زندهیاد ملاقلیپور تصمیم داشت در ظهر عاشورا و در کربلا دو خواهر را که در زمان جنگ و دوران طفولیت یکدیگر را گم میکنند به هم و به مادرشان برساند. اجل به رسول سینمای ایران مهلت نداد تا او عصر روز دهم را بسازد و بعد از فوت ناگهانی ملاقلیپور، منوچهر محمدی تهیهکننده فیلم، ساخت آن را به مجتبی راعی سپرد. این کارگردان هم همه تلاش خود را کرد تا به متن مرحوم ملاقلیپور وفادار بماند اما به هرحال این دو کارگردان زاویه نگاه متفاوتی به سینما و روایت داستان در آن دارند.
عصر روز دهم فیلم سختی است، بیشتر داستان آن در عراق میگذرد و سازندگان این فیلم برای ساخت آن شرایط سختی را از سرگذراندهاند تا بتوانند تصاویری بسیار نزدیک به واقعیت عراق بعد از صدام را به تصویر بکشند. بمبگذاریهای وحشتناک که باعث کشته شدن مردم عادی میشود، چند دستگی مردم عراق، ناایمن بودن همه مناطق عراق و از همه مهمتر زندگی سختی که مردم این کشور در نبود امنیت، آب و غذا و... تحمل میکنند.
عصر روز دهم را بازیهای درخشان دیدنیتر کرده است.هانیه توسلی نقش دو خواهر را بازی میکند.یکی از آنها در ایران بزرگ شده و پزشک است و دیگری بزرگشده عراق است و شرایط خاص خود را دارد. دو خواهر دو مادر هم دارند. نقش مادر واقعی آنها را آفرین عبیسی به زیباترین شکل ممکن بازی میکند و نقش مادر خواهر عراقی را سلمه رنگزن عالی اجرا میکند. صحنههای ظهر روز عاشورا و اتفاقاتی که برای شخصیتهای اصلی این فیلم رخ میدهد هم از صحنههای دیدنی سینمای ایران است؛ تصاویری دراماتیک و مستند که در کنار هم بیننده را متاثر میکند. عصر روز دهم امروز برای اولین بار از شبکه سه پخش میشود. تماشای آن خالی از لطف نیست.
طاهره آشیانی / جام جم
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد