به گزارش فارس، احمدینژاد با بیان اینکه یکی از بهترین اقدامات برای برقراری ارتباط بین شمال و جنوب کشور، راهآهن گرگان به اینچهبرون است که قطعهای از این ارتباط در گلستان گشایش یافت، گفت: امسال پول خوبی در بودجه گذاشته میشود تا سرعت بیشتری در طرح راهآهن گنبد صورت بگیرد.
وی با بیان اینکه بیشترین طول مسیر در ترکمنستان واقع شده که حدود 700 کیلومتر را شامل میشود، افزود: 150 کیلومتر از این مسیر در قزاقستان و 85 کیلومتر آن در ایران است که در قزاقستان کار به پایان رسیده، در ترکمنستان دو سوم کار پایان یافته و یک سوم آن به دلیل مشکلات فنی در حال انجام است و در ایران نیز این طرح انجام شده و در گلستان گشایش یافت.
به گفته رئیسجمهور، این کوریدور اولین خط ارتباطی است که به وسیله راهآهن، شمال را به جنوب وصل میکند.
برای احداث این خطآهن، 13 پل بزرگ احداثشده و در طول مسیر با توجه به باتلاقیبودن بخشهایی از بستر اجرای این خط آهن، عملیات گسترده و سنگین زیرسازی صورت گرفته است.با گشایش این خط آهن که قابلیت تردد قطارهای مسافربری با سرعت 160 کیلومتر در ساعت و تردد قطارهای باری با سرعت 120 کیلومتر در ساعت را دارد، امکان انتقال سالانه ده میلیون تن بار و بیش از 400 هزار مسافر از این خط آهن مقدور خواهد شد.
خط آهن گرگان ـ اینچهبرون پس از توافق سه جانبه روسای جمهور سه کشور ایران، قزاقستان و ترکمنستان به طول 960 کیلومتر مربع احداثشده که با احتساب ایستگاهها، طول آن در گلستان 110 کیلومتر مربع است.
مهمترین مزیت این خط آهن علاوه بر اتصال سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان به یکدیگر، اتصال ریلی کشورهای آسیای میانه به دریای عمان و خلیج فارس و کشورهای آسیای شرقی و آسیای جنوب شرقی از طریق جمهوری اسلامی ایران است که موقعیت جمهوری اسلامی ایران را در زمینه مبادلات اقتصادی بین این کشورها افزایش میدهد. قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء کار ساخت خط آهن گرگان به اینچه برون را به عهده داشته و برای ساخت آن 1300 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد