
یکی، دو روز پیش خبرهای متفاوت و امیدوارکنندهای در این زمینه از طرف آقای رویانیان مطرح شد، اما متاسفانه از آنجا که همواره مباحث جدی و فرهنگی در حوزه ورزش مغفول میماند و زیر سایه برخی حواشی سطحی فوتبال گم میشود، این نکته و این خبر هم تقریبا از طرف هیچ رسانهای دیده نشد.
داستان این بود که آقای رویانیان برای تشریح یک اتفاق متفاوت به میان خبرنگاران آمده بود اما در برابر برخی پرسشهای خبرنگاران به حاشیه رفت و سرانجام حرفهای دیگرش تیتر اصلی رسانهها شد و در این میان کسی متوجه نشد که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس آرام آرام قصد دارند کارهای متفاوتی را در برنامههای خود قرار دهند.
افتتاح فروشگاهها و رستورانهای زنجیرهای، تأسیس شرکت بیمه، واگذاری برند به برخی محصولات فرهنگی و هنری و همکاری با جشنوارهها و رویدادهای فرهنگی و تعامل بیشتر با هنرمندان نکاتی بود که بیانگر نوعی تغییر دیدگاه در مسئولان و مدیران ورزشی است که متاسفانه دیده نشد؛ تغییر رویکردی که حال چه از سوی خود آنها باشد یا پیشنهاد و اصرار حامیان (اسپانسر)شان، قابل تحسین است و در واقع میتوان گفت که حرفهای شدن این باشگاهها فقط به معنی بستن قراردادهای میلیاردی با بازیکنهای داخلی و خارجی نیست، بلکه یک باشگاه ورزشی برای حرفهای شدن ملزومات دیگری هم میخواهد که از جمله مهمترین آنها تغییر در نگاه به هواداران و ارائه خدماتی است که متناسب با اهداف فرهنگی و ورزشیاش باشد.
به عنوان مثال باشگاههای بزرگ دنیا برای تمام گروههای سنی از وسایل نوزاد مانند شیشه شیر گرفته تا عصای دوران کهنسالی کالاهایی را درنظر میگیرند و در طول سال جشنها و مراسم مختلفی را با حضور چهرههای سینمایی و هنری و اعضای باشگاه هوادارانشان برپا میکنند.
این اتفاق یک بُعد اقتصادی و تجاری دارد که به خودکفایی و خصوصی شدن باشگاهها کمک میکند و از این حالت وابستگی دولتی میرهاند و سوی دیگر آن هم ارتقای فرهنگ و سلیقه و تفکر «هواداری ورزشی» در کشور است که در هر دو صورت میتواند اتفاقی مثبت باشد.
سینا علیمحمدی - دبیر گروه فرهنگ و هنر
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
رئیس سازمان غذا و دارو در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی در گفتوگو با «جامجم» تاکید کرد