اما براستی بازیهای رایانهای در پنج یا ده سال آینده چه تفاوتی با بازیهای امروزی خواهد داشت؟ با اینکه پاسخ دادن به این پرسش در نگاه اول دشوار است، اما کارشناسان با بررسی روندهای تازهای که در صنعت بازیهای رایانهای ایجاد شده، پیشبینیهایی در ارتباط با آینده این صنعت ارائه کردهاند.
1. حضور پررنگتر واقعیت مجازی
شاید مهم ترین تفاوت میان بازیهای امروزی و آنچه در آینده عرضه میشود، تفاوت در کیفیت گرافیکی آنها باشد. در حقیقت فاصله میان دنیای واقعی و دنیای مجازی در بازیهای آینده بشدت کمرنگ شده و حتی تشخیص این دو برای کاربر بمراتب دشوارتر خواهد شد.
در این میان، صفحات نمایش واقعیت مجازی را که روی سر کاربر قرار میگیرد و در اصطلاح HMD خوانده میشود، باید اصلیترین شاخص تحول در ارائه واقعیت مجازی در بازیهای رایانهای آینده دانست.
معروفترین این دستگاهها را باید اوکولوس ریفت (Oculus rift) دانست. این دستگاه که بشدت مورد استقبال قرار گرفته، میتواند تصویری شفاف و باورپذیر از واقعیت را برای کاربری که آن را روی سر میگذارد، ایجاد کند. این دستگاه که احتمالا یک تا دو سال آینده به بازار عرضه میشود، قیمتی حدود یک میلیون تومان خواهد داشت.
شرکت ژاپنی سونی مدتی پیش از دستگاه واقعیت مجازی خود رونمایی کرد. این دستگاه که مورفیس (Morpheus) نام دارد، زاویه دید 90 درجه و با کیفیت 1080 پیکسلی را در اختیار کاربر قرار میدهد. این دستگاه میتواند در بازیهای کنسول این شرکت یعنی پلی استیشن استفاده شود. مدیران سونی بر این باورند که این فناوری آینده بازیهای رایانهای را متحول میسازد.
2. نمایشگر دوم برای کاربر
اشتیاق شدید بازار برای خرید تلفن همراه هوشمند و تبلت، سبب شده رقابت میان شرکتهای اصلی سازنده کنسول بازی (سونی، مایکروسافت و نینتندو) داغ تر شود و این شرکتها به فکر ارائه نمایشگر دوم برای کاربران خود بیفتند.
برای نمونه شرکت نینتندو در کنسول دستی خود با نام گیم پد Wii U صفحه نمایش دومی را جای داده است. این صفحه نمایش دوم کاربردهای مختلفی برای کاربر خواهد داشت. برای نمونه در بازیهایی که کاربر به اهدافی شلیک میکند، این صفحه دوم برای نمایش نقشه مسیر بهکار خواهد رفت.
مایکروسافت محصولی با عنوان «عینک هوشمند ایکس باکس» (Xbox SmartGlass) طراحی کرده است. البته اشتباه نکنید، خبری از عینکی مشابه عینک گوگلی نیست. این محصول صرفا یک برنامه رایانهای است که میتوان آن را روی گوشی همراه، لپتاپ یا رایانه نصب کرد و اطلاعاتی مانند آمارهای مربوط به بازی و مواردی از این قبیل را که در صفحه متصل به کنسول نمایش داده نمیشود، مشاهده کرد.
3. بازیهای با متن باز
احتمالا دیدهاید بسیاری از بازیهای نصب شده روی گوشیهای همراه هوشمند، رایگان یا بسیار ارزان هستند. بسیاری از این بازیها که شرکتهای بسیار کوچک یا حتی تنها یک برنامهنویس طراحی کرده، از نوع متن باز است. از آنجا که بسیاری از برنامه نویسان از توانایی مالی برای خرید بستههای برنامه نویسی بازی همچون SDK برخوردار نیستند، به استفاده از راهکارهای متن باز برای این منظور روی میآورند.
همانطور که به لطف وجود شبکههای اجتماعی به اشتراکگذاری ویدئو (نظیر یوتیوب) هر کسی میتواند وارد دنیای فیلمسازی شود، در آینده نیز شاهد حضور قابل ملاحظه بازیهای متن باز از سوی برنامه نویسان و شرکتهای گمنام خواهیم بود.
4. واقعیت افزوده
چند سالی است «واقعیت افزوده» (AR) بشدت مورد توجه برنامهنویسان گوشیهای هوشمند قرار گرفته، به طوری که چند برنامه مختلف واقعیت افزوده برای گوشیهای هوشمند طراحی شده است. برای نمونه هر کاربر میتواند دوربین گوشی خود را در برابر یک مکان گردشگری یا رستوران بگیرد و اطلاعاتی در مورد آن مکان را روی تصویری روی نمایشگر گوشی خود مشاهده کند.
تاکنون گامهایی برای گنجاندن واقعیت افزوده به بازیهای رایانهای برداشته شده، اما این گامها بسیار محدود است و باید انتظار پیشرفتهای قابل ملاحظهای را در این خصوص داشت. برای نمونه با یکی از برنامکهای عرضه شده در این خصوص که روی گوشی هوشمند نصب میشود، میتوانیم به اشیای مختلفی که در اتاقمان مشاهده میکنیم شلیک کنیم و شاهد سرنگون شدن آن در صفحه نمایشگر گوشی باشیم.
همچنین شاید با برنامههای مختلفی که برای عینک گوگلی ساخته میشود، حتی نیازی به بلند کردن گوشی یا کنسول نباشد و با اشیایی که در دنیای واقعی میبینیم هم بتوان بازی کرد.
5. بازی بر فراز ابرها
با پیشرفتهایی که چند سال اخیر در زمینه رایانش ابری صورت گرفته، تردیدی نمیماند که این فناوری میتواند آینده بازیهای رایانهای را دگرگون سازد. امروزه ارتباط با سرورهای ابری بمراتب ارزان تر، سریع تر و مورد اطمینان تر از گذشته شده است.
شرکت سازنده بازی معروف سیمز (Sims) یکی از نخستین شرکتهایی بود که از این فناوری استقبال فراوانی کرد. از نظر کارشناسان این شرکت، فناوری ابری بخش مهمی از آینده صنعت بازیهای رایانهای خواهد بود.
اما فناوری رایانش ابری چه مزایایی دارد؟ یکی از اصلی ترین مزیتهای این فناوری را باید در سهولت دسترسی به بازیهای مختلف دانست. در حال حاضر برای دسترسی به بازیهایی با کیفیت بالا، نیازمند نصب این بازیها روی سیستم شخصی هستیم که البته حجم زیادی از دستگاه میگیرد. علاوه بر این نصب به روزرسانیهای آن نیز موجب دشواریهای بیشتری برای کاربران میشود.
با فناوری ابری، فقط کافی است به اینترنت متصل شویم تا از آخرین نسخه بازی مورد نظر استفاده کنیم. در این صورت اطلاعات هر کاربر و نیز امتیازات دریافت شده او محفوظ میماند.
سامسونگ رقیب اوکولوس ریفت را میسازد
اوکولوس ریفت را باید نخستین دستگاه واقعیت مجازی قرار گیرنده روی سر دانست، اما بتازگی اعلام شده سامسونگ قصد دارد دستگاهی مشابه را امسال وارد بازار کند.
این دستگاه از آخرین فناوریهای پردازشی سامسونگ بهره خواهد برد. کاربران با قرار دادن این دستگاه برابر چشمان خود میتوانند بازیهای مختلف سه بعدی اندرویدی را بازی کنند.
ظاهرا این شرکت کرهای قصد دارد این فناوری را با کمترین قیمت ممکن عرضه کند تا به این ترتیب بازار جدید را به تسخیر خود در آورد.
با اینکه هنوز جزئیات چندانی از این دستگاه ارائه نشده، اما این شرکت چند نمونه اولیه از این دستگاه را به برنامهنویسان مختلف داده تا ضمن بررسی معایب و مزایای آن، برنامههای ویژه این دستگاه را طراحی کنند. (ضمیمه کلیک)
صالح سپهریفر
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد