انتقادپذیر باشیم

تاکنون با آدم‌هایی برخورد کرده‌اید که تا وقتی مسئولیتی دارند همه چیز را خوب می‌بینند و به دلیل برخی مصلحت‌اندیشی‌ها ترجیح می‌دهند، اصلا مشکلات را نبینند؛ اما به محض این‌که موقعیت‌شان را از دست می‌دهند، چشم‌شان روی مشکلات باز می‌شود و تازه یادشان می‌افتد که باید ازشرایط موجود انتقاد کنند؟
کد خبر: ۶۱۰۵۵۷
انتقادپذیر باشیم

چند ماه پیش جام‌جم در گزارشی عملکرد سازمان بیمه سلامت را مورد بررسی قرار داد و در آن از این‌که با گذشت چند ماه از تشکیل این سازمان هنوز اقدام عملی جدی که به بهبود وضع ارائه خدمات به بیمه‌شدگان بینجامد، دیده نشده بود انتقاد کرد.

پس از چاپ این گزارش، سرپرست وقت سازمان بیمه سلامت در تماس با خبرنگار جام‌جم به دلیل تهیه این گزارش او را مواخذه کرد و با برخورد تندی تاکید کرد که دیگر تا وقتی در این سازمان مسئولیت دارد، هرگز با وی مصاحبه نخواهد کرد.

این ماجرا همچنان ادامه داشت تا این‌که چندی پیش این مسئول از سرپرستی سازمان بیمه سلامت کنار گذاشته شد، اما نکته جالب در این میان چرخش 180 درجه‌ای این مسئول پیشین سازمان بیمه سلامت است که در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها به‌کلی موضع خود را در قبال عملکرد سازمان‌های بیمه‌گر تغییر داده و انتقادهای تندی نسبت به برنامه‌ها و اقدامات انجام شده در سازمان بیمه سلامت دارد.

انگار دیگر عادی شده که هر مسئولی تا وقتی در سازمانی عهده‌دار سمت است، بشدت نسبت به انتقادهای حتی بحق می‌ایستد و نسبت به آنها واکنش منفی نشان می‌دهد، اما به محض این‌که از سمتش کنار گذاشته می‌شود تازه یادش می‌افتد که چقدر مشکل و نقطه ضعف در عملکرد سازمانش وجود داشته که آن وقت به دلیل برخی محدودیت‌ها و شاید در نظر گرفتن برخی منافع، نمی‌توانسته آنها را به زبان بیاورد و اکنون که سمتی ندارد براحتی می‌تواند از شرایط موجود انتقاد کند.

انتقادی که این مقام مسئول درباره شرایط سازمان‌های بیمه‌گر، مشکلات و نقاط ضعف موجود بر زبان می‌آورد همان نکاتی است که بارها خبرنگاران که همواره زبان گویای حال مردم از مشکلات‌شان با بیمه‌هاست مطرح می‌شده؛ اما متاسفانه گوش مسئولان برای شنیدن آنها بسته بوده است.

این ماجرا درسی است برای مسئولان که در هر جایگاهی که هستند، ظرفیت‌شان را برای شنیدن انتقاد‌ها بالا ببرند و با نقدهای بحق منصفانه برخورد کنند تا وقتی قرار شد میز مسئولیت را به دیگری بسپارند، اگر خواستند نقدی به عملکرد سازمانی که در آن خدمت می‌کردند، داشته باشند، مردم این پرسش را از خود نپرسند که چرا این مسئول تا وقتی در آن سازمان عهده‌دار سمت بود، این مشکلات را نمی‌دید.

پوران محمدی ‌‌- گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها