حجتالاسلام علیاکبر ناطقنوری شخصیت امام علی (ع) اشاره کرد و اظهار داشت: حضرت علی(ع) در حکومت خود با کسی تعارف نداشت. اگر شخصی بیتالمال را حیف و میل میکرد، او را متهم و مسئولیت را از او سلب میکرد و اجازه میداد آبرویش برود. ما چرا تعارف می کنیم؟ من در سخنرانیهای قبلی خودم هم گفتهام که زودتر به تخلفات رسیدگی کنید تا ذهن مردم نسبت به مسئولان خراب نشود. مبادا دوغ و دوشاب یکی شوند.
وی ادامه داد: شخصی مسئولیتی را در کشور بر عهده میگیرد و هر طور دلش خواست بیتالمال را خرج میکند، آن وقت میگویند تا زمانی که بر مسند است، مصلحت نیست جلوی او را بگیریم. وقتی هم که از مسندش کنار رفت میگویی حالا که رفته است و دیگر مرده را لگد نزنیم. پس کی و کجا میخواهیم حساب بیتالمال را برسیم؟ مگر ما نمیگوییم شیعه و پیرو علی هستیم؟ امیرالمؤمنین علی(ع) که خطاب به کارگزاران خود میفرماید قلم خود را ریز کنید و کمتر در نوشتن کاغذ را حرام کنید. اگر حکومت علی اینگونه است، تکلیف ما که اینگونه حساب بیتالمال را به حال خود رها میکنیم چیست؟
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز به سفر خود به هند به مناسبت بزرگداشت امام علی(ع) در این کشور اشاره کرد و افزود: در هند، دانشمندی در جشن عید غدیر به سخنرانی پرداخت که باید اعتراف کنم سخنرانی من پس از او رنگی نداشت. در همین سفر و در مراسم دیگری در حیدرآباد، استاندار این منطقه سخنرانیای درباره علی داشت که من را به تعجب واداشت. پس از اتمام جلسه از او دلیل شناختش نسبت به علی(ع) را پرسیدم و او در جواب گفت، من در نوجوانی از اطرافیان «مهاتما گاندی» بودم. او همواره دو شخصیت را به ما معرفی و توصیه میکرد که آنها را الگوی خود قرار دهیم، به خصوص در حرکت انقلابی. آن دو شخصیت یکی علیابن ابیطالب بود و دیگری فرزند او حسین بن علی.
وی سخنان خود درباره شخصیت جامع الاطراف علی(ع) را با توصیف ویژگیهای او در برخورد با مردم، کارمندان و کارگزاران در دوران خلافت آغاز کرد و در این باره گفت: قبل از هر چیز باید این مسئله را در همه رفتارهای امیر المؤمنین مورد توجه قرار دهیم و آن اینکه دو چیز برای حضرت علی(ع) همواره دغدغه بود؛ یکی حق و دیگری عدل. اگر 25 سال سکوت کرد برای از بین نرفتن حق بود. او از حق مسلم خود گذشت تا حق بالاتری به نام اسلام از بین نرود.
ناطق نوری افزود: مسلمانان سخنان امیر المؤمنین علی(ع) را پذیرفتند و با او بیعت کردند. بسیاری از افراد هم بعدها زیر بیعتشان زدند چرا که زمانی که از علی خواستند خلافت را بپذیرد، تصور میکردند او شعار میدهد و پس از مدتی حرف هایش را فراموش میکند. غافل از اینکه حضرت علی(ع) حکومت را برای دفاع از حق و عدل پذیرفته بود. او فرمود به خدایی که این گندم را از وسط به دو نیم مساوی تقسیم کرده است، اگر آمدن شما مردم نبود و اگر با من اتمام حجت نمیشد و اگر خداوند از عالمان پیمان نگرفته بود که در صورت مشاهده وضعیت در جامعه که در آن عدهای از فرط سیری و پرخوری نمیدانند چه کنند و عدهای دیگر از شدت فقر چارهای ندارند، برای برپایی حق قیام کنند، ریسمان شتر خلافت را روی دوشش میانداختم و میگذاشتم در خانه هر کسی که می خواهد برود.
وی نقطه آغاز جنگ جمل را پذیرفته نشدن حکومت عدل علی از سوی برخی زمامداران قبل از امیر المؤمنین دانست و گفت: وقتی علی (ع) بر مسند خلافت نشست، گروهی از گردن کلفتها که تا پیش از آمدن او هر کاری میخواستند کرده بودند، دیدند علی میخواهد حسابشان را برسد، جلسه گذاشتند. در آن جلسه تصمیم گرفتند که ولید با علی(ع) صحبت کند. «ولید» نزد حضرت علی(ع) رفت و به او گفت: ابالحسن تو در حکومت خود اجازه نده کارگزاران از بیتالمال استفاده کند، به کارگزاران خلفای قبلی کاری نداشته باش. در ضمن از یاد مبر که ما دل خوشی از تو نداریم. تو عموهای ما یا پسران عموهایمان را کشتهای، اما ما چارهای جز رأی دادن به تو نداشتیم.
ناطق نوری افزود: امیر المؤمنین در جواب آنها گفت من سرباز خدا بودهام و برای خدا شمشیر زدهام. ضمن اینکه من کاری به گذشته افراد ندارم، اما خدا دستور داده است که عدل مراعات شود. از همان زمان بود که این قبیل از افراد فهمیدند آبشان با حضرت در یک جوی نمیرود همین مقدمهای برای جنگ جمل شد. علی 5 سال حکومت کرد و در این مدت کوتاه در سه جنگ شرکت کرد، آن هم جنگ با مسلمانان و اهل قبله؛ چرا که حق برای او اصل و اساس بود و عدل باعث شد برای رسیدن به حق قیام کند.
رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی نظام بسیار مبارکی برای ما و نعمتی است که بچههای بسیاری پای انقلاب آن خون دادهاند، گفت: مردم ما نیز با وجود انتقاداتی که دارند، پای این انقلاب، ارزشهای آن و رهبری نظام ایستادهاند. جهان اسلام گرفتار فجایع است اما جمهوری اسلام به برکت نظام، ولایت فقیه و مردم معتقد به ولایت فقیه پا برجاست. هدف اصلی دشمنان و استکبار جهانی و اقمار آنها در منطقه جمهوری اسلامی است، اما به برکت این نظام، وحدت و انسجام و حضوری که مردم در عرصه دارند، جرئت چنین کاری را ندارند.
وی در ادامه حضور مردم در عرصههایی همچون روز قدس و 22 بهمن را باعث افتخار نظام جمهوری اسلامی دانست و اظهار کرد: این مردم با وجود انتقادات بسیاری که دارند، با دهان روزه و در گرما برای دفاع از مردم فلسطین در روز قدس از خانههای خود بیرون میآیند. راهپیمایی روز 22 بهمن سال به سال پرنشاطتر و مصممتر برگزار میشود و نشان میدهد که مردم پای انقلاب ایستادهاند. قدر این مردم را باید بدانیم. نباید بگذاریم مسئلهدار شوند. اگر مدیر، رئیس یا وزیری تخلف کند، بیتالمال را هدر دهد یا با مردم برخوردی بد داشته باشد و آنها را تحویل نگیرد، قدر این مردم را ندانسته است. این مردم ما را آوردند و همین مردم جنگیدند. حالا ما تا وزیر و رئیس میشویم آنها را تحویل نمیگیریم.
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با تاکید بر اینکه بذل و بخشش از بیتالمال برای جلب نظر مردم، ناپسندیده است به نامه امام علی(ع) به یکی از فرمانداران خود اشاره و خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) نامه دیگری به یکی از فرمانداران خود نوشتهاند که در آن میفرمایند تو مثل اینکه ارث پدر و مادرت را به خانه میبری. پناه بر خدا مگر به معاد اعتقاد نداری؟ از دقت حساب روز قیامت نمیترسی؟ ما فکر میکردیم تو فرد عاقلی هستی. چگونه بیتالمال را به خانه میبری در حالی که میدانی حرام است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در دوره پنجم چاپلوسی را از مشکلات نظام دانست و گفت: امام صادق(ع) در حدیثی میفرمایند خدا همه کارهای مؤمن را به اختیار خودش گذاشته، جز اینکه خودشان را ذلیل کنند. حضرت علی(ع) وارد شهر انبار شدند و مردم آن شهر که ایرانی بودند شروع به سجده کردند. حضرت ایستاد و پرسید چرا سجده میکنید؟ ایرانیها جواب دادند این رسم ماست. حضرت علی(ع) فرمودند چه بد عملی است آنکه در دنیا جز رنج ندارد و در آخرت جز عذاب. ایشان در جایی دیگر میفرمایند آنگونه که با سلاطین سخن میگویید با من سخن نگویید.
ناطق نوری در پایان گفت: تملق و رودربایستی در کنار باندبازی مثل موریانه به انقلاب اسلامی آسیب میرساند. بنابراین نیازمندیم نگاه علی به مردم و کارگزاران را مورد توجه قرار دهیم.(فارس)
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
و بقول معروف :
گوش اگر گوش من و ناله اگر ناله توست
آنچه امروز بجائی نرسد فریاد است