چند وقتی است که تولیدکنندگان شیر و محصولات لبنی، مجدد ساز افزایش قیمت و پیشنهادات خود به دولت را برای افزایش قیمت کوک کرده اند و درخواست دارند که مجدد ستاد تنظیم بازار، قیمت شیر را افزایش دهد؛ در حالیکه تاکنون موافقتی با این افزایش قیمت صورت نگرفته است.
این در حالی است که تولیدکنندگان نیز هم اکنون نوع شیر عرضه شده به بازار را که در گذشته شیر کم چرب بوده؛ به شیر نیم چرب تغییر داده اند و البته بطری های شیر کم چرب را برای عرضه انتخاب کرده اند که شاید مصرف کنندگانی که کمتر توجهی به نوع چربی درج شده بر روی بطری دارند، به راحتی آن را خریداری کنند.
نکته حائز اهمیت این است که همین تغییر نوع شیر بطری ها از کم چرب به نیم چرب، راهی برای تولیدکنندگان در افزایش قیمت باز کرده است؛ به نحوی که اگر تاکنون قیمت شیر کم چرب 1900 تومان بود، اکنون قیمت شیر نیم چرب 2000 تومان عرضه می شود و همین امر، افزایش قیمت 100 تومانی را برای تولیدکنندگان توجیه پذیر کرده است، این در حالی است که مسئولان وزارت بهداشت، بارها و بارها نسبت به مصرف شیر پرچرب هشدار داده اند و مردم را توصیه به مصرف محصولات کم چربی کرده اند.
این در حالی است که شیر پرچرب قیمت بالاتری نسبت به شیر کم چرب دارد و به نوعی راهی برای جبران بخشی از هزینه های تولید برای تولیدکنندگان بوده است که در گذشته، دولت با آن موافقت کرده است. این در حالی است که ظرف دو سال گذشته، دولت بارها و بارها با افزایش قیمت لبنیات موافقت کرده است، در حالیکه همین امر، سهم مصرف این محصولات را در سبد خانوارها به شدت کاهش داده است و خطری برای سلامت عمومی به شمار می آید.
البته آمارهای بانک مرکزی نیز موضوع کاهش مصرف لبنیات را تائید می کند؛ در واقع، بانک مرکزی اعلام کرده بود که بعد از اجرای فاز نخست قانون هدفمندی یارانهها، مصرف مواد خوراکی خانوار 18 درصد کاهش یافته است که 7.5 درصد این کاهش 18 درصدی مربوط به شیر و لبنیات بوده است. این در حالی است که با افزایش مجدد قیمت لبنیات، به طور قطع این سهم بیشتر و بیشتر خواهد شد.
این تغییر قیمت شیر در پس تبدیل شیرهای کم چرب به نیم چرب در حالی از سوی تولیدکنندگان صورت گرفته است که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان چند وقتی است نظارتها بر بازار را آن هم در شرایط فعلی، متوقف کرده است و متاسفانه، هیچ یک از مسئولان این سازمان نیز پاسخگو نیستند. در واقع به نظر می رسد که این سازمان، مدتها است که کارکرد خود را از دست داده است و دیگر نقشی در بازار و نظارت بر آن ایفا نمی کند.
از سوی دیگر، دولت نیز به همه بخش ها اعلام کرده است که حق افزایش قیمت را تا پایان خردادماه ندارند و اگر این اتفاق رخ دهد، با آنها برخورد می کند، در حالیکه این شیب افزایشی و خزنده قیمت لبنیات، تاکنون با هیچ برخوردی از سوی مراجع ذیربط مواجه نبوده است.
به هرحال، اگرچه هنوز مصوبه ای در زمینه تعیین قیمت جدید لبنیات از سوی دولت و ستاد تنظیم بازار صادر نشده است، اما رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی در این رابطه گفته که در صورت تعیین قیمت 1440 تومانی برای شیر از سوی ستاد تنظیم بازار که اکنون مطرح است، قیمت محصولات لبنی حدود 20.8 درصد افزایش خواهد یافت.
این در حالی است که هماکنون قیمت شیرخام هزار و 110 تومان به ازای هر کیلوگرم است که افزایش این قیمت باعث خواهد شد مابه التفاوت آن روی قیمت محصولات لبنی اعمال شود؛ چراکه تعیین قیمت 1440 تومانی برای شیرخام به معنای افزایش 29.7 درصدی آن خواهد بود که این باعث میشود قیمت محصولات لبنی نیز حدود 20.8 درصد افزایش یابد.(مهر)
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد