تیرماه سال 91 بود که دور جدیدی از تحریمها آغاز شد و تمام صنایع خودرو در بخش مواد اولیه، قطعات، خدمات فنی و مهندسی و خدمات پس از فروش از سوی دولت آمریکا تحت تحریم خصمانهای قرار گرفت.
بر اساس این تحریم، کشورها و شرکتهای طرف قرارداد با خودروسازان ایرانی، در صورت هرگونه خرید، تامین یا انتقال کالاها و خدمات مورد استفاده در صنعت خودروسازی ایران، با برخورد شدید دولت آمریکا مواجه میشدند.
بنابراین تولید خودرو در کشور کم کم کاهش یافت و حتی شرکت های کره ای نیز که تا پیش از این تامین کننده قطعات خودروهای ایرانی بودند هم در راستای این تحریم، با صنعت خودروی ایران خداحافظی کردند و بازار ایران به چینی ها رسید که بازار قطعات خودروی ایران را در اختیار بگیرند و کالاهای خود را هر چند با کیفیت پایین، به بازار ایران بفروشند.
اما قطع ارتباط با ایران، شرکتهای مطرح خودروسازی جهان را نیز متضرر کرد. در طول این مدت و بر اساس گزارشهای منتشر شده از سوی شرکتهای خودروسازی خارجی، این شرکتها به دلیل کاهش و قطع رابطه با ایران متحمل ضرر شدند و حتی برخی از کارخانههای آنها تعطیل شد.
«پژو» و «رنو» دو شرکت بزرگی بودند که با کاهش رابطه با ایران، مشکلات زیادی برای آنها بوجود آمد.
بر اساس گزارشی که «Global Reaserch»، منتشر کرد، تحریمهای ایران، 11 هزار شهروند فرانسوی را از کار بیکار و باعث تعطیلی یکی از کارخانههای این شرکت شد. این اتفاق زمانی رخ داد که شرکت فرانسوی پژو به دلیل تحریمهای آمریکا، صادرات قطعات خودرو به ایران را قطع کرد.
همچنین بر اساس گزارش رویترز، شرکت خودروسازی «رنو فرانسه» اعلام کرد که به دلیل تحریمهای اعمالی علیه ایران، درآمد این شرکت در سه ماهه سوم سال جاری میلادی ۲۶۰ میلیون یورو و در نیمه نخست سال 2013، معادل 512 میلیون یورو ضرر کرده است.
بالاخره این مشکلات تا آنجایی پیش رفت که حدود یک ماه پیش خبر «همایش بینالمللی صنعت خودرو ایران» منتشر شد که بر اساس آن از شرکتهای بزرگ خودروسازی جهان، برای حضور در این همایش دعوت شد تا دور تازهای از روابط ایران با سایر کشورها برقرار شود.
در حال حاضر نیز براساس گزارشهایی که تا کنون منتشر شده، تمام کشورها به استثنای آمریکا برای حضور در این همایش تمایل نشان دادهاند.
در هرحال قرار است امروز (30 دی ماه 92)، تحریم خودروی ایران امروز لغو شود.
براساس توافق اولیه ژنو که میان ایران و گروه 1+5 در سوم آذر 1392 درباره برنامه هستهای ایران به امضا رسیده است، دو طرف متعهد شدند از امروز اقدامات متقابل خود را بیش از این گسترش ندهند. ایران به ظرفیت هستهای خود اضافه نمی کند و از آن طرف غربی ها هم بر حجم تحریم های خود نمی افزایند.
مطابق یکی از بندهای این توافق نامه، از امروز تحریمهای غرب بر صنعت خودرو سازی ایران و نیز تحریمهای مربوط به خدمات مرتبط با این صنعت به حالت تعلیق درخواهد آمد.
البته هنوز خبر رسمی از سوی اتحادیه اروپا برای لغو این تحریم ها از صبح امروز منتشر نشده است اما مقامات ایرانی اعلام کردهاند بازرسان آژانس از روز 28 دی وارد ایران شده اند تا بر آغاز اجرای توافق نظارت داشته باشند.
لغو تحریمها چه تاثیری بر بازار خودرو و قیمت آن خواهد داشت؟
برخی کارشناسان معتقدند عامل «لغو تحریمها» کاهش قیمت خودروهای خارجی را در پی خواهد داشت.
به اعتقاد آنها، لغو تحریم خودرو علیه ایران، هزینه واردات خودروهای خارجی را کاهش میدهد و این «کاهش» در نهایت نصیب مشتریان میشود.
این استدلال کارشناسان از آن جهت است که در جریان تحریم، خودروهای خارجی با «واسطه» به ایران میآمدند و این کار هزینه گزافی را در پی داشت.
بر اساس این گزارش، شرکتهای مادر (مانند هیوندایی و کیا و تویوتا و...) بهدلیل اعمال تحریمهای بینالمللی، از صادرات مستقیم خودرو به ایران خودداری میکردند و واردکنندگان ایرانی مجبور بودند از راه واسطهها خودروهای موردنظر خود را خریداری و وارد کنند.
در این میان، واسطهها پولی گزاف را بابت حق دلالی خود از واردکنندگان ایرانی میگرفتند و در نهایت مشتریان مجبور به پرداخت این هزینه از جیب خود میشدند.
حالا با توجه به اینکه از امروز (دوشنبه)، لغو تدریجی تحریمها آغاز و تحریم خودرو جزو اولویتها است، ایرانیها به حذف هزینه دلالی امیدوار و از همین رو به کاهش قیمت خودروهای خارجی دلخوش شدهاند.
اگرچه این موضوع (کاهش قیمت) در کوتاهمدت خود را نشان خواهد داد، اما با توجه به آنچه که دولت برای تعرفه در نظر دارد و همچنین با در نظر گرفتن هزینه مالیات و ماجرای تثبیت نرخ ارز، بعید به نظر میرسد بازار خودروهای وارداتی آیندهای ارزان داشته باشد.
چنانچه احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان کشور با بیان این که در صنعت خودرو با چالش های متعددی مواجه هستیم، گفت: 30 درصد مشکلات ما در حوزه خودرو ناشی از اعمال تحریمهاست که پس از نفت دومین صنعت اختصاصی کشور در تحریمها بود.
نعمتبخش با اشاره به زیان بیش از پنج هزار میلیارد تومانی خودروسازان از سال 91 تاکنون، تصریح کرد: اگر در کنار لغو تحریمها سایر مشکلات داخلی نیز مرتفع شوند قطعا رونق به بازار خودرو بازمیگردد.
وی همچنین در خصوص تاثیر لغو تحریمها بر قیمت خودرو، تصریح کرد: لغو تحریمها تنها باعث کاهش زیاندهی خودروسازان میشود و تاثیری در کاهش قیمتها نمیگذارد؛ چرا که قیمت خودرو در مقایسه با سایر اقلام تشکیلدهنده این محصول افزایش چندانی نیافته است.
در هرحال باید منتظر ماند و دید که لغو تحریم صنعت خودروسازی چه تاثیراتی روی بازار خودروی کشور خواهد گذاشت؟.(خبرگزاری دانا)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
با مید روزی كه سایه این خودرو سازان به ظاهر داخلی از سر مردم كم شود
درباره اینكه بزودی ایران خودرو هم به مانند رقیب بی عرضه تر از خودش روی به مونتاژ خودروی چینی میاره.
سایپا ورداشته دقیقا اوده یه ماشین چینی رو كه اونور كپی كاره شده. كه موتورش با گیربكسش نمیخونه. مونتاژ میكنه. فقط آرم سایپا رو زده روش. در ضمن اسم یه سردار ایرانی آریو رو هم روش گزاشتن. كه تن اون یارو تو گور میلرزه. با قیمت وحشتناك.
وای به حال این ملت فلك زده....
تور به خدا به تحریم خودروهای ایران خودرو و سایپا و همچنین چینیها ادامه بدیید. اگرم لازم بود خودرو بخریید. برید دست دوم بگیریید. در ضمن خودروسازها با شعور ملت بازی نكنید. مثلا به مناسبت روز فلان فروش فوری. قسطی.بدون بهره و غیره....
مهم مهم . خبر مهمی كه پس از ورود هیئت ژاپنی خودروساز به ایران بسیار تلاش شده بود كه میان مردم منتشر نشود این است كه ژاپنی ها خودرویی بسیار بهتر از ماكسیما با تكنولوژی روز 2015 ساخته اند كه برای مردم ایران در بازار ایران زیر 25 میلیون تومان تمام میشود . بدین صورت خودرو ساز داخلی ورشكسته شده باید كارخانه ها را تبدیل به لواشك ساز نمایند . این خبر را مدیران خواستند كه درز نكند وگرنه مردم منتظر این خودرو میمانند و با خودروی قبلی خود رانندگی میكنند . این خبر و این كمپین را انتشار دهید و منتظر نصف شدن قیمتها میمانیم وگرنه بایستی خودروهای تولیدی خودرا در انباری نگهدارین تا بپوسند