیرعامل استقلال در برج میلاد برای دیدن فیلم «آسمانزرد کم عمق» فضا را کمی تغییر داد.
فتحاللهزاده در حالی به تماشای این فیلم نشست که یکی از شخصیتهای اصلی فیلم «آسمان زرد کم عمق» طرفدار متعصب تیم استقلال بود. حضور این شخصیت بازار عکسهای یادگاری را گرمکرده بود.
حضور هیات داوران از حوزه علمیه قم
فیلم سینمایی «گهوارهای برای مادر» به کارگردانی پناهبرخدا رضایی در نوبت ابتدایی روز سوم جشنواره بهنمایش در آمد ولی چندان مورد استقبال قرار نگرفت و اغلب صندلیهای سالن خالی بود.
در سالن نمایش این فیلم اعضای هیات داوری حوزه علمیه قم هم حضور داشتند تا این فیلم را قضاوت کنند. در نشست رسانهای این فیلم که زندگی یک طلبه زن را تصویر کرد، رضایی گفت: دوستانطلبه بسیاری دارم و از سالها پیش ساخت چنین فیلمی را در ذهن داشتم. خبرنگاران نسبت به طرح سطحی مسائل حوزوی، ریتم کند فیلم و شعاری بودن برخی مضامین آن انتقاداتی داشتند.
نامه خبرنگاران به شمقدری
روز گذشته در حالی که فیلم سینمایی «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» به کارگردانی روحالله حجازی از شرکت در جشنواره به دلیل ممیزی بازمانده است، برخی از اهالی رسانه و منتقدان در نامهای به جواد شمقدری خواستار نمایش آن در سالن برج میلاد شدند.
بازگشت صندلیها به برج میلاد
سرانجام اعتراضات و گلایههای اهالی رسانه کارساز شد و صندلیهای برج میلاد ساعت 20 و 30 دقیقه روز دوم جشنواره به گرد میزها چیده شد. حالا برج میلاد به جای رهگذرانی که در اقصی نقاط برج پرسه میزنند، پشت صندلی مینشینند و چای و کیک میخورند.
هر چند ژتونیبودن سرویس عصرانه برای اهالی رسانه، علی ضیا، مجری برنامه ویتامین 3 را هم به واکنش واداشت و روی آنتن تلویزیون به این نوع از پذیرایی انتقاد کرد.
استقبال مردم از «حوض نقاشی»
«حوض نقاشی» مازیار میری هم که امسال یکی از امیدهای اصلی سیمرغ محسوب میشود فعلا در سینماهای مردمی با استقبال خوبی روبهرو شده است، تاجایی که روز جمعه در پردیس سینمایی آزادی سئانس فوقالعاده هم داشته و مردم در سه سئانس به تماشای آن نشستهاند؛ آن هم در شرایطی که صندلیهای سالن پربوده و بسیاری ایستاده یا نشسته روی زمین فیلم را تماشا کردهاند. این فیلم نخستین فیلمی است که در پردیس سینمایی آزادی به اکران فوقالعاده رسید.
دیگر پرطرفداران سینماهای مردمی
فیلم «رسوایی» مسعود دهنمکی، «کلاس هنرپیشگی» علیرضا داوودنژاد و «هیس دخترها فریاد نمیزنند» پوران درخشنده هم جزو فیلمهای پرطرفداری است که در سینماهای مردمی مورد اقبال عموم واقع شدهاند.
همچنین در جدیدترین تصمیمگیری دستاندرکاران جشنواره فیلم فجر مقرر شده است آمار مردمی پس از اینکه همه فیلمها یکبار حداقل در جشنواره به نمایش درآیند، اعلام شود.
براساس این تصمیمگیری پیشبینی میشود، نظرسنجی مردمی جشنواره امسال از شانزدهم بهمن ماه به بعد اعلام شود.
بازار سیاه بلیت
قیمت بازار سیاه بلیت هم در این میان نشان میدهد که تا چه اندازه جشنواره امسال مورد استقبال واقع شده است.
گزارشهای خبرنگار جامجم از مقابل برخی سینماهای مردمی حکایت از آن دارد که بسته بلیتهای روزانه فیلمها بین 150 تا 200 هزار تومان! هم به فروش رسیده است. قیمت اصلی این بلیتها خارج از بازار سیاه حدود 50 هزار تومان است، اما در این بازار ظاهرا حدود دو تا چهار برابر قیمت اصلی فروخته میشود و مشتری هم دارد!
آزاده کریمی - گروه فرهنگ و هنر
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد