یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
به گزارش جامجم، بدون نیاز به کمترین زحمتی هر روز چشم شهروندان پایتخت و سایر کلانشهرها و حتی شهرستانها به انواع و اقسام تبلیغات تجاری اعم از غذایی، صنعتی، بهداشتی و آرایشی و موارد دیگر روشن میشود، اما به نظر میآید که محصولات فرهنگی و هنری سهم ناچیزی از این فضای گسترده تبلیغاتی را در اختیار دارد.
همین مساله باعث شده است تا برخی هنرمندان عرصههای نمایشی همچون تهیه کنندههای سینما و کارگردانهای تئاتر هرازگاهی به بیاعتنایی شهرداری بویژه سازمان زیباسازی اشاره کنند و گلایهآمیز از حمایت نکردن از محصولات فرهنگی و هنری سخن بگویند. این درحالی است که در بیشتر کشورها شهرداریها نقش بسیار مهم و موثری در پشتیبانی و تبلیغ محصولات فرهنگی و هنری دارند.
تهیهکننده فیلم در حال اکران «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» از جمله کسانی است که نسبت به اختصاص ندادن بیلبوردهای تبلیغاتی به اثرش انتقاد دارد.
سیدجمال ساداتیان در همین ارتباط به ایسنا گفت: شنیده بودم شهرداری تهران در نظر دارد از فیلمهای سینمایی با اختصاص بیلبوردهای تبلیغاتی حمایت کند و نیز شنیده بودم برای این کار، 15 درصد ظرفیت این بیلبوردها باید به کاربری فرهنگی اختصاص داده شود. بنابراین تصور میکردم با این شرایط فیلمی که عنوان بهترین فیلم جشنواره فجر را به دست آورده و میتواند در جذب مخاطب موفق باشد، وضع بهتری برای تبلیغات در اختیار بگیرد. اما متاسفانه آنقدر ما را در پروسه اداری شهرداری از روابط عمومی تا سازمان زیباسازی چرخاندهاند که بعد از 20 روز پیگیری و رفت و آمد به نتیجهای نرسیدهایم.
این تهیهکننده سینما ادامه داد: در آخرین پیگیری خود برای اینکه بتوانیم از بیلبوردهای شهری استفاده کنیم روز دوشنبه به سازمان زیباسازی شهرداری رفتیم و برخلاف تصور که فکر میکردیم حداقل برای رفع تکلیف چند بیلبورد در اختیار ما قرار میگیرد، گفتند مدیرعامل سازمان زیباسازی با این کار مخالفت کرده است.
بیلبوردهای فرهنگی و مخدوش شدن چهره شهر
چنین گلایههایی فقط مختص سینماگران نیست و اهالی هنر تئاتر نیز نسبت به بیمهری شهرداری تهران در این خصوص واکنش نشان دادند.
مدیر پیشین مرکز هنرهای نمایشی هم که این روزها در مقام کارگردان نمایش «آرسنیک و تورکهنه» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه دارد، روز گذشته در گفتوگو با فارس به حذف بیلبوردهای اندک تبلیغاتی تئاتر در سطح شهر تهران اشاره کرد و گفت :همه میدانیم تبلیغات تئاتر سهم اندکی در رسانهها و حوزه شهرداری دارد و خیلی مجالی برای محصولات فرهنگی حتی سینما وجود ندارد. همین سهم اندک هم در دوره اجرای ما حذف شده است و زمانی که نماینده گروه ما به سازمان زیباسازی مراجعه کرده با این موضوع مواجه شده است که به دلیل تعدد بیلبوردها در سطح شهر و مشکلات بصری که برای شهر بهوجود آورده، 50 درصد بیلبوردها کاهش یافته است. بنابراین تا اطلاع ثانوی هیچکدام از محصولات فرهنگی تئاتر و سینما سهمی در تبلیغات شهری ندارند.
حسین پارسایی با انتقاد از اینکه چرا همواره بحث کاهش امکانات و بودجه از فرهنگ و هنر آغاز میشود، خطاب به شهردار تهران گفت: من از شخص آقای قالیباف به عنوان یک چهره فرهیخته و فرهنگی و شورای محترم شهر و سازمانهای زیرمجموعه مدیران مجموعه شهرداری تقاضا میکنم در مورد حذف بیلبوردهای محصولات فرهنگی در شهر تهران تجدید نظر کنند و حداقل این ده بیلبورد ناقابل به چندین برابر افزایش یابد.
دفاع مدیرعامل زیباسازی
این انتقادات در حالی مطرح شد که مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران برخلاف سخنان مطرح شده، کاهش بیلبوردهای تبلیغاتی در زمینه فرهنگ و هنر را نادرست دانست و اتفاقا از افزایش تبلیغات شهری در این رابطه خبر داد.
دکتر جمال کامیاب در این خصوص به جامجم گفت: ادعاهای مطرح شده در رابطه با کاهش بیلبوردهای تبلیغاتی در حوزه محصولات فرهنگی پایه و اساس درستی ندارد، اگر مشکلی وجود داشته باشد فقط به محدودیت سازههای تبلیغاتی و میزان بالای درخواستها و فعالیتها و محصولات فرهنگی برمیگردد. همین الان با عبوری گذرا در سطح شهر میزان قابل توجه تابلوها و بیلبوردهایی را که به حوزه فرهنگ و هنر اختصاص داده شده، میتوانید بوضوح مشاهده کنید.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران گامهای این سازمان را در حمایت از فرهنگ و هنر موثر دانست و گفت: ما همواره بخش عمدهای از سازههای تبلیغاتی را به مناسبتهای ملی، فرهنگی و مذهبی اختصاص میدهیم و از هیچ کوششی برای اطلاعرسانی برمبنای محتوای اخلاقی جامعه دریغ نمیکنیم. حجم گسترده تبلیغات در زمینه نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران و نمایشگاه بینالمللی قرآن در سراسر شهر تهران فقط دو نمونه از تلاشهای ما در این رابطه است. اما تعدد تئاتر و فیلم به گونهای است که ما امکان پوشش دادن همه آنها را نداریم.
کامیاب ادامه داد: اینکه برخی ادعا میکنند تبلیغات محصولات فرهنگی به صفر رسیده اصلا صحت ندارد، بلکه اتفاقا با اطمینان به شما میگویم تبلیغات شهری در زمینه محصولات فرهنگی و هنری تا میزان 40 درصد افزایش یافته است. اگر قرار بر کاهش تبلیغات باشد این اتفاق بیشتر در زمینه تجاری خواهد افتاد، چرا که خود ما اعتقاد جدی به ارزش و تاثیرات حوزه فرهنگ و هنر داریم. امیدواریم هنرمندان مساله توجه ما به این امر و محدودیت موجود و نبود امکانات در رابطه با تبلیغات را از همدیگر تفکیک کنند.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد