در این تحقیق افرادی که یک داستان را از روی کتابخوان های الکترونیکی خوانده بودند، کمتر از کسانی که کتاب کاغذی خوانده بودند قادر به یادآوری ترتیب رویدادهای داستان بودند.
این مطالعه بار دیگر نشان داد که خواندن از روی کاغذ به مراتب بهتر از خواندن از روی صفحه نمایشگر الکترونیکی است.
تاکنون مطالعات زیادی در مورد میزان اثربخشی خواندن و یادگیری با تجهیزات الکترونیکی به عمل آمده است.
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که دلیل درک مطلب کمتر در هنگام خواندن با دستگاه های کتابخوان الکترونیکی، نبود رابطه لمسی فرد با کتاب است.
وقتی که یک فرد می تواند صفحات کتاب را لمس کند و متوجه افزایش تعداد صفحات خوانده شده در یک سوی کتاب و کاهش تعداد صفحات ناخوانده در طرف دیگر شود، مغز وی درک بهتری از موقعیت رویداد در میان توالی رویدادهای مختلف موجود در داستان می یابد.
در حال حاضر برخی از دانشگاه های دنیا به سمت جایگزینی دستگاه های کتابخوان الکترونیکی به جای کتاب های کاغذی رفته اند.
برخی مطالعات گویای آن است که کاهش بازه تمرکز حین مطالعه و اثربخشی کمتر آموزشی از پیامدهای افزایش درصد استفاده از تجهیزات الکترونیکی به جای کتاب های کاغذی است.
یکی از باورهای نادرستی که در این میان وجود دارد این است که ساختار مغزی نسل جدید برای استفاده از دستگاه های الکترونیکی آماده تر از نسل های قدیم است و امروزه جوانان می توانند چند کار را به صورت همزمان به انجام برسانند.
با این حال انبوهی از تحقیقاتی که در این زمینه به انجام می رسد نشان می دهد که نه تنها نسل جدید نمی تواند چند کار را به صورت همزمان انجام دهد، بلکه دستگاه های کتابخوان الکترونیکی تاثیری منفی بر درک متن آنها دارد.
در این مطالعه جدید، دانشمندان نروژی به بررسی 50 نفر پرداختند. این افراد به دو گروه تقسیم شدند.
به گروه اول داستانی به صورت کتاب کاغذی و به گروه دوم همان داستان در یک دستگاه کتابخوان الکترونیکی داده شد.
افرادی که داستان را بر روی دستگاه کتابخوان الکترونیکی خوانده بودند نمی توانستند توالی رویدادها را به درستی به خاطر آورند.
جالب اینجا است که این دو گروه از نظر به یادآوری سایر جزئیات نظیر شخصیت ها، تفاوت چندانی با هم نداشتند.
به طور کلی با مطالعات انجام یافته می دانیم که خواندن کتاب از روی کتابخوان های الکترونیکی موجب کاهش درک ما از متن و نیز کوتاه مدت تر شدن بازه یادآوری مطالب خوانده شده می شود. (سیناپرس)
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
ابراهیم قاسمپور در گفتوگو با جامجم مطرح کرد؛
ضرورت اصلاح سهمیههای کنکور در گفتوگوی «جامجم»با دبیر کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت