دنیای اعجازانگیز رنگ‌ها بر صفحه تلویزیون

برنامه‌های زنده تلویزیون برای جذب مخاطب می‌توانند از امکانات مختلف بصری استفاده کنند. یکی از این امکانات رنگ است و دیگری ابزاری که در صحنه استفاده می‌شود! ابزاری مانند صندلی، میز، وسایل تزئینی و... .گاهی تهیه‌کننده چنین برنامه‌هایی رنگ‌آمیزی و چیدمان صحنه را به طراحی خلاق می‌سپارد که به کارش اشراف دارد، برنامه‌های معروف تلویزیون‌های دنیا را رصد می‌کند، به سلیقه مردم آشنایی دارد و می‌داند مثلا چه رنگی این روزها بیشتر نگاه مردم را جلب می‌کند.
کد خبر: ۵۳۸۶۲۳
دنیای اعجازانگیز رنگ‌ها بر صفحه تلویزیون

چنین طراحی به کارش به عنوان یک عادت نگاه نمی‌کند. او خودش را فرد مستقلی می‌داند که باید بتواند به تنهایی مخاطب را مجذوب برنامه کند. چنین طراحی به این فکر نمی‌کند که مجری چه کسی است و مثلا قرار است چگونه برنامه را بچرخاند یا مهمانان برنامه چه کسانی هستند؛ او در ابتدا تلاش می‌کند صحنه را زیبا و هماهنگ با محتوای برنامه بچیند.

این روزها چنین صحنه زیبایی را در برنامه «ویتامین 3» می‌توان دید. رنگ نارنجی یا همان پرتقالی همه صحنه را پر کرده است.

تصاویری از برش‌های پرتقال در کنار و گوشه صحنه دیده می‌شود. گرمی رنگ نارنجی، هر بیننده‌ای با هر سن و سالی را مجذوب برنامه می‌کند. طراح صحنه ویتامین 3 از نام برنامه ایده گرفته است. پرتقال سرشار از ویتامین ث است؛ هرچند در تلویزیون این ویتامین به ویتامین «3» تبدیل شده است. رنگ گرم، بیننده را درگیر برنامه می‌کند. در چنین شرایطی ظرف آماده است و می‌توان در آن هرچه که خواستی، بریزی. طراح کارش را بدرستی انجام داده و حالا نوبت دیگران است که با محتوای مطلوب زیبایی این ظرف را حفظ کنند.

استفاده مناسب و خوب از رنگ را در برنامه «پشت صحنه» که از شبکه سه در حـــــال پخش است هم می‌توان دید. در این برنامه، چینش رنگ قرمز و سفید در کنار هم هارمونی زیبا و چشم‌نوازی را شکل داده است. در پشت صحنه البته از صندلی‌ها و میز‌های مناسبی هم استفاده شده که فقط ابزار استفاده نیستند و به زیبایی صحنه کمک کرده‌اند و به نوعی جزئی از دکور به شمار می‌آیند.

در شبکه دو، تهیه‌کننده مجموعه برنامه «سپید» هم استفاده هوشمندانه‌ای از رنگ کرده است. بیشتر فضای استودیوی این برنامه، رنگ سفید دارد؛ رنگی که در نگاه اول هیچ حسی را به بیننده منتقل نمی‌کند، اما به مرور پاکی و آرامش رنگ سپید، مخاطب را وامی‌دارد تا پای این برنامه بنشیند و حواس خود را متمرکز کند تا ببیند آدم‌هایی که در این صحنه سفید نشسته‌اند، درباره چه موضوعاتی صحبت می‌کنند.

اگر در دوره‌ای طراحی صحنه برنامه‌های زنده تلویزیونی در حاشیه موضوع، مجری و مهمانان برنامه قرار داشت؛ حالا طراحی صحنه و رنگ‌آمیزی استودیوی این برنامه‌ها تبدیل به یکی از اصول برای موفقیت برنامه تبدیل شده است.

طاهره آشیانی - گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها