در واقع این کارخانه، خودرو را آنگونه که خود دوست داشت، یعنی تک رنگ و آن هم مشکی تولید میکرد و مشتری هیچگونه حق انتخابی جز پرداخت هزینه و تهیه آن نداشت. در نسل دوم آنقدر رقبایی جدید شکل گرفتند که شرکتها مجبور شدند به مشتری نزدیک شوند و به اصطلاح کسبوکارها مشتری محور شدند، نیازهای اساسی از سوی مجموعههای مختلف پاسخ داده میشد و مشتری حق انتخاب در میان گزینههای مختلف را داشت. این سبب شد مجموعهای در این میان برنده باشد که بیش از دیگران از نیازها و خواستههای مشتری آگاه بوده و مطابق آن اقدام کند.
مطابق میل مشتری عمل کردن تا جایی پیش رفته است که مشتری میتواند رنگ دور فرمان خودروی تویوتای خود یا رنگ پوشش لپتاپ و فراتر از آن رنگ تکتک اجزای کفش نایک خود را انتخاب کند.
پادشاهی مشتری
نسل سوم، نسل قدرت گرفتن عجیب مشتری است؛ نسلی که مشتری فقط خبر و مطلب دریافت نمیکند، بلکه خود تولیدکننده اخبار و مطالب نیز هست. این نسل، دوران مشارکت مشتری است. به دلیل توسعه شبکههای اجتماعی (ابزارگرا و مشارکتی) ارتباطات مشتری بیشتر شده است. از طرفی این ابزارها سبب ایجاد فرهنگ نوشتن و به اشتراک گذاشتن شدهاند، این موضوع تا جایی پیش رفته است که مشتری پس از مراجعه به یک رستوران، در صورتی که از کیفیت آن راضی نباشد، دست به کیبورد شده و مینویسد. افراد زیادی نوشته او را میبینند، Like یا از آن مهمتر Share میکنند! البته خبر خوب اینکه در صورت رضایت نیز همین ابزار را بهکار میگیرند.
در مشتری فرهنگی ایجاد شده است که نسبت به اتفاقات پیرامون خود بیتفاوت نباشد، حتی خبرسازی میکند، مثلا اتفاقی مشابه را که خبرگزاریهای رسمی به آن اشاره میکنند، از دید خود تحلیل و نظرات خود را مطرح میکند.
در نسل سوم، ویکیپدیا شکل گرفت که بهعنوان مرجعی با اطلاعات مفید از سوی مردم و بهصورت مشارکتی نوشته شده است، مانند یک کتاب مرجع با میلیونها نویسنده داوطلب، هزاران ویراستار داوطلب و میلیونها خواننده مشتاق.
پرسشهای موسسان یک کسبوکار
افرادی که راهاندازی یک کسبوکار را در برنامه خود دارند، با پرسشهای مختلفی مواجه میشوند که پاسخ آن برای دیگری بسیار آسان و راحت است. برای مثال برای راهاندازی یک رستوران چقدر سرمایه مورد نیاز است؟ چه تجهیزاتی باید تهیه کرد؟ تجهیزات را از کجا باید خرید؟ چه مجوزها و از چه سازمانهایی لازم است؟ و پرسشهای فراوان دیگری که برای افرادی که یک بار این راه را رفتهاند، بدیهی است و پاسخ به آن فکر زیادی نمیطلبد. پس از راهاندازی کسبوکار هم این پرسشها با شماست. از چه زمانی باید کارکنان خود را بیمه کنم؟ حق بیمه چطور محاسبه میشود؟ آیا من هم باید مالیات بر ارزش افزوده بپردازم؟ در قراردادی که طرف حسابم شخص است، چطور باید فاکتور دریافت کنم تا اداره مالیات بپذیرد؟
اینها بخش کوچکی از پرسشهایی است که برای راهاندازی، مدیریت و پایان دادن به یک کسبوکار ذهن صاحبان و مدیران را درگیر خواهد کرد.
این موضوع میتواند برای راهاندازی کسبوکارهای آنلاین نیز صدق کند، برای راهاندازی یک فروشگاه آنلاین چقدر سرمایه نیاز است؟ چطور درگاه پرداخت الکترونیک دریافت کنم؟ آیا برای کسبوکارهای اینترنتی نیز میتوان وام دریافت کرد؟
ویکی کسب و کار چیست؟
آنچه در ویکی کسبوکار اتفاق میافتد، پاسخ به تمام این پرسشهاست، به این صورت که در سه مرحله وبسایت کارایی دارد:
1 ) قبل از شروع کسب و کار
2 ) زمان فعالیت کسب و کار
3 ) خاتمه کسب و کار
در هر یک از این سه مرحله، پرسشها و مسائل مختلفی پیش میآید، از مراحل ثبت گرفته تا مجوزها و تغییر نام و نشانی و در نهایت هم شاید خاتمه کار و انحلال مجموعه. ایده قابل طرح در اینجا این است که برای هر یک از این مراحل، شاید موضوعاتی مطرح شود که از پیش تعریف شده باشد. برای مثال قبل از شروع کار، دستهبندیهای زیر میتواند مفید باشد:
1) مراحل و شیوههای ثبت برای انواع فعالیتها
2 ) مراحل گرفتن مجوزهای مختلف
3) ایدههای درآمدزا و نحوه ارزیابی ایدهها
4) سرمایههای مورد نیاز برای کسبوکارهای مختلف
5) مشاوران و سرمایهگذاران
و...
پس از شروع و هنگام فعالیت کسب و کار این موارد از اهمیت فراوانی برخوردار است:
1) بیمه و قوانین مربوط به آن
2) مالیات و قوانین مربوط به آن
3) شیوههای تبلیغات و هزینهها
4) تجربیات کاری در زمینههای مختلف
برای مرحله خاتمه کسبوکار نیز به همین صورت دستهبندیهایی وجود دارد که هر یک به نحوی میتواند محل درج اطلاعات بهصورت ویکی توسط کاربران باشد.
در این وبسایت افراد میتوانند در بخشهای مختلف با رعایت قوانین ویکی، اطلاعاتی را که دارند درج کرده و افراد دیگر اطلاعات را تکمیل یا اصلاح کنند. برای مثال شخصی امروز به بیمه مراجعه کرده و متوجه شده برای تشکیل پرونده بیمه و دریافت کد کارگاهی، مدرک جدید مورد نیاز است. این موضوع را میتواند در بخش مربوط به بیمه صفحه ویکی و در قسمت مدارک اصلاح کند.
افراد با نام کاربری و هویتی مشخص فعالیت میکنند و براساس اطلاعاتی که وارد میکنند، درجهبندیهای متفاوتی دریافت میکنند. از طرفی ویکیها قوانین مشخصی داشته و با نظارتی که بر آنها صورت میگیرد، سبب میشوند اطلاعات نادرست به حداقل برسد.
ایدههای درآمدزا
درآمدزایی ایده میتواند از طریق تبلیغ شرکتهایی باشد که سرویسهای مختلفی برای کسبوکارها ارائه میکنند. مثلا مجموعههایی که کارهای ثبت شرکت را انجام میدهند، میتوانند با پرداخت هزینههایی تبلیغات داشته باشند.
آنچه مشخص است در نسل سوم، مخاطبان تمایل بیشتری به مشارکت داشته و نوشتن و اعلام نظر را در امور روزانه خود دارند. این موضوع در سایتهای مختلف با رشد نظردهیها و به اصطلاح کامنتها، در شبکههای اجتماعی، در نوع ایمیلهای ارسالی و... بخوبی مشهود است و این زمان مناسبی برای راهاندازی سایتهای مختلف بهصورت مشارکتی است؛ سایتی که توسط مجموعهای راهاندازی و از سوی همه مردم تکمیل خواهد شد، هزاران دستی که هزاران اندیشه را مینویسند.(ضمیمه کلیک)
سجاد تقیزادهبهجتی
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی عیدانه با نخستین مدالآور نقره زنان ایران در رقابتهای المپیک
رئیس سازمان اورژانس کشور از برنامههای امدادگران در تعطیلات عید میگوید
در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با دکتر محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد