وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی:

تمام تلاش خود را برای مقابله با فساد به کار می گیرم

پس از سخنان مخالفان و موافقان عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهر سازی به دفاع از برنامه های خود پرداخت و تأکید کرد: وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم باید از بن دندان معتقد به توسعه صنعت حمل و نقل باشد.
کد خبر: ۵۸۸۱۹۴
تمام تلاش خود را برای مقابله با فساد به کار می گیرم

به گزارش واحد مرکزی خبر، عباس آخوندی با بیان اینکه سخنان خود را در دو بخش به اطلاع نمایندگان و مردم شریف ایران می رسانم، گفت: نخستین بخش معرفی برنامه خود خواهد بود و در بخش دوم به ایرادهای نمایندگان مجلس شورای اسلامی پاسخ خواهم داد.

وی عدالت ، رعایت حقوق و تأمین رفاه پایدار شهروندان ، کارآیی ، پذیرش و تولید موقعیت برای کسانی که تمایل به سرمایه گذاری دارند و مقابله با فساد را اصول اصلی خود در تصدی احتمالی وزارت راه و شهرسازی دانست.

آخوندی، انعکاس عدالت در چارچوب عدالت جغرافیایی و توسعه متوازن در تمام سرزمین ایران و همچنین توسعه متوازن منابع در کل کشور را یکی از برنامه های اصلی خود دانست و گفت: باید کاری کنیم تا فقط منابع در تهران جمع نشود.

وی حق دسترسی ایمن و آزاد همه مردم ایران از جمله روستاها و شهرهای کوچک به شبکه راههای گسترده بین شهری و بین روستایی و بین بخشی و همچنین نگاه نوین به صنعت حمل و نقل را از دیگر برنامه های مهم خود خواند.

وی گفت: با توجه به سرمایه عظیم انباشته شده در صنعت حمل و نقل باید بدانیم توسعه با فساد به دست نمی آید و تمام تلاش خود را برای مقابله با هر نوع فساد در این صنعت خواهیم کرد.

وی گفت: با توجه به اینکه اجرایی کردن برنامه ها و طرح های صنعت حمل و نقل و همچنین تأسیسات زیربنایی بسیار هزینه بر می باشد و دولت در موقعیت کنونی از منابع مالی محدودی برخوردار است یکی از دیگر برنامه های جدی در وزارت راه و شهرسازی توجه خاص به بخش خصوصی و سپردن صنعت حمل و نقل و تأسیسات زیربنایی به این بخش است.

وی افزود: هر چه سریعتر باید مقدمات راهیابی بخش خصوصی به صنعت حمل و نقل و تأسیسات زیربنایی را فراهم کنیم و نیاز اصلی این مهم ایجاد ستادهای تنظیم مقررات در حوزه حمل و نقل ریلی ، هوایی و جاده ای است.

آخوندی با بیان اینکه متأسفانه سالهاست شاهد اختلافات کهنه میان سرمایه گذاران و حوزه حمل و نقل ریلی هستیم، گفت: این اختلافات باعث شده که بیشتر سرمایه گذاری در صنعت حمل و نقل کشور از سوی دولت باشد و حضور بخش خصوصی در این صنعت بسیار کمرنگ است.

وی به وضعیت اسفبار جاده تهران ـ شمال اشاره کرد و گفت: این مثال، یکی از ثمرات تلخ اختلافات بخش خصوصی و بخش دولتی است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در ادامه تشریح و دفاع از برنامه های خود برای تصدی این مسئولیت گفت: جلب اعتماد بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل و همچنین صنعت ساختمان سازی از جمله ضرورت ها در این حوزه است.

عباس آخوندی با تاکید بر ضرورت اتصال شبکه های ریلی و جاده ای به کشورهای همسایه که مد نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز هست، افزود: این کار هم موجب افزایش ترانزیت می شود و هم اقتصاد مناطق و اقتصاد روستایی را رونق می دهد.

وی اضافه کرد: همچنین همه نمایندگان علاقه مندند تا کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب فعال شود تا از این طریق کیفیت حمل و نقل افزایش یابد و هم بازارهای جدیدی به دست آید.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: با فعال شدن کریدورها این امکان پذیر است که سهم بیشتری از بازار منطقه ای حمل و نقل به ویژه در حوزه دریا را به خود اختصاص دهیم.

آقای آخوندی با اشاره به2500کیلومتر مرز دریایی کشورمان، افزود: حمل و نقل دریایی بار، مسافر، ماهیگیری و گردشگر بخش عمده ای از فعالیت اقتصادی بندر نشینان را شامل می شود؛ بنابراین توسعه در این بخش باید اولویت داشته باشد.

وی در حوزه حمل و نقل هوایی بر جوان شدن عمر ناوگان هوایی تاکید و با اشاره به مصوبه دولت در این خصوص درباره امکان مالی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی اضافه کرد: با پی گیری این مصوبه ظرفیت ناوگان هوایی را افزایش خواهیم داد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی همچنین گفت: اجرای ترمینال دو فرودگاه امام (ره) و ساماندهی فرودگاه مهرآباد بسیار ضروری است.

آقای آخوندی در بخش دیگری از بیان برنامه هایش با تاکید بر ایمن سازی جاده ها، همکاری همه دستگاه ها و سازمان ها را در این خصوص خواستار شد و بر آموزش همه شهروندان در این باره تاکید کرد.

وی همچنین نظارت های الکترونیکی برای ارتقای ایمنی جاده ها را مدنظر قرار داد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با تاکید بر بهبود محیط کسب و کار حمل و نقل؛ به تاکیدات اصل44 قانون اساسی در این خصوص و اهمیت و میدان دادن به بخش خصوصی در این حوزه اشاره کرد و گفت: یک بار همه فرآیندها را مورد بازبینی قرار خواهیم داد و ترتیباتی فراهم خواهیم کرد که بازار کسب و کار حمل و نقل رونق پیدا کند.

آقای آخوندی همچنین بر استفاده از فناوری و خدمات مهندسی در بخش حمل و نقل تاکید و اضافه کرد: باید از سازمان های نظام مهندسی در این عرصه استفاده کنیم و استانداردهای حمل و نقل را به سطح بین المللی برسانیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در ادامه گفت: فارغ التحصیلان مهندس در ایران بسیار زیاد هستند و هم اکنون حدود یک میلیون و 800 هزار دانشجو در رشته های مهندسی داریم که بعد از فارغ التحصیلی می خواهند وارد بازار کار شوند.

عباس آخوندی افزود: اگر اینها آموزش ها را در سطح بین المللی طی نکنند و با مقررات ساختمان در سطح بین المللی آشنا نشوند اینکه برای همه آنها در ایران امکان فراهم شود میسر نیست بنابراین مجبوریم استاندارد حرفه ای و نظام مهندسی ایران را در سطح بین المللی ارتقاء دهیم تا مهندسان ایرانی بتوانند در بازار بین المللی فعالیت کنند و نه تنها مصرف کننده ارز بلکه تولید کننده ثروت و ارز برای کشور باشند.

وی گفت: در کنار بحث حمل و نقل های عمده و راهها و شبکه های اصلی نباید توسعه روستایی و عدالت را در حوزه جغرافیا از یاد ببریم ، بحث بهسازی مسکن روستایی ، طرح های هادی روستایی، سنددار کردن زمین های روستایی،راههای روستایی و اینکه حمل و نقل روستایی بتواند بخشی از حمل و نقل روستاهای در مسیر را در بر بگیرد از مسائلی است که باید به آن توجه کرد.

آخوندی افزود: قبل از سال 1372چیزی به نام بهسازی مسکن روستایی و طرح های هادی روستایی و همچنین سنددار کردن اراضی وجود نداشت بلکه دستاوردهای دوره ای است که من در مسئولیت وزارت مسکن بودم.

وی با بیان اینکه در حوزه شهرسازی اصلی ترین مسئله توزیع متوازن جمعیت سرزمین است گفت: هم اکنون جمعیت به شکل متمرکز در تهران و ده شهر بزرگ است و بیشتر شهرها و مناطق روستایی جمعیتشان به تدریج در حال تخلیه است که باید طوری برنامه ریزی کنیم که جمعیت در سطح سرزمین توزیع شود و عدالت جغرافیایی بوجود آید به همین خاطر بحث آمایش سرزمین و طرح های منطقه ای و ناحیه ای در دوره های 1372 تا 1376 یکبار به تصویب رسید اما متاسفانه در دوره های بعدی فراموش شد مجددا در دستور کار بنده قرار خواهد گرفت تا عدالت جغرافیایی را به شکل متعادل توزیع کنیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان برنامه های خود برای تصدی این وزارتخانه تصریح کرد : از دوران وزارت مسکن معتقد بودم باید بخشی از وظایف وزارت راه و شهرسازی و بقیه نهادهای خدماتی را به شهرداری ها واگذار کرد.

عباس آخوندی گفت: نظام مدیریت شهری و توزیع وظایف بین مدیریت شهری و دولت مرکزی نامتناسب است.

وی به مسکن مهر پرداخت و گفت: مسکن مهر باید برای سه طبقه پایین درآمدی ایران تولید شود که ما در دوران وزارت مسکن عنوان مسکن اجتماعی را بر روی آن گذاشته بودیم .

آخوندی افزود: تا قبل از 72 در هیچ یک از بودجه های دولت اساساً کوچکترین بودجه ای برای مسکن وجود نداشت و دولت فقط و فقط مسئولیت توزیع زمین را بر عهده داشت .

وی گفت: مسکن یکی از نیازهای اساسی مردم و حق همه شهروندان است و بر اساس قانون اساسی مردم محروم باید مورد حمایت دولت قرار گیرند به همین خاطر ما عنوان مسکن اجتماعی را برگزیدیم.

آخوندی افزود: بنده هیچ وقت مخالف مسکن مهر نبودم و نیستم و اولاً کسی هستم که برای آن ردیف قرار دادم اما باید پرسید آیا مسکن مهر تمام مسکن ایران است یا خیر ما مسکن اقشار متوسط را هم داریم.

وی گفت: نکته دوم اینکه آیا مکان یابی مسکن مهر درست است؟ آیا تأسیسات زیربنایی و رونمایی مسکن مهر بدرستی بنا شده و آیا مسکن مهر با مشکلات اساسی روبرو نیست.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: الان اصلی ترین مأموریت وزارت راه و شهرسازی تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر با تقویت نهاد شهرداری و کمک دولت است .

وی گفت: وظیفه دارم از زحمات آقای نیکزاد که در زمینه توسعه مسکن مهر زحمات فراوانی کشید تشکر کنم.

آخوندی افزود: همه بخشها در وزارت راه و شهرسازی باید با هم در نظر گرفته شود و نمی توانیم این وزارتخانه را فقط به مسکن مهر اختصاص دهیم.

وی در ادامه در پاسخ به اظهارات نوباوه نماینده تهران و مخالف وی گفت: باید به عرض برسانم که ما یک میلیون و خرده ای مسکن داریم نه دو میلیون و صد واحد که از این تعداد نیز هشتصد هزار واحد با مشکلات عدیده زیربنایی مواجه اند.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در ادامه سخنانش گفت : این وزارتخانه دستگاهی تخصصی است و باید به موضوع جوان کردن سن مدیریت در آن و همچنین آشناکردن این وزارتخانه با فن آوریهای نوین تفکر کرد .

عباس آخوندی افزود: درباره ادغام از بنده سوال شد ، پاسخ من این است که اگر اجازه بفرمایید هر فردی که وزیر راه و شهرسازی شد و رای اعتماد گرفت 9 ماه فرصت داشته باشدکه یک بررسی انجام دهد و نتیجه آن را طی یک لایحه به مجلس تقدیم کند ، قاعدتا تصمیم و اختیار در این باره با نمایندگان است .

وی گفت : بنده با حکم شهید دکتر بهشتی  عضو  اولین شورای مرکزی جهادسازندگی هستم و قبل ازآن نیز بنده مسئولیت ستاد پشتیبانی جبهه های جنگ جهادسازندگی در خوزستان ، ایلام و کرمانشاه را بر عهده داشتم و همچنین در عملیاتی مختلف نیز حضور داشتم .

آخوندی افزود : در سال 1361 بعنوان معاون سیاسی و اجتماعی وزیر کشور منصوب شدم ، در آن زمان کشور به دلیل فتنه منافقان به شدت در ناامنی بود و در بعضی از روزها در تهران تا 40 شهید داشتیم .

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اضافه کرد : در همین مدت بنده مسئول شورای تامین ویژه غرب کشور بودم و در زمانی که این مسئولیت را بر عهده داشتم دوستانی که در کردستان و آذربایجان غربی بودند به یاد دارند که ما هیچ گاه رویکرد اجتماعی و فرهنگی را در ایجاد امنیت از یاد نبردیم  .

وی گفت : در این دوران موجبات گفتگوی بسیار سازنده ای را فراهم کردیم و در واقع بخش عمده ای از امنیت از طریق سیاست های اجتماعی و فرهنگی تامین شد .

آخوندی افزود : در سطح ملی در آن زمان بحث هایی درباره ناهنجاری های اجتماعی مطرح بود که در این خصوص گزارشی را تهیه و خدمت رئیس جمهور وقت یعنی مقام معظم رهبری تقدیم کردیم که ایشان از این گزارش حمایت کردند و ما را چند بار مورد تفقد قرار دادند .

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اضافه کرد :بعد از سال 1366 بنده رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بودم و در آن زمان زلزله گیلان و زنجان رخ دادکه 220 هزار واحد مسکونی آسیب دید .

وی گفت : بنده همچنین مسئول بازسازی این واحدها بودم و خوشبختانه این واحدها در مدت 2 سال  با کمترین عوارض اجتماعی بازسازی شد .

آخوندی افزود : همان زمان موفق شدم که از بانک جهانی 200 میلیون دلار برای بنیاد مسکن اعتبار کسب کنم و این بنیاد مسکن که در وضع موجود ملاحظه می کنید شایدیادگار آن دوره باشد .

وزیر پیشنهادی راه و شهر سازی اضافه کرد : در سال 1372 بنده به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی منصوب شدم.

 نوباوه وطن:عملکرد آخوندی ضعیف بوده است

 بیژن نوباوه وطن نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درمخالفت با صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهر سازی گفت: در بررسی وضع جناب آقای آخوندی وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی با نگاهی به استدلال رییس جمهور محترم به این ادله برخوردم که آیا به کارگیری افراد با تجربه با توجه به سوابق افراد است و آیا این سوابق تجزیه و تحلیل عملکرد قبلی آنها را دارد؟

بیژن نوباوه افزود: متأسفانه در کشور ما چنین سازمانی و مؤسساتی که عملکرد افراد را در پست های مختلف ارزیابی و آنالیز کند و نتایج موفقیت آنها را استخراج کند کمتر دیده ایم.

وی گفت: در بررسی وضع آقای آخوندی و سوابق مدیریت وی در همین پست مهم و حساس که از سال 72 تا 76 که دوره دوم ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی بوده است مشاهده می کنیم که وی در پست وزارت مسکن و شهرسازی آن زمان متأسفانه و به خصوص در توسعه مسکن که به عنوان یک اصل مهم در قانون اساسی است موفقیتی نداشتند.

نوباوه افزود: در اصل 31 قانون اساسی داشتن مسکن مناسب حق هر خانواده ایرانی است و دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنهایی که نیازمندترند به خصوص برای روستاییان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کنند.

وی گفت: این اصل یکی از اصلهای مؤکد قانون اساسی است و امروز یکی از مهمترین مشکلات و معضلات جامعه ما مسکن است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مسکن ، توسعه و تولید آن بسیاری از مشاغل را ایجاد می کند و یکی از محوریترین ابزارهای توسعه اقتصادی در کشور به حساب می آید.

نوباوه افزود: متأسفانه آمارها نشان می دهد که در سال 72 عملکرد جناب آقای آخوندی که از برادران خوب ، متدین و با سابقه انقلاب هستند بسیار ضعیف بوده است.

وی گفت: آمارها نشان می دهد ، هدایت قطار وزارت مسکن در دوره دوم ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی در حالی به دست آقای آخوندی سپرده شد که قبل از آن سیاست عرضه زمین شهری برای تولید و بهبود بازار مسکن و تسهیل دسترسی به مسکن در مدت 10 سال یعنی از سال 61 تا 71 در دستور کار قرار داشت.

نوباوه افزود: ما تا آن زمان یعنی قبل از سال 72 شاهد رشد نسبی در زمینه تولید مسکن در کشور هستیم اما با ورود آقای آخوندی به وزارت مسکن و شهرسازی سیاست اعطای زمین شهری که قانون پنج ساله بود متأسفانه تمدید نشد و سیاست های تولید و عرضه مسکن جای خود را به سیاست های تحریک تقاضا داد.

وی گفت: این سیاستها که در قالب سیاست پاک اجرا شد تأثیر بسزایی در شاخصه های بخش مسکن داد و عدم حمایت از تولید مسکن که یکی از سیاستهای اساسی امام (ره) و شورای انقلاب بود زمینه تبدیل شدن مسکن از کالای مصرفی را به کالای سرمایه ای فراهم کرد.

نوباوه افزود: بیشترین رشد قیمت مسکن در کشور در دوره دولت دوم آقای هاشمی رفسنجانی با عنوان سیاست پاک تجربه شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: آمارهای نشان می دهد که قیمت یک متر زمین در تهران در مدت سه یا چهار سال وزارت آقای آخوندی بیش از 300 درصد افزایش پیدا کرد و سه برابر شد.

نوباوه افزود: ما همین آمار را در افزایش قیمت یک متر خانه ، یک متر زمین و اجاره بها در این مدت چهار سال مشاهده می کنیم.

وی گفت: سیاستهایی که آقای آخوندی در صحنه وزارت مسکن به کار گرفت سیاست های بسیار ضعیفی بود.

نماینده مردم تهران در ادامه گفت: همه این سیاست ها متاسفانه مبتنی بر برنامه های خلافی بود که آقای آخوندی اعلام کرده بود .

 نوباوه افزود: بسیاری از برنامه هایی که وزرای پیشنهادی ارائه می کنند برنامه هایی است که یا خود نمی نویسند یا مراکز مطالعاتی به آنان کمک می کنند.

وی با بیان اینکه سرتیترهایی را عنوان می کنند که بسیاری از این برنامه ها عملیاتی نیست، گفت: وقتی برنامه سال 72 آقای آخوندی را ملاحظه می کنید در همان بند اول مغایرت با عملکرد را مشاهده می کنید.

 نوباوه افزود: گسترش عرضه زمین دولتی یا فراهم سازی امکانات قانونی برای تملک زمین با قیمت مناسب به عنوان یک مزیت اساسی برای سرمایه گذاران و مصرف کنندگان نهایی به عنوان یکی از برنامه ها و سیاست های راهبردهای اساسی پیشنهادی آقای آخوندی در سال 72  مطرح شده است .

وی گفت: آقای وزیر شما که در سال 72 در چنین روزی برنامه خود را ارائه و این برنامه را برای ملت بیان می کنید که می خواهیم قیمت زمین را کاهش دهیم و زمین دولتی در اختیارتان می گذاریم و یا دیگر مسایل را رعایت خواهیم کرد چرا در نخستین قدم اساسی کار خود ارائه زمین را به بخش های مختلف جامعه قطع می کنید؟

آقای نوباوه افزود: نخستین مغایرت برنامه آقای آخوندی در همین کاملا مشخص است.

وی گفت: شاخص دسترسی دهک نخست به مسکن  از 28 سال در سال 70 به 34 سال در سال 75 رسیده است.

 نوباوه افزود: شاخص دسترسی دهک دوم به مسکن هم از 15 سال به 19 سال رسیده است و در حقیقت بررسی آمارها و شاخص های بخش مسکن نشان دهنده این است که وزارت مسکن و شهرسازی در تنظیم بازار و کنترل قیمت در بازار مسکن موفق عمل نکرده است.

وی گفت: در سالهای 72 تا 76 فرآیند افزایش قیمت در زمین و مسکن روند صعودی داشته است.

نماینده مردم تهران که به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی سخن می گفت، با اشاره به مغایرت برنامه ای که آقای آخوندی در آن سالها داشت، افزود:تامین مسکن اقشار کم درآمد و ایجاد فرصت پس انداز برای آنان، امکان برقراری سیستم تامین اجتماعی در بخش مسکن، برقراری ارتباط میان تامین مسکن و اشتغال موثر و مفید، کاهش میانگین سطح زیربنای واحدهای مسکونی، صرفه جویی انرژی در تامین گرمایش و سرمایش و فراهم سازی امکان توسعه تولید انبوه مسکن با تمام مزایا از جمله برنامه های آقای آخوندی در آن سالها بود.

 نوباوه گفت: این شعاری است که در سال 72 آقای آخوندی بیان کرد و یکی از نمایندگان اکنون بگوید یکی از این برنامه هایی که وی در 20 سال قبل اعلام کرده، امروز عملیاتی شده است.

وی افزود: بدتر از این امروز آقای آخوندی صحبت از این می کند که می خواهیم زمین ارزان در اختیار بگذاریم.

آقای نوباوه گفت: مهمترین کاری که برای محرومان در دولت قبل انجام شده تحت عنوان مسکن مهر، ما شاهد هستیم نزدیک به 6 میلیون مسکن ساخته شده است.

نوباوه در ادامه در مخالفت با وزیر پیشنهادی مسکن و شهرسازی گفت: برنامه های آقای آخوندی مبتنی بر راهبرد است نه طرح عملیاتی.

وی با اشاره به اینکه اساسا در زمان آقای آخوندی کل مسکنی که بوده و روند رو به رشدش تا سال 1372 ، 314 هزار دستگاه در کل کشور بوده است گفت: طی چهارسالی که وی وزیر بوده به 284 هزار دستگاه تنزل پیدا کرده است.

نوباوه با اشاره به اینکه شش میلیون واحد مسکن مهر کمک بزرگی برای کشور است افزود: در برنامه آقای آخوندی در بند 19  "مشارکت دادن شهرداریها و نهادهای اجتماعی و خیریه مردمی در افزایش بهره وری تامین خدمات زیربنایی و بهبود محیط مسکونی و بررسی خدمات زیربنایی مسکن مهر" آمده است، و وی هیچ صحبتی از ادامه این طرح بسیار مهم که راهگشای بسیاری از مردم محروم است نکرده است.

این نماینده مجلس گفت: همه طرح های وی از جمله در حوزه حمل و نقل ریلی، جاده ای ، برنامه های وی مبتنی بر راهبرد است نه طرح عملیاتی.

وی افزود: در برنامه توسعه پنجم 25 هزار کیلومتر راه ریلی پیش بینی شده است در حالیکه هم اکنون 12 هزار کیلومتر داریم برای باقیمانده آن شما چه برنامه ای دارید؟

نوباوه گفت: قانون مقررات ملی ساختمان و نظام مهندسی در زمان تصدی شما به تصویب رسید و در حال حاضر شما یکی از منتقدان این قانون هستید.

وی افزود: چه برنامه هایی برای فارغ التحصیلان بخش دانشگاهی مسکن و رشته های مختلف دیده شده است.

نوباوه گفت: از شما خواهش می کنم برنامه مدونی که ارائه کرده اید اگر امکان رای اعتماد برای شما بود عملیاتی آن را ارائه کنید و همه برنامه ها که ارائه شده برنامه راهبردی و غیر عملیاتی است.

زارعی:آخوندی شخصیت سیاسی دارد

زارعی نماینده مردم تهران در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: مخالفتم با وی، یک قسمت بخش های مربوط به برنامه و عملکرد اوست که قسمتی از آن را آقای نوباوه مطرح کرد و بعد هم درباره عملکرد و مواضع سیاسی اقای اخوندی مطالبی را می گویم.

علی اصغر زارعی افزود: درخصوص بحث عملکرد مدیریتی وی، از سال 61 تا  71 سیاست عرضه زمین بود تا مردم خودشان بتوانند مسکن تولید کنند و در واقع منظور این بود که مردم خودشان در تولید مسکن مشارکت کنند.

وی گفت:  از سال 72 که اقای اخوندی مسئولیت وزارت مسکن را عهده دار شد این قانون تمدید نشد و در واقع موجب شد که تولید و عرضه مسکن کاهش پیدا کند.

زارعی افزود: امار نشان می دهد قیمت زمین و مسکن سه برابر شد و از سال 75 به بعد تقریبا مسکن قسمت اعظمی از سبد هزینه خانوارها را به خود تخصیص داد.

نماینده مردم تهران گفت: از یک سو جمعیت در حال افزایش بود ، خانوارها بیشتر می شدند و از یک طرف ما از مشارکت مردم در تولید جلوگیری کردیم و سرمایه گذاری ها کاهش یافت و لذا مشکلی به نام مسکن در بازار مسکن بوجود امد.

وی ادامه داد: قیمت اجاره مسکن افزایش یافت، این را اضافه  می کنیم به فروش تراکم هایی که  در شهرداری ها صورت می گرفت، بالاخص شهرداری وقت تهران، البته اقای اخوندی در پیگیری های ما نشان می دهد که مخالف این بلند مرتبه سازی ها درتهران بوده و پیگیری هم کرده است ولیکن چه فایده ای ، موثر واقع نشده است.

وی گفت: امروز ما عوارض فرهنگی و اجتماعی این نوع مدیریت در ساخت و ساز را دامن گیر مردم می دانیم و یکی از مشکلات شهری ما شد و از یک سو باعث افزایش سرعت مهاجرت به شهرهای بزرگ از جمله تهران شد.

زارعی درخصوص عملکرد و مواضع سیاسی آقای اخوندی، افزود: اولا مختصر اینکه بعد از وزارت، آقای اخوندی برای دوره اقتصاد سیاسی به خارج رفت و این دوره را با بورس وزارت نفت طی کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم گفت: در پیگیری هایی هم که شد اقای مهندس زنگنه هم تایید کردند که هزینه بورس را از محل منابع در اختیار وزیر نفت تامین کردند ، بدون اینکه وی عضویتی در وزارت نفت داشته باشد.

زارعی افزود: نکته دوم اینکه اقای اخوندی بیشتر از اینکه فرد فنی و مهندس راه و شهر سازی باشد، شخصیت سیاسی دارد.

وی گفت: شما اگر در اینترنت هم پیگیری کنید، عمدتا مقالات وی حول و هوش شهروند فعال، حقوق مدنی و اکثر اظهار نظرهای وی درخصوص مسائل سیاسی و اقتصاد سیاسی است.

این نماینده مجلس نهم افزود: بارزترین بحث عملکرد و مواضع سیاسی اقای اخوندی در بحث انتخابات سال 88 است .

زارعی گفت: اقای اخوندی در سال 88 نماینده اقای موسوی در هیئت نظارت شورای نگهبان بود و بنده هم در ان هیئت حضور داشتم.

وی گفت: آنچه که بنده مشاهده کردم این بود که از ابتدای روز جمعه که پیامک ها قطع شد، آقای آخوندی اعتراض شدیدی به قطع پیامک ها داشت و طی تماس هایی که می گرفت اصرار کرد که با دفتر رهبری تماس گرفته شود و فشار بیارید تا ارسال پیامک ها باز شود.

زارعی افزود: از بعدازظهر روز جمعه رای گیری، ساعت 14 به بعد اقای اخوندی تماس می گرفت و کسانی هم که با او تماس می گرفتند اظهار می کرد که اعلام کنید اقای موسوی با 60 درصد جلو است که بنده اعتراض کردم که جناب اقای اخوندی چرا جامعه را ملتهب می کنید ، هنوز مردم پای صندوق ها هستند و دارند رای می دهند و اجازه دهید زمان انتخابات تمام شود که البته ایشان اعتراضی هم به ما داشت که به شما هیچ ربطی ندارد.

وی گفت: او وقتی این اعتراض را از ما دید بقیه تماس ها را در راهروی شورای نگهبان با تلفن همراه انجام می داد.

 نخل ابراهیمی:آخوندی دارای ویژگی های مورد نیازاست

نماینده میناب موافق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با تبریک حماسه سیاسی به ملت ایران و همه نمایندگان گفت: با توجه به اهمیت موضوع و شرایط حساس کشور همه در پیشگاه خدا ،‌آرمان امام راحل و شهدا مسئولیم که دقیق بررسی کنیم، درست صحبت کنیم و درست و دقیق و منصفانه هم قضاوت کنیم.

عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی نماینده موافق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اهمیت، جایگاه و شأن مجلس حکم می کند که از حق و حقوق ملت به نحو شایسته ای دفاع کنیم افزود: یکی از مصادیق این امر انتخاب وزرای شایسته،متعهد، متخصص و با تجربه است.

وی گفت: برای تحقق فرمایش رهبری و ایجاد حماسه سیاسی و اقتصادی در سال 92 که تحقق حماسه سیاسی آن اتفاق افتاد نیاز به همراهی و همدلی دولت و مجلس است و به همین دلیل برخود واجب دانستم با توجه به سوابق،‌ تجربیات و برنامه های دکتر آخوندی برنامه ها را بررسی و تحقیق کردم و علاوه بر آن در سه جلسه خصوصی شبهات، ابهامات و مسائل سیاسی و سوابق کاری وی را کنکاش نمودم و پس از متقاعد شدن در همه این زمینه ها و برطرف شدن ابهامات برای دفاع از ایشان و برنامه کاری پیشنهادی مصمم و دفاعیه خویش را اعلام می کنم.

نخل ابراهیمی اضافه کرد: همه ما برای حمایت و پشتیبانی از دولت یازدهم آمده ایم؛ چه دوستان موافق و چه دوستان مخالف که مطمئناً برای تقویت دولت و حمایت از دولت بوده است.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی از بزرگترین و مهمترین حوزه های عمرانی کشور است که از الحاق دو وزارتخانه بوجود آمده است و برای آن بیش از 86 تکلیف در قانون برنامه پنجم توسعه پیش بینی شده است.

نخل ابراهیمی با بیان اینکه دو فصل مهم حمل و نقل، راه و ترابری و زمین، مسکن و شهرسازی در این وزراتخانه مهم وجود دارد که مشتمل بر بیش از 20 شرکت مادر تخصصی زیر مجموعه این وزارتخانه است ادامه داد: در بخش حمل و نقل چهار نوع جاده ای، ریلی،‌ هوایی و دریایی داریم که قسمت مهمی از فعالیتهای اقتصادی را تشکیل می دهند و هر کدام از آنجا زیر مجموعه ها ، پیچیدگی ها و مسائل و مشکلات فراوانی دارد.

نخل ابراهیمی گفت: بخش مسکن شامل تهیه مسکن مهر، مسکن اجتماعی، روستایی، عمران و نوسازی شهرها و روستاها،‌ تهیه طرحهای توسعه روستایی، طرحهای هادی،‌ جامع تفصیلی و غیره هر کدام دارای مسائل و مشکلات خودش است.

وی اضافه کرد: تعداد زیاد نیروی انسانی شاغل در این وزارتخانه،‌ عدم اصلاح ساختار سازمانی و تشکیلاتی فیزیکی از چالشهای این بخش است.

این نماینده موافق وزیر پیشنهادی مسکن و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه با توجه به این شرایط در حال حاضر بخش عمرانی کشور بیش از 9 هزار طرح نیمه تمام در سطوح ملی و بیش از 20 هزار طرح استانی نیمه تمام دارد گفت: برای تکمیل پروژه های نیازمند بیش از 200 میلیارد تومان اعتبار داریم که سهم راه 120 میلیارد تومان است.

نماینده مردم میناب در ادامه گفت: برای اداره مجموعه وسیع وزارت راه و شهرسازی به مدیری توانمند، شجاع، متخصص و دارای تجربه بسیار در حوزه عمرانی، اجرایی، مدیریتی و بازار سرمایه و سهام نیاز داریم.

عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی افزود: آقای آخوندی با مدارک تحصیلی کارشناسی ارشد در رشته راه و ساختمان و دکترای اقتصاد سیاسی دارای ویژگی های مورد نیاز برای وزارت راه و شهرسازی است.

وی اضافه کرد: آقای آخوندی دارای سوابق عضویت در شورای مرکزی جهاد سازندگی، معاونت سیاسی وزیر کشور، رئیس بنیاد مسکن، مسئول مناطق زلزله زده رودبار و منجیل، وزیر راه و شهرسازی، مسئول اجرای بیش از 100 بیمارستان در کشور و مسئول ایجاد ساختمان سران در شش ماه است.

نماینده مردم میناب گفت: برای وزارت راه و شهرسازی با گستره وسیع و مشکلات مالی فراوان به مدیری نیاز داریم که دارای توانمندی های اجرایی و مشرف به مسایل اقتصادی، فنی و مدیریتی باشد و  صرفا به حوزه مالی و اعتباری دولت وابسته نباشد.

هاشمی نخل ابراهیمی افزود: پارسال در حوزه عمرانی 35 درصد تخصیص اعتبار داشتیم و امسال نیز فکر نمی کنم بیش از این تخصیص داشته باشیم؛ به این علت به نیرویی در وزارت راه و شهرسازی نیاز داریم که بتواند از سرمایه های بخش خصوصی، بنگاه های اقتصادی، نظام فنی و مهندسی کشور و بازار سهام و سرمایه به درستی استفاده کند و این وزارتخانه را از وضع کنونی نجات دهد.

وی گفت: آقای آخوندی درباره مسایل سیاسی خودش پاسخ می دهد، اما در زمینه موضوع فتنه توضیح داده است که در جلسه ای با حضور مقام معظم رهبری ادعای تقلب را رد کرده است و خودش نیز در این باره توضیح می دهد.

این نماینده مجلس در انتهای سخنان خود افزود: وزیر پیشنهادی بر ادامه اجرای طرح مسکن مهر با اصلاح مشکلات آن تاکید کرده است.

لاهوتی: آخوندی خوشفکر و دارای سابقه مدیریتی است

نماینده لنگرود در سخنانی در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: از شما همکاران سوال می کنم که وظیفه دولت حاکمیتی است یا اجرایی؟

لاهوتی با بیان اینکه دولت نهم موضوع مسکن مهر را مطرح کرد که یک ابتکار بود افزود: آیا دولت همیشه در داخل شهرها زمین دار است که آن را به عنوان مسکن در اختیار مردم قرار دهیم؟

وی گفت: هر دولتی باید با توجه به شرایط خودش در این باره تدبیر کند ضمن آنکه نماینده ای گفت مسکن مهر 6 میلیون بوده در حالیکه 6 میلیون نبوده بلکه دو میلیون بوده و بقیه اش خودمالکی بوده است.

لاهوتی با اشاره به افزایش قیمت مسکن افزود: ما در سالهای 80 - 81؛ 86 و 91 شاهد افزایش قیمت مسکن بودیم ، حال بررسی کنید که در کدامیک از این سالها درصد افزایش بیشتر بوده است.

وی گفت: همه شاهد هستید که قیمت مسکن در سال 1391 به چه میزان افزایش پیدا کرده است.

لاهوتی افزود: آقای آخوندی به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ، یکی از مدیران باسابقه، انقلابی، خوشفکر و دارای سابقه مدیریتی است .

وی گفت: آقای آخوندی در سابقه اش معاونت وزیر کشور، رئیس بنیاد مسکن و وزیر مسکن و شهرسازی را داراست .

لاهوتی افزود: اگر ما فردی مانند آقای آخوندی را در راس وزارت راه و شهرسازی قرار ندهیم ، چه کسی را بایددر این سمت بگذاریم .

وی گفت: هم اکنون حدود 90 درصد از حمل و نقل کشور ، حمل و نقل جاده ای است و ده درصد دیگر آن حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی است.

لاهوتی با بیان اینکه باید سهم حمل و نقل ریلی را افزایش دهیم افزود: باید در افق 1404 حدود 26 هزار کیلومتر راه آهن داشته باشیم و برای رسیدن به این رقم باید سالی هزار کیلومتر راه آهن در کشور بسازیم.

وی گفت: بنده از شما نمایندگان سوال می کنم که آیا می توانید با اعتبارات محدود دولتی که حداکثر این اعتبارات پنج تا شش هزار میلیارد تومان است، سالی هزار کیلومتر راه آهن بسازید.

لاهوتی افزود: آقای آخوندی به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی می گوید که از توان بخش خصوصی در مشارکت برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز استفاده خواهد کرد.

وی گفت: ما باید در هر صورت از این ابتکار آقای آخوندی استفاده کنیم.

لاهوتی افزود: باید تا پایان قانون برنامه چهارم ، 50 درصد آزادراه های متصل به استان ها ، 50 درصد بزرگراههای متصل به استان ها، 50 درصد بزرگراه های متصل به شهرستان ها را می ساختیم و همچنین 90 درصد جاده های روستاهای بالای صد خانوار آسفالت می شد.

وی گفت: بنده از این ارقام میانگین گرفتم و میانگین درصد تحقق این موارد 40 درصد است .

لاهوتی افزود: امروزه اداره کردن حمل و نقل هوایی با توجه به تحریم ها کار سختی است و دوستانی هم که مانند آقای نیکزاد (وزیر راه و شهرسازی دولت دهم) ، آن را اداره کردند باید به آنها دست مریزاد گفت.

وی گفت: سن ناوگان حمل و نقل براساس قانون برنامه چهارم باید به زیر 15 سال کاهش یابد اما هم اکنون متوسط سن حمل و نقل هوایی 22،5 سال است و این موضوع را باید اصلاح کنیم.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود گفت : باید به خاطر کاهش حوادث جاده ای به آقای نیکزاد وزیر فعلی راه و شهرسازی و همکارانش دست مریزاد گفت.

آقای لاهوتی گفت : ما در سال 84   بیست و هفت هزار کشته داشتیم اما اکنون 20 هزار کشته در جاده ها داریم .

وی افزود : 20 هزار کشته معادل بی سرپرست شدن 20 هزار خانوار است  و این آمار برای ما آمار سنگینی است.

لاهوتی درادامه گفت : اکنون باید دید چگونه می توان این آمار را کاهش داد که یکی از این راه ها این است که سن حمل و نقل ناوگان عمومی خود را کاهش دهیم .

وی افزود : اکنون سن حمل و نقل کامیون های عمومی ما 19 سال ،مینی بوس 25 سال و اتوبوس نزدیک به 15 سال است ما باید اینها را به زیر 10 سال کاهش دهیم و نکات حادثه خیز جاده ها را با مطالعه اصلاح کنیم .

نماینده موافق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی  گفت : در بخش مسکن نیز در دوران تصدی آقای آخوندی زمین به تعاونی ها و ایثارگران  واگذار شد که می توانید این را مطالعه کنید.  

لاهوتی افزود :اکنون طرح مسکن اجتماعی مطرح است و ما سالیانه یک میلیون تا یک میلیون و500 هزار مسکن نیاز داریم و این دغدغه مسکنی که آقای نوباوه  همکارمان در مجلس مطرح کردند واقعا قابل قبول است .

وی اضافه کرد : اما باید دید چه کسی برای  این وزارتخانه انتخاب شود مناسب است در چنین شرایطی باید کسی را انتخاب کرد که قبلا وزیر مسکن بوده  و تجربه دارد ؛‌  نه اینکه یک آدم بی اطلاعی را  در راس  کار بگذاریم .

نماینده موافق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی  گفت : آقای آخوندی طرح مسکن اجتماعی را قبول دارد و طرح مسکن اجتماعی چیزی شبیه همان مسکن  مهر است.

لاهوتی افزود : دکتر آخوندی تحصیلات و دکترایش مرتبط است و تجربه چندین ساله  ریاست بنیاد مسکن  و وزارت مسکن را در پرونده خود دارد و زمینه علمی وی ایجاب می کند که دوستان به وی رای اعتماد بدهند.

حسین زاده: رأی اعتماد به ملت

نماینده مردم نقده ، اشنویه ، نالوس و محمد یار در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی حضور وی را در این وزارتخانه فرصتی جدید برای کشور و مدیریت جدید برشمرد و گفت: دکتر روحانی با 16 سال تصدی دبیر شورای عالی امنیت ملی طولانی ترین تصدی را داشته است به همین خاطر وی بیشتر از هر کسی به منافع ملی و مسائلی در این خصوص آشنایی دارد.

وی افزود: دکتر روحانی در جهت احترام و اعتدال گام برداشت و از همه سلایق و فکرها در کابینه استفاده کرد و این را باید ارج نهاد.

حسین زاده گفت: اگر فردی مثل آقای آخوندی در فتنه نقش داشته باید در حال حاضر در حصر می بود، پس چرا نیست؟

وی افزود: در باره نامه ای که توزیع شده باید بگویم در این نامه خواسته شده است شورای نگهبان شورایی را انتخاب کند.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه ما در این وزارتخانه نیازمند تفکری جدید و مدیریتی کارآمد هستیم گفت: دو میلیون واحد مسکن مهر ساخته ایم در حالی که قیمت مسکن شش برابر شده است. این چه جور برنامه ریزی و مدیریت است.

حسین زاده افزود: در شرایطی هستیم که 5 هزار میلیارد بدهی مالی داریم و وضعیت جاده ها و راهها به نحوی است که سالانه 28 هزار کشته می دهیم بنا بر این ما نیازمند وزیری هستیم تا کارهای اساسی و زیربنایی با مدیریتی قوی و کارآمد را انجام دهد.

وی گفت: یکی از اصول اساسی ما بنیاد مسکن است و دکتر آخوندی در دوران  تصدیشان باعث ثبات در این بنیاد و اجرای طرحهای خوب شد.

حسین زاده در پایان افزود: رأی اعتماد به دکتر آخوندی و کابینه دکتر روحانی در اصل رأی اعتماد به ملت است.

جباری:آخوندی کارآمد است

نماینده مردم بندرلنگه، بستک و پارسیان موافق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: حدود 600 هزار واحد مسکونی مازاد در کشور وجود دارد که به علت نظارت و کنترل ضعیف دولت استفاده نمی شود و با احتکار آن قیمت مسکن به شدت افزایش یافته است.

احمد جباری افزود: موافقتم با آقای آخوندی به علت عملکرد بسیار خوب وی در زمان مسئولیتش و نیز برنامه های ارائه شده وی است.

وی گفت: بنده به عنوان عضو کمیسیون عمران و رئیس کمیته حمل و نقل این کمیسیون برنامه های آقای آخوندی را واکاوی کرده ام و به این نتیجه رسیدم که از برنامه ها و عملکردش دفاع کنم.

جباری افزود: با انتخابات اخیر فصل جدیدی در مدیریت اجرایی کشور آغاز شده است و رویکرد اعتدال و رفع مشکلات اساسی کشور با کلید تدبیر به عنوان شعار رئیس جمهور باید با مشارکت تیم اجرایی دولت تحقق یابد.

وی گفت: وزارت راه و شهرسازی از جنبه های گوناگون به عنوان یکی از دستگاه های اساسی کشور تلقی می شود و باید بیش از پیش با شعارهای رئیس جمهور هماهنگ باشد.

نماینده مردم بندرلنگه افزود: در شرایط خطیر کنونی باید شخصی سکاندار وزارت راه و شهرسازی باشد که در درجه نخست دانش تخصصی در حوزه عمران و مسکن داشته باشد و  اجرای طرح های درحال ساخت در این وزارتخانه را مدیریت کند.

جباری گفت: ویژگی دیگر برای وزیر راه و شهرسازی آن است که با تسلط به دانش اقتصادی امکان تبدیل ظرفیت های بالقوه در حوزه راه و مسکن را بالفعل و از ظرفیت های عظیم نهفته در زیرساخت های این بخش برای توسعه ملی استفاده کند و به این علت، آقای آخوندی برای احراز مسئولیت وزارت راه و شهرسازی مناسب و کارآمد است.

این نماینده مجلس گفت: یکی از مخالفان به افزایش قیمت مسکن و مناسب نبودن برنامه های آقای آخوندی در زمان مسئولیتش اشاره کرد، درحالی که در زمان وزارت وی کمبود و تورم مسکن در حدی که امروز بیداد می کند نبود.

جباری افزود: آن زمان مردم تا این حد در سبد هزینه خانوار هزینه مسکن پرداخت نمی کردند؛ اکنون 60 درصد هزینه خانوار مربوط به مسکن است.

وی با اشاره به خالی ماندن و احتکار حدود 600 هزار مسکن در کشور گفت: با افزایش قیمت مسکن امکان صاحبخانه شدن قشرهای ضعیف غیرممکن است، درحالیکه زمان مسئولیت آقای آخوندی تدوین لایحه ای برای خانه دارشدن همه قشرها در برنامه وی قرار داشت.

جباری افزود: شمار زیادی از افرادی که عضو مسکن مهر بودند به علت نداشتن توان مالی و پرداخت نشدن وام مسکن از طریق بانکها مجبور به فروش مسکن خود به واسطه ها شدند.

نماینده مردم بندر لنگه، بستک و پارسیان در ادامه گفت : به عملکرد گذشته آقای آخوندی اشاره نمی کنم، اما برنامه وی، آمایشی است.

احمد جباری گفت :‌ نگاه وزیر پیشنهادی یک نگاه آمایشی است و در برنامه خود به عدالت جغرافیایی اهمیت بالایی داده است.

جباری افزود : آقای آخوندی در برنامه خود به توزیع عادلانه امکانات درجهت توسعه امنیت کشور توجه ویژه ای کرده است.

وی گفت: مهم این است که یک مدیر کلان و یک وزیر به بهره مندی همه آحاد و بخش های مختلف کشور از امکانات اهمیت جدی دهد و برای این موضوع برنامه داشته باشد.

نماینده مردم بندر لنگه ، بستک و پارسیان افزود: اکنون یکی از دغدغه های عمومی نمایندگان ملت همین امر است و بسیاری از نقاط کشور از امکانات بی بهره هستند و برنامه و استراتژی مشخص برای بهره مندی آن مناطق وجود ندارد.

وی گفت: راه حل این مشکل داشتن یک دید مدیریتی مبنی بر آمایش است که در برنامه آقای آخوندی لحاظ شده است.

نماینده مردم بندر لنگه افزود: آقای آخوندی توجه ویژه ای به قوانین دارد و در زمان مدیریت قبلی وی مطالعات کاربردی ملی و منطقه ای آغاز و در زمان وی قانون نظام مهندسی مصوب و سازمان نظام مهندسی تشکیل شد.

جباری گفت: تخصصی شدن حرفه ها و رشد توسعه نهادهای مدنی در جهت واگذاری امور به مردم آغاز شد.

وی افزود: آقای آخوندی در زمان تصدی وزارت نه برای قشر خاص بلکه برای همه اقشار برنامه مسکن داشتند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: آقای آخوندی معتقد بود که اقشار توانمند با پول خود و با رعایت ضوابط عمومی صاحب خانه شوند و اقشار متوسط جامعه با سیاست های متوسطه مسکن دار شوند.‌

جباری با اشاره به شعار«پاک»‌ آقای آخوندی گفت: این شعار مخفف پس انداز، انبوه سازی و کوچک سازی بود که انبوه سازی، وام مسکن و کوچک سازی را در کشور جا انداخت و بسیاری را صاحب خانه کرد.

وی افزود: وی برنامه مسکن اقشار ضعیف را در قالب حمایت اجتماعی مسکن که همین مسکن مهر امروزی است دید.

نماینده مردم بندر لنگه، بستک و پارسیان گفت: تامین مسکن قشر غیر برخوردار از طریق نهادهای عمومی غیر دولتی و همچنین تامین مسکن روستایی از جمله اقدامات خوب و موثر آقای آخوندی بوده است. ‌

جباری افزود: بنده به عنوان عضو کمیسیون عمران و رئیس کمیته حمل و نقل مجلس جلساتی با آقای آخوندی داشتم و برنامه های وی را دیدم.

وی ادامه داد: آقای آخوندی در توسعه حمل و نقل یک نگاه جامع و توجه یکپارچه دارد و معتقد است توسعه خطوط ریلی، جاده ای، بنادر و هوایی را باید باهم انجام داد.

نماینده مردم بندر لنگه، بستک و پارسیان در انتهای سخنان خود گفت:‌ در شرایط متاثر از تحریم به چنین نگاه مدیریتی مشخصی نیاز داریم که در آقای آخوندی وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها