نهمین روز جشنواره تئاتر فجر

آغاز اجرای شطرنج با ماشین قیامت

نهمین روز از سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با بازگشت نمایش سقراط به صحنه و آغاز اجرای شطرنج با ماشین قیامت برگزار شد.
کد خبر: ۶۳۹۶۸۴
آغاز اجرای شطرنج با ماشین قیامت

در این روز از جشنواره تئاتر فجر نمایش سقراط یک بار دیگر به صحنه بازگشت. این نمایش که در روزهای اول و دوم جشنواره اجرا شده بود، از دیروز بار دیگر به روی صحنه رفت.

نویسندگی و کارگردانی سقراط را حمیدرضا نعیمی بر عهده دارد.

سقراط ساعت 18 دیروز در تالار وحدت اجرا شد و آخرین اجرای خود را امروز در همین ساعت به روی صحنه می برد.

رونمایی از نمایش جنگی به سبک کانادایی

شطرنج با ماشین قیامت هم از دیروز اجرای خود را در جشنواره آغاز کرد. متن این نمایش بر اساس رمانی از حبیب دهقان زاده به همین نام نوشته شده است.

این اثر که کارگردانی آن به عهده شاهین صیادی قرار دارد از کشور کانادا در سی و دومین جشنواره تئاتر فجر شرکت کرده است و داستان آن در آبادان و در دوران دفاع مقدس می گذرد.

شطرنج با ماشین قیامت که دیروز دو اجرا داشت، امروز هم در دو نوبت 18 و 20:30 در تالار چهارسو به روی صحنه خواهد رفت.

هنرنمایی با یک پا

نمایش سرایت درد از کشور فرانسه دیروز به اجراهای خود پایان داد.این نمایش 25 دقیقه ای فقط دو بازیگر داشت، دکور آن از یک صندلی تشکیل شده بود و بازیگران هیچ دیالوگی نمی گفتند اما درخشش هنرمندانی که در این اثر حضور داشتند تماشاگران را تحت تاثیر قرار داد.

یکی از دو بازیگر این نمایش یک پا داشت که همین بازیگر کارگردان اثر هم محسوب می شد.

سرایت درد داستانی تلخ درباره روابط انسانی و نقد جامعه مدرن بود.

جوک ترکی نگویید

اپرای عروسکی لیلی و مجنون دیروز هم به اجرای خود در تالار فردوسی ادامه داد. این اثر به کارگردانی بهروز غریب پور از چهارشنبه هفته گذشته اجرای خود را آغاز کرده است و تا پایان جشنواره هر روز ساعت 19 به روی صحنه می رود.

این اپرای عروسکی، بر اساس داستان لیلی و مجنون و به زبان آذری و با موسیقی آذری اجرا می شود. استفاده از موسیقی غنی آذری در این اثر نمایشی باعث شده بود که حتی تماشاگرانی که زبان آذری را بلد نیستند هم از تماشای لیلی و مجنون لذت ببرند.

غریب پور پیش از آغاز این نمایش با ارائه توضیحاتی درباره فعالیت های گروه آران و این اپرا و همین طور جایگاه اپرا در هنرهای نمایشی، از تماشاگران خواست دیگر جوک آذری برای هم تعریف نکنند.

صرف نظر از موسیقی زیبای این اپرا، به دلیل اینکه سنگ محکی در اپرای عروسکی در هنرهای نمایشی ایران وجود ندارد قضاوت درباره لیلی و مجنون سخت است اما کارهای بهروز غریب پور نسبت به اپراهای عروسکی که در کشورهای دیگر به روی صحنه می رود سطح استانداردی دارد.

یکی از تغییرات مثبت این اپرا نسبت به آثار قبلی غریب پور، بزرگتر شدن عروسک ها بود و این مسئله باعث شده است به راحتی تماشاگرانی که حتی در صندلی های عقب سالن نشسته اند نمایش را به خوبی ببینند البته تاکید غریب پور روی اصول کلاسیک اپرای عروسکی به تدریج برای تماشاگران این آثار خسته کننده می شود و امکان دارد با ادامه این روند مخاطبان اپراهای عروسکی این کارگردان ریزش کنند.

کارت های بی ارزش برای خبرنگارانی که جا ندارند

اهالی رسانه همچنان با مشکلات زیادی برای تماشای نمایش های سی و دومین جشنواره تئاتر فجر روبرو هستند.

خبرنگاران با وجود در اختیار داشتن کارت های مخصوص جشنواره، معمولا آخرین افرادی هستند که اجازه ورود به سالن ها را پیدا می کنند. ضمن اینکه جای خاصی هم برای رسانه ها در نظر گرفته نشده است بنابراین مجبورند در میان تماشاگران به دنبال صندلی خالی بگردند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها