برخورد سنتی با این بازار مدرن، نتیجهای نامتعارف در پی خواهد آورد که عمدتا به این پرسش ختم میشود که چرا باید به اینترنت مهاجرت کنیم، اما به محض اینکه هوشمندانه ظرفیتهای این فضای بیانتها و جدید را ارزیابی کنیم، روشهای به روزی از کسب و کار نظرمان را جلب خواهد کرد که میتواند قواعد دنیای سنتی کسب و کار را به کلی دگرگون کند.
از روزی که کسب و کارهای اینترنتی شکل گرفت، تصور میشد این روش نوین تعامل با اقتصاد تنها خواهد توانست بخشی از بازار کسب و کارهای سنتی و فیزیکی را از آن خود کند، اما امروز میبینیم که روشهای دیجیتال تجارت عمده بازار را به دست گرفته و سرویسهایی ارائه میکنند که گاهی اوقات غیر از اینترنت بستر دیگری برای آن وجود ندارد. آنچه اتفاق افتاده ورود به نسل جدیدی از کسب و کارهاست، نسلی که مشتری قدرت گرفته و میتواند در کسب و کار مشارکت کند، این مشارکت از طریق اعلام نظرات در شبکههای اجتماعی تا مقایسه سریع از طریق بستر اینترنت را شامل میشود.
درواقع قدرت اینترنت برای دستهبندی، جمعآوری اطلاعات و عرضه یکباره آن سبب شد کسب و کارهای اینترنتی هر روز خاصتر از گذشته شوند؛ کسب و کارهایی که براساس شکستن مرزهای جغرافیایی، ارتباطات و اطلاعات و توجه به قدرتمداری مشتری شکل گرفتهاند.
اما آنچه تجارت در اینترنت را خاص و جذاب میکند، نه در قدرت اطلاعاتی این شبکه و نه در جهانی بودن آن و نه در قدرتی است که مشتری از راه اشتراک نظر و اعلان هشدار به دست میآورد. جذابیت واقعی این شیوه نوین کسب و کار در نو بودن فضای آن و زمینهای است که به ظهور ایدههای نوین کسب درآمد اعطا میکند. ویژگی قابل تاملی که باعث میشود، هراز گاهی با راهاندازی یک روش جدید برای کسب ثروت روبهرو شویم. این در حالی است که در گذشته و برای کسب درآمد باید فقط تاجر مال بودی یا ارائهدهنده خدماتی مشخص. اینترنت دنیای تجارت را به بزرگ شدن دعوت میکند. در این مطلب به تعدادی از ایدههای خاص در کسب و کارهای اینترنتی اشاره میکنیم.
با من شریک شو
همه ما خانه، ماشین، قایق یا چیزهای مختلف دیگری داریم که در برخی زمانها به آن احتیاج نداریم. مثلا یکسری ابزار نجاری یا حتی وسایل بازی کودکی که حالا دیگر بزرگ شده، اما آنها را برای خواهر یا برادر احتمالی بعدی نگه داشتهایم. چرا در اینگونه مواقع با اجاره دادن آنها کمی درآمد کسب نکنیم. در سایت Home Away (آدرس سایت: homeaway.com) افرادی که مایل هستند، خانه خود را در اختیار مسافران از سراسر دنیا قرار دهند، ثبتنام میکنند و از طرف دیگر مسافران با مراجعه به این وبسایت میتوانند تاریخ شروع و خاتمه سفر خود را وارد و مشخصات خانههای متقاضیان را مشاهده و رزرو کنند. این سرویس هر روز در حال توسعه است، به طوری که وبسایتCarPooling مشابه همین سرویس را درخصوص خودرو ارائه میدهد، به طوری که از یک طرف صاحبان خودرو، مسیرهای روزانه خود را به همراه ساعت آنها وارد میکنند و از طرف دیگر افرادی که ماشین ندارند و مایلند با شخص دیگری هم مسیر شوند با مراجعه به وبسایت میتوان هم مسیر خود را پیدا و تقاضای خود را ارسال کنند. (آدرس سایت: http://www.carpooling.com) این سرویس بتازگی فراتر نیز رفته و وبسایت We are on boat همین سرویس را درخصوص آشنایی صاحبان قایق با متقاضیان قایقسواری انجام میدهد. آدرس وبسایت:
http://www.weareonaboat.com
فروشگاهی به وسعت جهان
چند بار تا امروز برایتان پیش آمده که سری به بازارچههای کارآفرینی بزنید؛ جایی که در آن میتوان دست ساختههای مردم را با قیمتی مناسب خرید و ضمن کمک به آنها، اقتصاد خانواده را نیز رونق بخشید. در سایتetsy.com به صورت مستقیم میشود محصولاتی را خرید که مردم کشورهای مختلف دنیا آنها را تولید کردهاند، همچنین میتواند از طریق این سایت به سراسر جهان، محصولی را معرفی و عرضه کرد؛ کاری که پیش از ظهور اینترنت امکانپذیر نبود.
استخدام از سراسر دنیا
این روزها بر تعداد کسانی که شغل ثابتی ندارند، دائم افزوده میشود. نویسندگان، برنامهنویسان، تعمیرکاران و حتی طراحان و نقاشانی که منتظر تماس تلفنی یا دریافت یک ایمیل میمانند تا کار شما را انجام دهند و ما به ازای آن پولی دریافت کنند.
با این حساب از هزینههای سربار شرکتهای بزرگ خبری نخواهد بود و در ضمن درآمدها با توجه به تعداد بیشتر کارهایی که انجام میشود و میزان محبوبیت انجامدهنده کار، میتواند تا چند برابر استخدام در یک شرکت باشد.
سایتهایی شکل گرفتهاند، برای اینکه متقاضیان کار در سراسر دنیا را به کارفرمایانی در سراسر دنیا متصل کنند، سایت freelancer.com با دو سوال ساده شروع میشود، کارفرما هستی یا پیمانکار، مشخصات خود را وارد میکنید و میتوانید جهانی کار کنید یا جهانی استخدام کنید. در حال حاضر بیش از 11 میلیون نفر از سراسر دنیا در این وبسایت عضو هستند و تاکنون بیش از 6 میلیون پروژه از طریق آن به سرانجام رسیده است.
خرید عمده و تخفیف
اصولا در دنیای تجارت ما همیشه با دو قیمت عمدهفروشی و جزئیفروشی روبهرو هستیم. طبیعی است قیمتهای عمده فروشی کمتر از وقتی باشد که شما بهعنوان مشتری و برای خرید یک واحد کالا اقدام میکنید. همین امروز چند نفر قصد خرید جدیدترین و قویترین تلفن همراه عرضه شده به بازار ایران را دارند؟ اگر به یک فروشگاه مراجعه و قیمت این گوشی را سوال کنید و بعد بگویید که صد عدد میخواهید، همان قیمت قبلی را با شما حساب خواهد کرد؟ خیر. این تقریبا همان کاری است که وبسایتهای خرید گروهی انجام میدهند. وبسایت groupon.com معروفترین وبسایت در این زمینه است.
اجاره حافظه یا حافظههای ابری
از همان ابتدا که کامپیوترها دنیای ما را به سیطره خود درآوردند، فایل و نقل و انتقال آن یکی از مشکلات بزرگ کاربران شده است. با ورود اینترنت به زندگی روزمره، یکی از نیازهایی که به مرور برای کاربران شکل گرفت، امکان دسترسی به فایلهای مختلف در مکانهای متفاوت بود. عکسی گرفته میشد و کاربر میخواست آن را روی کامپیوتر محل کارش هم ببیند. فایلی در اداره تولید میشد و شب هنگام کارمند میخواست از طریق تبلت شخصی خود در خانه تغییراتی روی آن اعمال کند.
در ضمن با گذشت زمان فایلها هم حجیمتر و بزرگتر و حساستر میشدند و کپی چند باره آنها در دستگاههای مختلف خطرآفرین میشد. ویروسنویسان هم دست از مزاحمت خود برنمیداشتند. دیگر کمکم زمانه نقل و انتقال فایلها روی فلاپی دیسکها، لوحهای فشرده و حتی فلاش مموریها به سر رسید و وقت آن بود که فایلها جایی روی اینترنت ذخیره شوند تا هر جا و توسط هر دستگاهی قابل دستیابی باشند. از اینرو مجموعههایی نظیر Drop Box شکل گرفت و حافظههایی را در اختیار این دسته از مخاطبان قرار داد، به نام حافظههای ابری این مجموعهها سرویسی را به مخاطب ارائه میکنند که از طریق آن میتواند از هر کجا که دسترسی به اینترنت داشته باشد، فایلهای مورد نظر خود را مشاهده، و ویرایش کند.
تبلیغات هوشمند
تبلیغات هم میتواند مفید، جذاب و سرگرمکننده باشد و هم متنفرکننده و آزاردهنده و گول زننده! اینترنت که جهانی شد و فراگیر، تبلیغاتچیها آن را فرصتی بکر یافتند، برای هجوم آگهیهای بازرگانی، اما مشکلی که خیلی زود خودنمایی کرد، این بود که کاربران اینترنت به دلیل خصوصی بودن محیط گشت و گذار خود در وب، خیلی زود آماج حملات تبلیغاتی غیرمرتبط قرار گرفتند. این روزها تبلیغات از هر طرفی باعث ایجاد نویزهای مختلفی میشود، مخصوصا تبلیغاتی که به ما ربطی ندارد و ما مخاطب آن نیستیم اینترنت سبب شده تبلیغات هوشمند شکل بگیرند این تبلیغات براساس صفحاتی که کاربر مرور میکند نمایش داده میشود از این طریق علاقهمندی کاربر شناسایی و تبلیغات مرتبط نمایش داده خواهد شد وبسایت infolinks.com یکی از وبسایتهایی است که تبلیغات هوشمند را به عهده دارد، از طرفی این شیوه تبلیغات سبب جذب مخاطب بیشتر برای سفارشدهنده آگهی نیز میشود، چراکه اگر موضوع آگهی فروش وسایل اسکی است، این تبلیغ برای شخصی نمایش داده خواهد شد که مشغول مطالعه مطلبی درخصوص اسکی یا ورزشهای برفی باشد.
سجاد تقیزاده بهجتی / جامجم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی عیدانه با نخستین مدالآور نقره زنان ایران در رقابتهای المپیک
رئیس سازمان اورژانس کشور از برنامههای امدادگران در تعطیلات عید میگوید
در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با دکتر محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد