بسیاری از دانشآموزان و حتی دانشجویان تصور میکنند طرح هر گونه سؤالی در کلاس درس نشاندهنده ناتوانی آنها در فهم مطالب درسی است.
گروهی از محققان برای حل این مشکل عینک های خاصی را طراحی کردهاند که استاد به کمک این عینکها میتواند با دانشجویانی که در کلاس درس حضور دارند به شیوهای مجازی در ارتباط باشد و به هر پرسشی که در ذهن آنها مطرح میشود پاسخ بگوید. اساس عملکرد این عینکها فناوری موسوم به واقعیت افزوده است.
این فناوری سیستمی است که اطلاعات مجازی را در دنیای واقعی به نمایش درمیآورد. به این ترتیب با فعال شدن این سیستم در کلاس درس، دانشجویان از طریق برنامه کاربردی اختصاصی گزینهای را انتخاب میکنند تا به استادشان اعلام کند مطالب درسی را بخوبی متوجه میشوند یا در مواردی برایشان ابهاماتی ایجاد شده است.
همچنین از طریق این برنامه دانشجویان میتوانند از استاد درخواست کنند مطالب درسی را با جزئیات بیشتری برای آنها توضیح دهد یا حتی میتوانند آمادگی خود را برای پاسخ به پرسشی که معلم مطرح کرده است اعلام کنند.
این گزینه در دنیای مجازی محیط اطراف دانشجو به نمایش در میآید و این در حالی است که هیچ یک از دانشجویانی که در کلاس درس حضور دارند نمیتوانند این پیام را مشاهده کنند، بلکه فقط استادی که این عینک ارتباطی اختصاصی را به چشم زده است این اطلاعات را مشاهده میکند و میتواند براساس اطلاعات دریافتی پاسخگوی خواستههای دانشآموزان باشد و به پرسشهای آنها پاسخ دهد.
علاوه بر این استاد میتواند با استفاده از این سیستم نکات کلیدی درس را به گوشی تلفن همراه یا سیستمهای ارتباطی دیگر مانند تبلت منتقل کند.
این نشان میدهد فناوری و رویدادهایی که در این حوزه اتفاق میافتد بیش از پیش بر زندگی بشر سایه میاندازد و تردیدی نیست که برای به روز شدن ناگزیر باید در همه زمینهها حضور موثر فناوریهای روز دنیا را بپذیریم.
منبع: Gajitz
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد