سازمان استاندارد در توضیح خود در مورد حادثه ترن هوایی پارک ارم، اعلام کرد:
در گام اول بررسی مشخص شد طراحی و همچنین انتخاب مواد به کار رفته در ساخت قطعه شفت هرزگرد زیر کابین فوق دارای ایرادات فنی بوده به نحوی که رده فولاد مورد مصرف در ساخت شفت مذکور، متفاوت از رده در نظر گرفته شده در مدارک و مستندات طراحی بوده است.
در گام بعدی، آزمون های جامع متالورژیک از قطعه شفت معیوب صورت پذیرفته که نتایج حاصله علاوه بر وجود نقص در طراحی و انتخاب رده فولاد مورد مصرف، عیوب دیگری که مقاومت شفت را تقلیل داده است، ملاحظه شد.
لذا با توجه به جمیع جهات، در این حادثه قصور شرکتهای طراح، سازنده و نیز شرکت بازرسی کننده محرز بوده که نتایج تکمیلی به استحضار مراجع ذیربط به منظور رسیدگی رسانده می شود.
ضمناً از سوی مرکز ملی تایید صلاحیت ایران، صلاحیت شرکت بازرسی مربوطه تا تعیین تکلیف و رسیدگی کامل موضوع به حالت تعلیق درآمده است.
در حال حاضر در راستای اطمینان بخشی نسبت به ایمنی و صحت عملکرد سایر وسایل و تجهیزات مستقر در مجموعه پارک ارم، بازرسی های مجددی به همراه آزمون های تکمیلی غیرمخرب NDT در حال انجام است.
علاوه بر آن، با توجه به تمهیداتی که از قبل نیز اندیشیده شده است، تیم فنی متشکل از تخصص های ذیربط، مستقر در ارم به شکل روزانه مطابق چک لیست الزامات استاندارد بازرسی هایی را انجام می دهند.
قبل از این حادثه، بازرسی از تمام وسایل و تجهیزات و نیز تست UT ( اولترا سونیک) به منظور شناسایی هرگونه درز یا شکستگی بر روی شفت مذکور در روز 7 مهر سال گذشته توسط شرکت بازرسی پنتا از شرکت های تأیید صلاحیت شده توسط سازمان ملی استاندارد ایران انجام شده بود.(فارس)
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد