
تغییر نظام آموزشی کشور که به 3-3-6 معروف شده و با استقرار آن دوره ابتدایی به شش سال و دوره متوسطه نیز به دو دوره سه ساله تقسیم شده، مهمترین تغییر سالهای اخیر نظام تعلیم و تربیت است که بر اساس سند تحول دچار این دگرگونی شده و ذیل این تغییرات تمام محتوای کتب در حال بازنگری و بروزرسانی است، لذا با توجه به اینکه آموزش و پرورش صاحب سند و برنامهای مشخص شده است، به نظر میرسد دولتهای آینده باید سیاست خود مبنی بر نحوه اجرای آن را مشخص کند.
مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره مهمترین مطالبات آموزش و پرورش از دولت یازدهم گفت: گفتمان قالب امروز آموزش و پرورش، تحولخواهی و تحولآفرینی است و بر اساس تاکیدات رهبری، آموزش و پرورش کنونی به هیچ وجه پاسخگوی نیازهای امروز و فردای جامعه در سطح ملی و جهانی نیست و بر همین اساس باید به طور عمیق و ریشهدار متحول شود.
وی افزود: این تغییرات که از حدود 2 سال گذشته آغاز شده، بر اساس سند تحول بنیادین شکل گرفته و میتوان گفت آموزش و پرورش نسبت به سایر دستگاهها پیشگام است، چرا که خود نه تنها دارای سند و برنامه جامع مشخصی است، بلکه در نقشه جامع علمی کشور نیز تکالیف آن مشخص شده است.
به گفته بیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، نقشه جامع علمی کشور در سند تحول بنیادین به عنوان اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت به تایید و تصویب مراجع ذیربط رسیده، لذا دولت آتی باید برنامههای آن را در چارچوب قوانین مصوب اجرا کرده و تحول بنیادین را در مسیر اصلی خود هدایت کند.
نوید ادهم معتقد است که برای اجرای برنامههای تحول آموزش و پرورش نباید تنها از این دستگاه انتظار داشت، چرا که تحول بنیادین نیازمند عزم ملی و همه جانبه دستگاههای دیگر نیز است و تنها بخشی از برنامههای آن درون سازمانی است، در حالی که بسیاری از برنامههای مهم و اساسی آن برون سازمانی بوده و در ارتباط با سایر دستگاهها به نحو احسن قابل اجراست.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش حذف کنکور را به عنوان یکی از پدیدههای آسیبزای پیشروی سند تحول بنیادین برشمرد و گفت: حل این مساله تنها به آموزش و پرورش بازنمیگردد؛ چرا که بخش مهمی از آن باید با همکاری آموزش عالی، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل بگیرد تا ضمن تخصیص منابع و امکانات لازم، زمینههای حذف آن را فراهم کند.
وی تاکید کرد: تحول بنیادین و اجرای راهکارها و بندهای آن نیازمند یک تغییر نگاه به آموزش و پرورش است و تا زمانی که آموزش و پرورش را یک دستگاه مصرفی بدانیم، نباید انتظار تغییر داشته باشیم، این در حالی است که در تمام دنیا آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد مولد سرمایه انسانی از جایگاه ویژهای برخوردار است.
همچنین ابراهیم سحرخیز معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش نیز در این باره با تاکید بر حمایت مادی و معنوی دولت آتی در اجرای برنامههای سند تحول و برنامههای درس ملی، گفت: استقرار و اجرای سند تحول بنیادین نیازمند همکاری تنگاتنگ دولت و مجلس است و باید شرایط تحقق برنامههای سند توسط این نهادهای مرجع فراهم شود.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزود: تامین منابع انسانی، تامین تجهیزات، سختافزار، فضا و امکانات امری هزینهبر است و بر همین اساس حمایت مادی و معنوی دولت باید پشتوانه اجرای برنامههای تحول بنیادین باشد.
سحرخیز ادامه داد: هر تغییر در ابتدا ممکن است با مقاومتهایی روبرو شود، اما باید بسترهای فرهنگی و اجتماعی آن فراهم شود، لذا مشارکت بدنه آموزش و پرورش در تغییرات را باید مد نظر قرار داد، البته این اقدامات در یک سال اخیر با شدت آغاز شده و باید در دولت بعدی نیز ادامه داشته باشد.(ایسنا)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
گفت وگوی اختصاصی تپش با سرپرست دادسرای اطفال و نوجوانان تهران:
بهروز عطایی در گفت و گو با جام جم آنلاین:
گفتوگوی «جامجم» با حجتالاسلام محمدزمان بزاز از پیشکسوتان دفاع مقدس در استان خوزستان