محمد جواد لاریجانی، در برنامه شناسنامه این هفته در پاسخ به این سوال که برادران لاریجانی چطور امکان طی کردن تحصیلات عالیه را پیدا کردند، گفت: به نظرم ما برادران لاریجانی، تحت تاثیر شخصیت و تعلیم و رفتار مرحوم آیتالله میرزا هاشم آملی (پدر برادران لاریجانی) بودیم.
وی ادامه داد: مرحوم آیت الله میرزا هاشم آملی شخصیت جالب، جذاب و مفیدی برای نسل جوان است. یکی از مهم ترین ویژگیهای ایشان زندگی هدفمند بود، وی تصمیم داشت تمام عمر خود را وقف توسعه فقه جفعری نماید و حدود 85 سال هم این کار را انجام داد و هر امری که معارض با این هدف بود را قاطعانه کنار میگذاشت.
وی در رابطه با اختلاف نظری که بین علی و صادق لاریجانی راجع به اظهار نظر مطهری در مجلس ایجاد شده، اظهار داشت: بحثی که این نماینده محترم بیان کرد، از نظر محتوای سیاسی به نظرم میآید ایشان فتنه را در حد یک دعوای داخلی میدانند که این درست نیست، ماهیت فتنه یک کودتای تمام عیار علیه نظام بود که با مشارکت وسیع آمریکا، دول اروپایی، رژیم صهیونیستی و تمام ضد انقلاب همراه بود.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تصریح کرد: ورود در فتنه ظلم بزرگی به نظام بود؛ کسی که وارد انتخاب میشود متعهد به رعایت قوانین انتخابات است، وقتی این اتفاق نمیافتد و قبل از پایان انتخابات یکی از نامزدها مصاحبه میکند و میگوید من رئیس جمهور منتخب هستم، یک جرم بزرگ اتفاق افتاده است؛ فرض کنیم خیابانکشیها موفق میشد، در این صورت اولین چیزی که قربانی میشد، دموکراسی بود؛ چون دموکراسی با لشکرگشی خیابانی به دست نمیآید، بلکه دموکراسی پای صندوقهای رای تثبیت میشود.
وی افزود: بصیرت یعنی فهم درست فتنه و عبرت گرفتن از آن! کسانی که دلشان برای دموکراسی میسوزد و از استبداد ناراحتند و میگویند بوی استبداد به مشاممان میرسد، باید نگران توفیق این فتنه میبودند چون آنجا دموکراسی ذبح میشد؛ معتقدم فهم این موضوع بسیار کلیدی است؛ بازدارندگی کلید استراتژی دفاعی ماست؛ در بحث سیاسی و جنگ نرم، معنای بازدارندگی بصیرت است؛ هرچقدر ما به سلاح بصیرت مسلح باشیم، قدرت دفاعمان بالاتر خواهد بود؛ ما باید بفهمیم که جرم بزرگی اتفاق افتاده نباید آن را نادیده گرفت.
لاریجانی ادامه داد: او گفت چرا رئیس قوه قضاییه فتنه را ختم نمیکند؛ این در حالی است که فتنه با رهبری رهبر شجاع و متدین و آگاه ما و همچنین مردم ختم شد و در 9 دی مهر پایان هم به آن زده شد، دستگاه قضایی وظایف خود را انجام میدهد و به مسائل هر کسی که مرتکب جرم، خشونت و تخلف قانونی شود، رسیدگی میکند.
لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خروج شما از معاونت بینالملل وزارت خارجه با قطعنامه 598 ارتباطی داشت یا خیر، اظهار داشت: قطعنامه 598 که بنده مذاکرات عمدهاش را انجام میدادم، با ایدهای آغاز شد و در یک زمانی میتوانست سند جالبی باشد، عراق به ما حمله کرده بود، ولی در عین حال پرچم صلح را در دست داشت و هر روز یک پیشنهاد جدید صلح به دست ما میرسید و ما به آن جواب منفی میدادیم؛ در اینجا ما تبدیل به شخصیت «نه» بگو و ادامهدهنده جنگ شده بودیم؛ به همین دلیل لازم بود این پرچم صلح را از دست عراق بگیریم.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ادامه داد: این ایده اول خدمت مقام معظم رهبری مطرح شد، آقای هاشمی و آقای موسوی اردبیلی هم این موضوع را پسندیدند؛ حضرت امام (ره) هم فرمودند ایده خوبی است، روی آن کار کنید؛ امام (ره) در فهم سیاسی نابغه عجیبی بود و مبتنی بر پند امام بندهای این قطعنامه شکل گرفت.
وی افزود: رفتن من از وزارت خارجه ارتباطی به قطعنامه 598 نداشت، بین من و آقای ولایتی اختلاف نظر وجود داشت و به نوعی حس کردم برایشان راحت نیست که آنجا باشم.
دبیر ستاد حقوق بشرقوه قضاییه همچنین در پاسخ به این سوال که انتخاب روش تاخیری در مذاکرات 598 دلیل خاصی داشت، تاکید کرد: دلیل این موضوع این بود که نظام باید تصمیم میگرفت که قطعنامه را قبول کنیم یا خیر، از طرف دیگر غرب هم اصرار داشت یا این قطعنامه را بپذیریم یا اگر آن را قبول نداریم، بگوییم که آن را نخواهیم پذیرفت، تئوری اطاله یک تکنیک است که گاهی خیلی سخت و مشکل است، قطعنامه سه فاز عمده داشت، فاز اول انعقاد نطفه این ایده و چهارچوب برای قطعنامه بود، این خیلی مهم است که ما ایدههای مورد اتفاق نظام را وارد قطعنامه کنیم، مرحله دوم رشد متن قطعنامه بود که فراز و نشیب زیادی داشت، سومین مرحله هم مرحله توافق و اجرا بود.
وی در بخش دیگری ازسخنان خود در مورد توافق هستهای دولت یازدهم گفت: مساله مهم این است که دولت نباید حس کند حمایت و توفیقش در این است که این توافق حتماً به جایی برسد، ما از دولت دکتر روحانی به عنوان دولت و شخصیت محبوب خودمان دفاع میکنیم، چه غربیها این سند را اجرا کنند چه نکنند، دولت نباید احساس فشار کند که مجبور است این سند به جایی برسد، این اولین چیزی است که باعث میشود سندمان با شتابزدگی همراه شود، نکته بعدی این است که این سند اگرچه پایه قانونی ندارد، اما بر اساس اصل وفای به عهد اعتبار دارد، باید مراقب جاهایی باشیم که طرف مقابل تخلف از عهد میکند.
لاریجانی تاکید کرد: معتقدم طرف مقابل تا امروز تخلف از عهد و توافقنامه کرده است، نمونهاش وضع تحریمهای جدید، اجرای قطعنامه منوط به این شده که ما سهم خودمان را انجام دهیم و بعد از راستی آزمایی، غربیها به تعهدات خود عمل کند، این در حالی است که هر دو طرف باید به تعهدات خود عمل کنند و یک کمیته به صورت همزمان به راستی آزمایی بپردازد، تهدید ایران به اینکه همه گزینهها روی میز است، خلاف این توافقنامه است.
وی ادامه داد: به نظر من آمریکا و اروپا تخلفات آشکاری داشتهاند، مذاکره کنندههای ما آدمهای توانمندی هستند و نباید حس کنند مجبورند این سند را هر طور شده به نتیجه برسانند، این تواقنامه باید منافع ملی ما را تضمین کند و هرجا که اینطور نباشد زمین خواهد خورد چون منافع ملی ما مدافعان سرسختی دارد.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش در مورد پیام امام(ره) به گورباچوف اظهار داشت: برداشت من از پیام حضرت امام (ره) به گورباچوف دو چیز بود، اول اینکه ایشان پیشبینی میکردند شوروی از هم می پاشد، نکته دیگر اینکه ایشان معتقد بودند تجربهای که ملت ایران در کشور شروع کرده (بنای یک نظام مدنی- سیاسی براساس تفکر اسلامی) محدود به سرزمین ایران نیست چون اسلام دینی نیست که عرب و عجم و سیاه و سفید داشته باشد.
وی افزود: اسلام یک دین جامع و جهان شمول است، حضرت امام خمینی(ره) می خواستند این تجربه را آغاز کند که تجربه ملت را به دنیا عرضه کند که خیلی خوب هم این کار را انجام دادند، بعد از اینکه نامه را چند بار خواندم شش پیشنهاد به امام دادم که پنج پیشنهاد در مورد عبارات بود و یکی مربوط به محتوا بود و آن هم این بود که در پیام امام با قاطعیت گفته بودند مارکسیسم در دنیا از بین رفته است، من عرض کردم شاید اینطور نباشد، این عبارت باید اندکی معتدلتر شود.
لاریجانی خاطر نشان کرد: حضرت امام (ره) آن پنج پیشنهاد را قبول کردند، اما این آخری را نپذیرفتند، من رفتم و این پیام را به گورباچوف دادم، گورباچوف وقتی متن را خواند نه تنها ناراحت نبود، بلکه گویی صحبتها را قبول داشت، وقتی به ایران بازگشتم و خدمت امام رسیدم، ایشان فرمودند آقای لاریجانی آن مساله درست بود یانه؟ من هم عرض کردم او اگر کمترین علاقهای به مارکسیسم داشت، باید عصبانی میشد، اما به نظر میآید آنها هم به این نتیجه رسیدهاند که مارکسیسم برای همیشه مرده است.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در ادامه در زمینه مذاکره با یکی از مسولان وقت وزارت امورخارجه انگلیس در آستانه انتخابات سال 76 هم تصریح کرد: علت این دیدار پیچیده نبود، وزارت خارجه انگلیس به کاردارایران در انگلیس نوشت که این شخص میخواهد بعداً در ایران سفیر شود، به همین دلیل میخواهد قبل از سفر به ایران ملاقاتی داشته باشد و آشنا شود.
وی ادامه افزود: این ملاقات در محیط سفارت و باحضور کارشناسان مختلف انجام شد، این دیدار پیامی هم از سوی دولت انگلیس داشت که میگفت شما مساله جایزه مرگ سلمان رشدی را مطرح کردهاید که در اروپا باعث ایجاد حساسیت شده است. ما هم جوابشان را دادیم. زمانی که ملاقات به پایان رسید، به او گفتم شما راجع به انتخابات ایران چه برداشتی در اروپا دارید که او گفت ما در جامعه اروپا به این نتیجه رسیدهایم که به هر ترتیب آقای ناطق نباید رئیس جمهور شود. ما تضمینهایی پیدا کردیم که در دولت آقای خاتمی دگر اندیشان میتوانند فعالیت داشته باشند.
وی در مورد حمایتش از حجتالاسلام ناطق نوری در انتخابات سال 76 هم گفت: آقای ناطق یک نیروی سیاسی بسیار قابل هستند. در جریان انتخابات 88 به وی بدون هیچ دلیلی توهین شد که بسیار آزرده شد. آقای ناطق، آقای ناطق است و امتحانش را پس داده است. ایشان خصوصیات اخلاقی بسیار پسندیدهای دارند و از توانمندی اجرایی بالایی برخوردارند. من طرفدار این هستم که وی فعالیت سیاسی وسیعتری داشته باشد. برای ریاست جمهوری من توصیهام به دوستان همه جناحها این است که نیروهای فرهیخته و جوانتر را انتخاب کنند، چون معتقدم استعداد و توانایی جوانها خیلی بیشتر از ماست.
لاریجانی در بخش دیگری درباره دیدار هیات پارلمانی اروپا در سفارت یونان نیز اظهار داشت: تحرک پارلمانی مجلس کار بسیار خوبی است؛ البته پارلمان اروپا نهاد چندان تاثیرگذاری نیست، اما آمدنشان به ایران بد نبود. اما کاری که کردند خیلی بد و تخلف بود و هیچ کس با این تخلف موافق نبود.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: هیئتهای خارجی که به ایران میآیند اگر میخواهند با کسی ملاقات کنند این موضوع را وزارت خارجه در میان میگذارند و آن کشور حق دارد که تنظیم کند آیا این دیدار میتواند اتفاق بیفتد یا خیر؛ چنین درخواستی هم به دست وزارت خارجه نرسیده بود و هیچ نهادی در کشور نه با تقاضایی روبه رو بودند و نه با کار اینها موافق بودند.
لاریجانی ادامه داد: غربیها آدمهایی هستند که در رفتارشان مبادی آداب نیستند و باید بعد از این مراقب باشیم.(باشگاه خبرنگاران)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد