سرپرست هنگ مرزی اترک و مرزبان درجه یک گنبدکاووس در اینباره گفت: نشست مرزبانان ایران و ترکمنستان به همراه کارشناسان راهآهن و امور آب ایران شب گذشته در نقطه صفر مرزی برگزار شد و دو طرف درباره محل احداث این پل مشترک به توافق رسیدند.
سرهنگ «علی احمدزاده» افزود: با احداث این پل مرزی خطوط راهآهن ایران و ترکمنستان به یکدیگر متصل میشود.
وی ادامه داد: عملیات اجرایی این پل با 32 متر طول، 16 متر عرض و حدود 4 متر ارتفاع در محل بستر خشک رودخانه مرزی اترک انجام میشود و طرف ترکمنستانی 10 میلیارد ریال از هزینههای احداث این پل را تامین میکند.
سرهنگ احمدزاده اضافه کرد: در این جلسه مقرر شد درباره موضوعات کارشناسی چون عرض خطوط راهآهن، میزان تردد قطار و لوکوموتیوها برای حمل بار و امور مربوط به لایروبی و کنارهبندی بستر رودخانه اترک تصمیمگیری کنند.
موافقتنامه احداث خط راهآهن ترانزیتی ایران، ترکمنستان و قزاقستان به طول 960 کیلومتر سال 86 بین سه کشور امضا و عملیات اجرایی آن سال 88 آغاز شد. ایران تعهدات خود را درباره این طرح تا فاصله کمتر از 400 متری نقطه مرزی به طور کامل انجام داده است.
این راهآهن ترانزیتی از منطقه ژاناوزن قزاقستان آغاز و پس از عبور از ترکمنستان به منطقه اترک در مرز اینچهبرون گنبدکاووس میرسد و از آنجا به خط راهآهن گرگان متصل میشود.
اواخر سال گذشته نیز نشست مشترکی بین مقامات ایران و ترکمنستان برای انجام مطالعات احداث پل مشترک در خاک ایران برگزار شد. پیش از این مقامات راهآهن جمهوری اسلامی از بهرهبرداری این خط راهآهن تا پایان سال 2014 میلادی خبر داده بودند. (ایرنا)
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد