در این مدارس، معلم درس جدید را بر پایه توان دانش آموز ارائه میکرد؛ ارزشیابی شاگردان هم در دو مرحله انجام میگرفت؛ یک مرحله ارزشیابی تدریجی که شامل درس پرسیدن روزانه یا هر چند روز یک بار بود و ارزشیابی نهایی هم در پایان یک کتاب یا دوره آموزشی انجام میشد.
سند زیر دعوت مدرسه مبارکه قاجاریه از سالارالسطان ایلخانی ایل قاجار، برای حضور در جلسه امتحان علوم، ریاضی و ادبیات در این مدرسه و با هدف تشویق شاگردان و معلمان مدرسه و جلب رضایت اداره علوم و وزارت معارف است.
[نشان شیر و خورشید]
مدرسه مبارکه قاجاریه
خدمت حضرت مستطاب اجل اکرم آقای سالارالسلطان ایلخانی ایل جلیل قاجار دام اقباله مشرف شود
نشان شیر و خورشید طهران 11 شهر ربیع الثانی
مدرسه مبارکه قاجاریه تخاقوی ئیل 1327
بسم الله وله الحمد
چون به تائیدات الهی و توجهات کامله بندگان اعلیحضرت اقدس همایون شاهنشاهی ارواحنا فداه روز دوشنبه 12 و چهارشنبه 14 از دو ساعت بعد از ظهر تا یک ساعت به غروب مانده در مدرسه مبارکه قاجاریه مجلس امتحان علوم ریاضی و ادبیات و غیره منعقد است لهذا متمنی است محض تشویق اهالی و ملاحظه تحصیل متعلمین در موقع مذکور مدرسه را مشرف سازید که موجب انبساط خاطر اداره علوم و وزارت معارف خواهد بود.
[22580ق]
منبع: موسسه مطالعات تاریخ معاصر، بخش مقالات، امتحانات مدارس در عهد قجر، پروانه بابایی
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد