محمدحسین هوشمندی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: چند روز پیش، خبرهایی در سایتهای مختلف منتشر شد، مبنی بر اینکه پوستر فیلم «چ» (به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا) کپیبرداری شده است؛ من این ادعا را صریحا رد میکنم. پیش از طراحی پوستر فیلم «چ»، من پوستر فیلم «چه گوارا» را ندیده بودم.
او درباره روند طراحی پوستر فیلم «چ» توضیح داد: کار طراحی پوستر از آبانماه 1392 آغاز شد. همزمان با جشنوارهی فیلم فجر، ایدهای برای طراحی پوستر در ذهن من بود و میخواستم در آن، از پرچم ایران استفاده کنم، ولی نسبت به وجود نشان «الله» در پرچم ایران نگرانیهایی داشتم و نمیخواستم به آن بیاحترامی شود. سرانجام در نشست رسانهای فیلم «چ» در جشنواره، یکی از عوامل طراحی صحنه گفت، تاریخی که داستان فیلم در آن زمان روایت میشود، هنوز نشان «الله» روی پرچم حک نشده بود.
هوشمندی با بیان اینکه با رفع نگرانی من در این زمینه، از سه رنگ پرچم برای پوستر استفاده کردم، ادامه داد: نخستین اتودی که کار شد، حضور چهار شخصیت اصلی فیلم در کنار هم بود و پرچم پشت آنها قرار داشت. بعدها با توافقی که با آقای حاتمیکیا داشتیم، قرار شد این چهار شخصیت بهصورت جداگانه روی چهار پوستر کار شوند تا جذابتر و تأکیدیتر باشند. من عکسهای این چهار نفر را از روی فیلم انتخاب کردم و نخستین پوستری که طراحی شد، مربوط به شخصیت اصغر وصالی (بابک حمیدیان) بود و بعد شخصیت چمران، فلاحی و هانا کار شدند.
طراح پوستر فیلم «چ» همچنین گفت: وقتی مطلع شدم برخی سایتها موضوع کپی بودن پوستر «چ» را مطرح کردهاند، پوستر فیلم سودربرگ را دیدم. شباهتی که بین این دو پوستر وجود دارد، در استفاده از پرچم و بالا بودن دست شخصیتهاست. این دو مورد و همچنین شباهت نام دو فیلم باعث شده که دیگران گمان کنند، من از این طرح ایده گرفتهام. شاید اگر از نماد پرچم استفاده نشده بود این شائبه بهوجود نمیآمد.
هوشمندی افزود: این اتفاق برای من هم عجیب و جالب بود. مدتهاست که کار طراحی پوستر فیلم را انجام میدهم و نیازی نمیبینم در کارهایم از طرح دیگری کپیبرداری کنم. البته ایده گرفتن بد نیست، اما من برای طراحی پوسترهای فیلم «چ» از طرح دیگری ایده هم نگرفتم.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد