به گزارش جام جم آنلاین دبیر انجمن خودروسازان در گفت و گو با یکی از اعضای شورای رقابت موضوع کاهش قیمت خودرو را مورد بررسی قرار داد.
محمدرضا نجفی منش با اشاره به مشکلات موجود در حوزه تولید گفت: «بانک مرکزی از آغاز سال بخشنامهای صادر کرد که اگر واحدی چک برگشتی داشته باشد تسهیلات مورد نیاز را دریافت نخواهد کرد؛ این در حالی است که از بیرون انواع و اقسام فشارها وجود دارد و یک واحد تولیدی نباید به این شکل محکوم شود؛ چراکه باعث توقف در زنجیره تولید خواهد شد.»
دبیر انجمن خودروسازان با بیان این که هیچ یک از خودروسازان قسط های سنواتی عقب افتادهای ندارند، گفت: «بانک ها مرهون خودروسازان هستند؛ چراکه از طریق دریافت وام به بانک ها سود میرسانند در سال 90 خودروسازان 24 هزار میلیارد تومان گردش بانکی داشتهاند.»
نادر قاضی پور نماینده مجلس در ادامه خاطرنشان ساخت: «واقعیت این است که در این بین همه مقصر هستند؛ بحث خودرو موضوعی حاکمیتی است و واگذاری شرکت های دولتی در حوزه خودروسازی باعث مشکلاتی شده است. این مشکل گسترهای از وزارت صنعت، معدن و تجارت تا خودروسازان را دربر گرفته است.»
وی افزود: «زمانی که مواد اولیه قطعه سازی گران شد و خودروهای تولیدی در وقت تعیین شده واگذار نشد، دولت باید وارد عمل می شد؛ همچنین در زمانی که خودروسازان نیاز داشتند تزریق مالی شوند، دولت می بایست پیش قدم میشد.»
قاضی پور تصریح کرد: «مردم به دلیل عدم مدیریت صحیح نهادهای خودروسازی باید هزینه ها را پرداخت کنند؛ خودروسازان بایستی خودروسازی کنند نه این که بانک دار باشند؛ در حالی که هر گروه خودروسازی بالای یکصد شرکت زیرمجموعه و دارای هزینه های زائدی است.»
وی گفت: «زمانی که خودروسازان نیازمند ارز هستند بانک مرکزی باید پرداخت کند و ما نیز در مجلس تابع آن هستیم؛ در عوض خودروسازان مبالغ خود را در بانک های ایرانی تزریق کنند.»
نجفی منش در ادامه این بحث را چنین تکمیل کرد؛ «با این اظهار نظر که آقای قاضی پور می گوید خودروسازان نباید بانک دار باشند، موافق هستم، ما تا سال 90 سیزدهمین خودروساز بزرگ دنیا بودیم؛ بنده از موافقان واقعی شدن نرخ ارز بودم، ولی زمانی که ارز گران شد، بانک مرکزی اعلام کرد خودروسازان 13 درصد این مبلغ را باید به صورت نقدی ارائه دهند.»
وی تصریح کرد: «در صنعت قطعه سازی چه میزان تزریق شده که باید خودروسازان و قطعه سازان چندین برابر این پول را بپردازند؛ در این شرایط نتوانستهایم قطعات را به صنعت خودروسازی برسانیم و این زیان گریبان مردم، خودروساز و قطعه ساز را گرفت.»
نجفی منش افزود: «هم اکنون 20 درصد از قطعات صنعت خودروسازی از خارج وارد می شود و مابقی تولید داخل است و قیمت تمام شده قطعات در داخل سه برابر شده؛ ما باید ورودی را کنترل نماییم، قیمت خروجی به طور طبیعی پایین خواهد آمد.»
قاضی پور در ادامه خاطرنشان ساخت: «این قیمت ها یک شبه افزایش نیافته است؛ هزاران خودرو در پارکینگ ها در نوبت فروش است؛ شورای رقابت نیز رأی داده که انحصاری بودن خودرو باز شود.»
این نماینده مجلس تصریح کرد: «شورای رقابت نهادی فراقوهای است و از هر سه قوه اعضایی دارد؛ مجلس نیز اجازه نخواهد داد خودروسازی ایران تعطیل شود و جلوی واردات خودرو را خواهیم گرفت و یقیناً در تحقیق و تفحص، متخلفان مشخص و تحویل مراجع قضایی خواهند شد.»
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد