از این رو برای ورود به این ماه، آداب و قوانینی وضع شده که در عین استحباب برای درک بیشتر و بهتر این ماه گرامی مفید و مثمرثمر است.
اما علت این امر را میتوان در قداست و معنویت تامه این ماه دانست، چرا که به تاکید قرآن در سوره بقره آیه 184 در این ماه است که قرآن از آسمان قدر بر زمین و سینه بیکینه محمدی(ص) نازل میگردد و از سوی دیگر این نزول که در شبهای قدر انجام پذیرفته شاهد تتزیل مقامات روحانی و معنوی به امر حق تعالی بر ناسوت است که گویی بهجای عروج زمینیان به آسمان، اهل آسمان برای نزدیکی به اهل زمین و توجهدادن ایشان به فلاح و سعادت حقیقی نزول اجلال فرمودهاند.
از این رو توجه معنوی و باطنی در این ماه باید از هنگام ورود و شروع آن باشد؛ یعنی شخص مسلمان قبل از ورود به ماه مبارک رمضان باید آدابی شرعی (هرچند استحبابی) از جمله غسل و نمازهای مخصوص و اوراد و اذکار توصیه شده در شرع مبین1 را معمول دارد تا برای درک بیشتر و بهتر این ماه و معنویت نهفته در باطن منور آن بهره بگیرد.
یکی از ادعیه نورانی برای استقبال از ماه مبارک، دعای مروی از حضرت سیدالساجدین(ع) در صحیفه مبارکه سجادیه است که در آن حضرت سجاد(ع) از این ماه مبارک با نام شهر اسلام یاد مینمایند و از حق تعالی توفیق روزهداری حقیقی با تمام اعضا و جوارح را خواستارند و دخول در جمع عبادتکنندگان حقیقی و پذیرفتهشدگان درگاه احدیت را طلب مینمایند.
حضرت در این دعا میفرمایند: «بار خدایا بر محمد و آل او درود فرست و شناسایی برتری آن را (بر ماههای دیگر) و بزرگ داشتن و حرمت و حقش را و دوری گزیدن از آنچه را منع و حرام کردهای به ما الهام بنما و ما را بر روزه داشتن آن به وسیله بازداشتن اندام از گناهان و به کار بردن آن اندام در آن ماه به آنچه تو را خوشنود میگرداند یاری فرما تا با گوشهامان بیهوده گوش ندهیم و... .» 2
این آمادگی و تمهید برای ورود به ماه صیام باعث میگردد فهم انسان از معانی حقیقی و مقصود نهایی روزهداری و امساک بیشتر و عمیقتر گشته و به تبع آن بهرهمندی وی از نورانیت معنوی آن بیشتر و موثرتر خواهد بود.
ملاصدرا در مبدأ و معاد در منافع بعضی اعمال بر تقرب به سوی حق تعالی مینویسد: «خشوع جوارح و خضوع بدن بعد از تنظیف و نزاهت و تطهیرش همراه با ذکر خداوند تبارک و تعالی با زبان و تحمید و تمجیدش و اعراض از اغراض حسیه و امتناع از آنها به کف حواس و ذکر احوال ملکوت و جبروت و تشبه به آنها و به مقربین از بندگان خالص خداوند موجب عروج قلب و روح به سوی حضرت قدسیه و توجه به حق و مستفیضشدن از عالم انوار [میگردد]».3
از اینرو مقصود نهایی عبادات از جمله روزهداری معلوم میشود و این که نهایت منظر انسان مومن از تمسک به این ریاضات چیست و مقصدش به کدام افق متوجه است. چنان که مولوی در غزلیات خویش نیز در قالب ابیاتی اینگونه به آن اشاره مینماید:
می بسازد جان و دل را بس عجایب کان صیام / گر تو خواهی تا عجب گردی عجایب دان صیام
گر تو را سودای معراج است بر چرخ حیات / دانک اسب تازی تو هست در میدان صیام
هیچ طاعت در جهان آن روشنی ندهد تو را / چونک بهر دیده دل کوری ابدان صیام
چونک هست این صوم نقصان حیات هر ستور / خاص شد بهر کمال معنی انسان صیام
چون حیات عاشقان از مطبخ تن تیره بود / پس مهیا کرد بهر مطبخ ایشان صیام
چیست آن اندر جهان مهلکتر و خون ریزتر / بر دل و جان و جا خون خواره شیطان صیام4
پانوشتها:
1 ـ رک: مسار الشیعه، شیخ مفید؛ همچنین مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی
2 ـ صحیفه سجادیه، ترجمه و شرح علینقی فیض الاسلام
3 ـ مبدأ و معاد، ملاصدرا، تصحیح و مقدمه محمد ذبیحی و جعفر شاهنظری، بنیاد حکمت اسلامی صدرا 1381
4 ـ تارنمای گنجور
امیر هاشمپور / جامجم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی عیدانه با نخستین مدالآور نقره زنان ایران در رقابتهای المپیک
رئیس سازمان اورژانس کشور از برنامههای امدادگران در تعطیلات عید میگوید
در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با دکتر محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد