پیش از هر توصیهای در این زمینه یادآوری این مطلب خالی از لطف نیست که معمولا فرشهای دستباف بیشتر شهرهای ایران در سه قالب اصلی به لحاظ طرح بافته میشوند که عبارتند از: لچک ترنج، خشتی و افشان که در میان آنها لچک ترنج از قدیم مورد استقبال بیشتری قرار گرفته و اغلب فرشهایی که شما در منازل یا در فرش فروشیها میبینید، در همین طرح بافته شدهاند. البته طرحهای دیگری نیز وجود دارند که در شهرهای مختلف بر آن اساس بافته میشوند. گبهها، فرشهای ترکمنی و غیره از این دستهاند.
در فرشهای لچک ترنجدار، علاوه بر حاشیهای پهن که دور تا دور فرش را احاطه کرده است، نقشی در قالب شکل هندسی دایره و یا بیضی در میان قرار گرفته که به آن ترنج میگویند و در چهار گوشه داخلی حاشیه چهار نقش با فرم مثلثی قائمالزاویه که وتر آن خطی هلالی است وجود دارد که هر یک از این چهار نقش را هم لچک میگویند.
برخی از کارشناسان فرش ادعا میکنند که طرحهای اصلی فرشهای ایرانی، برگرفته از معماری ساختمانهای آن روزگار است. در نتیجه هنگامیکه در ساختار خانهها تغییری اساسی ایجاد میشده، طراحان فرش نیز از این تغییر تبعیت میکردهاند. آنها بر این عقیدهاند که طرح لچک ترنج فرشها از طرح پردیس معماری ساختمانهای سده آخر دوره اشکانیان الهام گرفته است. این معماری از فضای اندرونی، بیرونی تشکیل شده بود و در واقع فرشهای لچک و ترنجدار، نمادی از حیاط این ساختمانها بودهاند.
لچکها باغچههای سبزیکاری چهار وجه حیاط و ترنجریال حوض میانی حیاط را یادآور میشدند. گلهای میان آنها نیز به گلکاریهای گل محمدی حیاط اشاره میکردهاند. پس از گذشت زمان و ایجاد تغییرات در معماری و حذف حوض میانی و باغچههای سبزیکاری، طرح افشان فرش به وجود آمد. در این طرح، دیگر اثری از لچک و ترنج نبود و با حفظ همان حاشیه اصلی در فضای میان حاشیهها، نقشهایی از انواع گل و ساقه و برگ دیده میشد. طرحهای خشتی از جمله دیگر طرحهای فرشهای ایرانی هستند که براساس آن تمام سطح داخلی مابین حاشیهها به مستطیلهایی مساوی تقسیم شده و در داخل هر یک نقشهای بافته میشود که ممکن است این نقشهها چندین بار در خشتهای مختلف تکرار شود. البته تکرار نشدن آنها نشان از مرغوبیت نقشه و ابتکار طراح است.
این طرح در برخی از شهرها به گلستان نیز معروف است.
امروزه طراحان نقشههای فرش با ابتکارات خود و براساس سلایق متقاضیان در همین قالبهای اصلی، به ارائه طرحهای متفاوت و زیبا پرداختهاند که با توجه به نامشان ثبت شده است. مثلاً در فرشهای تبریز نقشههای علیا، بهشتی، شیوا، بنام، تقیزاده، قلی نامی و بسیاری نقشههای دیگر وجود دارند که با توجه به نام طراحانشان نامگذاری شدهاند و اگرچه به لحاظ طرح و رنگ با هم متفاوت هستند، ولی همگی در قالب طرح اصلی لچک ترنج جای میگیرند. با توجه به تنوع موجود، دست برای انتخاب مناسبترین فرش برای فضای مورد نظر باز است.
به پیشنهادهای زیر توجه کنید
*در فضایی با وسعت کم، پهن کردن فرش با نقش و نگاری فشرده و متراکم، به شلوغی فضا و در نهایت کوچکتر به نظر آمدن آن کمک میکند.
*هنگامیکه کفپوش ثابت فضای مورد نظر شما طرحدار است، فرشی با طرحهای خلوت انتخاب کنید تا تعادل طرح و نقش در کف محیط حفظ شود. مثلا در صورت امکان استفاده از گبه به لحاظ سبک دکوراسیونی محیط، بهترین انتخاب برای روی کفپوش پارکت آن هم در فضای مدرن گبه است.
*دکوراتورها همواره فرشهایی با طرح افشان را برای فضاهای کوچک توصیه میکنند.
*انتخاب فرشهای لچک ترنج برای فضای معمولی و نسبتا بزرگ بسیار مناسب است ولی انتخاب فرش خشتی برای این قبیل مکانها توصیه نمیشود، زیرا سبب کوچکتر جلوه کردن محیط میشود.
رنگ و انتخاب فرش
*برای فضایی با وسعت کم، فرشی با ترکیب رنگی روشن انتخاب کنید. این مسأله در مورد مکانهای با محدودیت نور کافی نیز توصیه میشود.
*هر چه کف زمین روشنتر باشد، فضا بزرگتر و نورانی تر جلوه میکند.
*هنگام انتخاب رنگ فرش، به پالت رنگی موجود در فضا شامل رنگ دیوارها، پارچه روکش مبلمان، پردهها و حتی رنگ چوب لوازم و از همه مهمتر رنگ کفپوش، توجه کنید. حفظ هماهنگی میان طرح و رنگ فرش انتخابی و دیگر عناصر یک فضا از جمله مهمترین موارد در انتخاب فرش مناسب است.
>> جام جم
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد
محمد نصرتی در گفتوگو با جامجم مطرح کرد؛