گاهی نیز براساس ویژگیها و شکل ظاهری خودروها و امکاناتی که در آنها گنجانده شده، فهرست برترینها اعلام میشود. اما گاهی علاقهمندان به اتومبیل سواری و افرادی که دوست دارند تخته گاز جادهها و خیابانها را پشت سر گذارند، خودرویی را بهعنوان برترین خودرو سال معرفی میکنند که سرعت بیشتری دارد. اگر بخواهیم از دید این گروه از افراد برترین خودروی سال را معرفی کنیم، باید این عنوان را به ابرخودرویی از شرکت خودروسازی ریماک اختصاص دهیم. ریماک، خودروی سریعی موسوم به Concept One را معرفی کرده است که در گروه خودروهایی موسوم به ابرخودرو قرار میگیرد. اعلام خبری مبنی بر عرضه تعداد محدودی از این خودرو به بازار در آیندهای نزدیک، این روزها سر و صدای زیادی به راه انداخته است.
شتاب خودرو، معیار اصلی داوری
حداکثر سرعت خودرو، شتاب و همچنین قدرت ترمز آن از جمله معیارهای مهمی است که در دنیای خودرو که بزرگان این صنعت، علاقهمندان به اتومبیلرانی و طراحان سه ضلع اصلی آن را تشکیل میدهند، بهعنوان شاخصهای مهمی برای مطرح شدن خودروهای جدید مورد توجه است. البته معمولا شرکتهای بزرگ خودروسازی نمیتوانند از حداکثر سرعت اتومبیلی که تولید کردهاند اطلاعات دقیقی ارائه کنند، زیرا در شرایط واقعی یعنی زمانی که خودرو در سطح شهر به حرکت درمیآید، فراهم کردن شرایط لازم برای حداکثر سرعت خودرو امکانپذیر نخواهد بود. حتی وزیدن باد ملایم یا شرایط نامناسب جاده میتواند بر سرعت حرکت خودرو تاثیرگذار باشد، اما برخلاف این که سرعت خودرو نمیتواند معیار مناسبی برای بررسی توانمندیهای یک خودرو باشد، شتاب خودرو یعنی مدت زمانی که خودرو از توقف به سرعت صد کیلومتر در ساعت میرسد شاخصی است که میتواند دربردارنده اطلاعات مهمی درباره ویژگیها و قابلیتهای یک خودرو باشد.
رقیبی قدرتمند برای خودروهای بنزینی
ویژگی منحصر به فرد این ابرخودرو در مقایسه بـــا دیــگر خودروهایی که این عنوان را یـــــدک میکشند این است که ما در حال صحبت از یک خودروی الکتریکی هستیم. این خودرو به یک باتری 91 کیلوواتی مجهز است که نیروی لازم برای چهار موتور الکتریکیاش را تامین میکند. قرار گرفتن موتورهای الکتریکی روی چرخها به آنها این امکان را میدهد به عنوان سیستمهای مجزا و مستقل عمل کرده و در نتیجه بهطور مستقل شتاب گرفته یا متوقف شوند. یکی از دیگر ویژگیهای این خودرو که موجب شده بتواند عنوان سریعترین ابرخودرو جهان را به خود اختصاص دهد، این است که در مدت زمان 2.8 ثانیه از حالت توقف به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد. گرچه بوگاتیویرون سریعترین خودروی جهان است که صفر تا صد آن 2.4 ثانیه است؛ اما این خودرو برخلاف ابرخودروی ریماک، بنزینی است. اگر بخواهیم سریعترین خودروهای بنزینی را با ابرخودروی Concept One مقایسه کنیم، باید بگوییم این خودرو از نظر شاخص صفر تا صد از خودروی سالین S7 که در رتبه چهارم فهرست ردهبندی سریعترین خودروهای جهان قرار دارد، پیشی میگیرد. بسیاری از کارشناسان بر این باورند این خودرو از نظر شکل ظاهری نیز طوری طراحی شده که بسیار وسوسهانگیز بهنظر میرسد و زمانی که در کنار دیگر خودروها قرار میگیرد، بیش از هر خودروی دیگری توجه شما را به خود جلب میکند. اگر این خودرو در شرایط حقیقی از چنین ویژگیهای فنی که به آن اشاره شد برخوردار باشد، میتواند از هر خودروی دیگری موفقتر باشد. ویژگیهای طرح مفهومی ارائه شده از سوی شرکت خودروسازی ریماک در نوع خود بینظیر است که موجب میشود نهتنها در میان دیگر خودروهای الکتریکی بلکه در مقایسه با خودروهای بنزینی نیز متمایز باشد.
خودروهایی بدون محدودیت مسافت
سالها بود خودروهای الکتریکی به عنوان گزینهای مناسب برای تردد در مسیرهای داخل شهری مطرح بود، اما زمانی که این خودرو برای نخستینبار در نمایشگاه خودروی فرانکفورت که پاییز دو سال پیش برگزار شد در معرض دید عموم قرار گرفت، دیدگاه عمومی نسبت به خودروهای الکتریکی تغییر پیدا کرد. در حقیقت توانمندیهای این خودرو به همه نشان داد که یک خودروی الکتریکی میتواند علاوه بر مسیرهای درون شهری در راههای برونشهری نیز بدون هیچ محدودیتی تردد داشته باشد. از اینرو گفته میشود ریماک توانست خودروهای الکتریکی را به رقیبی جدی برای خودروهای بنزینی تبدیل کند. به نظر میرسد شرکت خودروسازی ریماک عزمش را جزم کرده تا این خودرو به عنوان رقیبی قدرتمند برای خودروی بوگاتی ویرون به بازار عرضه شود. قدرت موتور این خودرو 1018 اسب بخار است و به گفته میت ریماک، طراح این خودرو، Concept One میتواند با حداکثر سرعت 305 کیلومتر در ساعت حرکت کند. اما ویژگی جالب توجه دیگر این خودرو این است که با یک بار شارژ قادر است مسافتی معادل 600 کیلومتر را بدون نیاز به شارژ مجدد طی کند.
آشتی صنعت خودرو با موتورهای الکتریکی
میت ریماک، طراح بیست و چهار ساله این خودرو که اهل کرواسی است، هدف از ساخت این خودرو را ساخت یک ابرخودروی استثنایی با نیروی محرکه جدید میداند. طراح این ابرخودرو بر این باور است Concept One به اندازه یک بوگاتی قدرت دارد و از نظر ظاهری نیز مانند خودروهای لوکس بنتلی زیبا به نظر میرسد و این در حالی است که این ابرخودرو بینیاز از حتی یک قطره بنزین جادهها را در مینوردد.
میت ریماک میگوید، همیشه در تلاش بوده است به شیوهای، برتری خودروهای الکتریکی در برابر خودروهای بنزینی را به همه ثابت کند و هدف اصلیاش ایجاد ارتباط بین صنعت خودرو و فناوری بوده است. او همیشه تاکید میکند، نیکولا تسلا موفق شد موتور الکتریکی را اختراع کند که در بسیاری از ابزارها و وسایلی که امروزه از آن استفاده میکنیم کاربرد دارد. علاوه بر این باید یقین داشت این موتور برای به حرکت درآوردن یک اتومبیل، حتی اگر این اتومبیل در ردهبندی خودروها در گروه اتومبیلهای اسپرت قرار گیرد، به مراتب عملکرد بهتری دارد. به همین علت او تصمیم گرفت این دو مولفه یعنی فناوری و خودرو را بیش از پیش به هم نزدیک کند و به این ترتیب خودرویی طراحی کرد که ثابت میکند در تولید ابرخودروها استفاده از موتورهای الکتریکی بسیار مناسبتر است.
ساخت یک خودروی الکتریکی با چنین ویژگیهایی نشاندهنده این است، حتی اگر روزی فرا برسد که دیگر نتوانیم از بنزین به عنوان سوخت خودرو استفاده کنیم و بناچار تنها گزینه پیشرو خودروهایی مجهز به موتورهای الکتریکی باشد، میتوانیم از هر نظر به عملکرد یا سرعت و حتی مسافتی که این خودرو میتواند با هر بار شارژ طی کند، اطمینان داشته باشیم. نام این خودرو در کتاب رکوردهای گینس به عنوان سریعترین خودروی الکتریکی به ثبت رسیده است. خودرویی که نه تنها سریعتر از هر خودروی دیگری شما را به مقصد میرساند، بلکه هیچ سر و صدایی ندارد و هیچ نشانهای از آلودگی زیستمحیطی ناشی از سوخت بنزین نیز در نزدیکی آن احساس نمیشود.
شرکت خودروسازی ریماک اعلام کرده است فقط 88 نسخه از این مدل را در آیندهای نزدیک به بازار عرضه میکند، اما بعضی از رسانههای خبری نیز از تولید این محصول تا یک سال آینده خبر دادهاند. بر این اساس قیمت نهایی هر دستگاه خودرو حدود سه میلیارد تومان پیشبینی شده است!
فرانک فراهانیجم / گروه دانش
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
بازگشت ترامپ به کاخ سفید چه تاثیری بر سیاستهای آمریکا در قبال ایران دارد؟
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگو با علی کاظمی، از ورودش به بازیگری تا نقشهای مورد علاقهاش
رضا جباری: درگفتوگو با «جام جم»:
ای كاش مسئولان كشور ما به این نتیجه برسند