محمدباقر آقاعلیخانی در گفتوگو با مهر افزود: فضای ناشی از رکود و تورم و نیز تحریم فرش دستباف از سوی آمریکا و به تبع آن برخی کشورهای هدف صادراتی فرش دستباف ایرانی، ایجاب میکند تا به بازارهای داخلی فرش دستباف توجه ویژهای صورت گیرد.
وی اظهار کرد: از سوی دیگر، باید به فاصله گرفتن نسل جوان از میراث پیشینیان خود نیز توجه داشت و کاری کرد که نسل فعلی، با فرش دستباف به عنوان یک هنر ـ صنعت ارزشمند آشنا شود.
علیخانی تصریح کرد: بر همین اساس، وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی تولید و صادرات فرش دستباف، علاوه بر اینکه خود را در صادرات فرش دستباف به دنیا به عنوان یک سفیر فرهنگی، مسئول میداند، بلکه برنامههایی را تدوین و اجرایی خواهد کرد که به رونق فروش داخلی فرش دستباف بینجامد.
به گفته وی، یکی از این برنامهها برگزاری جشنواره فروش فرش دستباف است که اصلاح نظام عرضه مستقیم با حمایت و نظارت دولت در بخش فرش را دنبال میکند.
این مقام مسئول تصریح کرد: یادآوری و معرفی فرش دستباف ایرانی به مصرفکنندگان داخلی و نیز ایجاد انگیزه و تحرک و در نهایت رونق در بازار داخلی فرش دستباف از جمله سیاستهای جدی دولت است که در این جشنواره دنبال میشود تا به مردم این اطمینان داده شود که نهتنها از خرید فرش دستباف پشیمان نمیشوند، بلکه منتفع نیز خواهند شد.
علیخانی افزود: امید میرود با بردن فرش دستباف به عنوان یک کالای سرمایهای به خانههای ایرانیان، افزون بر حمایت از تولید ملی و هنر و فرهنگ ایرانی، پساندازی شایسته برای فردای خانوارها اندوخته شود.
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد