سولانا: روحانی، روشنفکری است که نظرات طرف مقابل را درک می‌کند

مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان این‌که روحانی را از آغاز سال 2000 می‌شناسد و ملاقات‌های متعددی با وی داشته‌ است، افزود: ما مذاکرات را بخوبی مدیریت کردیم و در آن زمان به توافق‌نامه‌ای دست یافتیم که مورد قبول رئیس‌جمهور بعدی قرار نگرفت.
کد خبر: ۵۸۵۹۸۱

خاویر سولانا در گفت و گو با ایسنا افزود: با شناختی که از دکتر روحانی دارم، او را فردی هوشمند و روشنفکر می‌دانم. دکتر روحانی فردی است که می‌توان با او به مذاکره نشست. دستیابی به توافق، اجباری نیست اما روحانی فردی است که با روشنفکری، نظرات طرف مقابل را درک می‌کند؛ وقتی می‌خواهیم مذاکره کنیم باید نظر طرف مقابل را درک کنیم.

مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار کرد: من امید بسیاری دارم که تغییرات رهبران در اروپا، چین، آمریکا و ایران موقعیتی را فراهم کند تا دو طرف از مزایای این تغییرات بهره‌مند شوند و بتوانیم به سمت یک راه‌حل دیپلماتیک حرکت کنیم. این چیزی است که به عقیده من تحقق آن غیرممکن نیست.

ایران و آمریکا کانالی ارتباطی ایجاد کنند

وی نقش روابط ایران و آمریکا را در مذاکرات مهم دانست و گفت: لازم است اتحادیه اروپا در این زمینه وارد عمل شود و برای این کار پیشنهاد می‌شود که ایران با طرف‌های مختلف در تماس باشد. برای ایران و آمریکا، برقراری تماس دشوارتر است زیرا دارای روابط دیپلماتیک نیستند. بنابراین به طور قطع تنها راه، مذاکره با آمریکا نیست و از طریق مذاکره با سه کشور اروپایی نیز می‌توان وارد عمل شد.

رئیس پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: با توجه به این‌که ایران با آمریکا روابط دیپلماتیک ندارد من پیشنهاد می‌کنم ایران و آمریکا، کانالی ارتباطی ایجاد کنند تا از این طریق پیش رود. با این همه در پایان، راهکار مورد توافق باید مورد قبول اعضای شورای امنیت و اتحادیه اروپا باشد، زیرا آنها نیز در فرآیند مذاکرات نقش دارند.

سولانا با تاکید بر این‌که باید بسرعت وارد عمل شد، گفت: طرف‌ها باید از فرصت‌ها استفاده کنند و امروز یک فرصت فراهم شده است. مذاکرات باید در مقاطعی شاهد تغییر باشد تا به نتیجه برسد و به نظرم اکنون یکی از این نقاط تغییر محقق شده است.

درس از گذشته

این دیپلمات اروپایی با اشاره به دلایل به نتیجه نرسیدن مذاکرات ایران و غرب در دوره مسئولیتش به عنوان مذاکره‌کننده با ایران‏ گفت: واقعیت این است که ما در آن زمان به توافق واقعی دست نیافتیم. ما نهایت تلاش‌مان را کردیم و ایران نیز قطعا در آن زمان نهایت تلاش خود رابه کار بست، اما نتوانستیم برخی اختلاف نظرها را رفع کنیم.

سولانا، شکست در رسیدن به توافق را مهم‌ترین درسی دانست که دو طرف باید از گذشته بگیرند و گفت: با توجه به این درس لازم است برخی چیزها تغییر کند. افراد و رهبران تغییر کرده‌اند، باید دید افکار تا چه اندازه تغییر خواهند کرد. فکر نمی‌کنم که لازم باشد ساعات بسیاری را صرف صحبت درباره گذشته کنیم.

سولانا درباره فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی مذاکرات ایران و گروه 1+5 نیز خاطرنشان کرد: فرآیند مذاکرات اکنون متوقف شده است. مذاکرات قزاقستان نتیجه‌ای در پی نداشت. بنابراین ما باید ازدیدگاهی متفاوت کار را آغاز کنیم زیرا مذاکرات کنونی نتیجه چندانی نداشته است.

این دیپلمات اروپایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: من اکنون اختیاراتی ندارم اما هنوز صاحب نفوذ هستم و می‌توانم از این نفوذ برای پیشبرد مذاکرات استفاده کنم.

وی با اشاره به رقابت‌های انتخاباتی در ایران گفت: من اخبار کمپین‌ها و رقابت‌های انتخاباتی را پیگیری می‌کردم و مناظره‌های تلویزیونی را از طریق تلویزیون دیدم. این مناظره‌ها از طریق چند شبکه تلویزیونی پخش می‌شد و من این مناظره‌ها را دنبال می‌کردم، زیرا مساله ایران برای من بسیار مهم است.

سولانا با بیان این‌که رقابت‌های انتخاباتی در ایران بسیار خوب بود و از منابعی نظیر تلویزیون بخوبی استفاده شد، گفت: بنابراین مشروعیت دکتر روحانی کاملا قاطع است و او می‌تواند با توجه به کسب آرای بالا، گام بردارد.

رئیس پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به پیچیدگی‌ها در نظام سیاسی کشورها، افزود: مراکز قدرت در کشورهای مختلف متفاوت هستند. به عنوان مثال در ایران رهبری و پارلمان از مراکز قدرت هستند. در این مقطع زمانی رئیس‌جمهور آمریکا رویکردی دارد و رویکرد کنگره نسبت به رویکرد رئیس‌جمهور تفاوت دارد. در روند تصمیم‌گیری‌های آمریکا علاوه بر رئیس‌جمهور، کنگره آمریکا نیز نقش دارد اما در نهایت این رئیس‌جمهور است که تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کند.

سولانا با اشاره به ادعاهایی که در مورد برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌شود، گفت: شما ظرفیت ساخت چیزی را دارید که ما دوست نداریم داشته باشید و شما هم گفته‌اید که نمی‌خواهید داشته باشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها