دکتر 'علی اکبر ضیائی' به عنوان محقق و تحلیلگر مسایل منطقه جنوب شرق آسیا روز جمعه در مقاله ای که در اختیار ایرنا قرار داد به بررسی این سخنان نخست وزیر اسبق مالزی پرداخت و نوشت: نقش آمریکا در ایجاد طالبان و حمایت از گروههای مخالف حکومت سوریه که به پدیده داعش انجامید امری بدیهی است و برای اثبات آن چندان به شواهد و ادله خاصی نیازی نیست، اما چند نکته در سخنان ماهاتیر محمد وجود دارد.
اول آن که قرار دادن شیعه در مقابل آمریکا از روی خیرخواهی و دفاع از شیعه نیست، زیرا همواره ماهاتیر محمد مدعی بوده شیعه عامل اختلاف و فتنه در میان مسلمانان است و در چند سال اخیر جریان شیعه ستیزی در شرق آسیا به گونه ای با حمایت های وی شکل گرفته است. بنابراین اگر شیعه مذهبی در مقابل آمریکا و منافع آن در جهان است، این سؤال مطرح می شود که چگونه فردی چون ماهاتیر محمد به عنوان سمبل آمریکاستیزی نوک حمله خود را در سال های اخیر متوجه شیعه نموده است.
به عبارت دیگر آیا همسوئی با شیعیان در جهان نمی تواند اهداف آمریکاستیزی وی را بهتر از دیگر مذاهب برآورده سازد، بویژه آن که می دانیم وی هیچگاه به دنبال حقانیت یک مذهب در مقابل مذهب دیگر نبوده و بیشتر به عنوان یک سیاستمدار و نه دینمدار در حوزه دینی می نگریسته است؟
پاسخ این سؤال را به باراک اوباما ارجاع می دهیم، وی در پاسخ به این که 'رادیکالیسم سنی یا شیعی خطرناک تر است؟ ضمن ستایش از ایران، رفتارهای آن را راهبردی تر و غیر احساساتی توصیف کرده و می گوید که این کشور دارای نگرش جهانی است و منافع خود را براساس سود و زیان می سنجد. این نشان می دهد که آمریکا خطر منطقه ای را متوجه حرکت های تندروی سنی و نه مذهب شیعه آن گونه که ماهاتیر ادعا کرده است، می داند.
نکته دوم این که سخنان ماهاتیر در زمانی مطرح می شود که رئیس جمهور ایران و هیات همراه در نیویورک حضور دارند و توافق ایران با آمریکا و غرب در حوزه های مختلف سبب نگرانی مدافعان کشورهای عربی شده است.
اگر شیعه مذهبی در مقابل آمریکا و منافع آن در جهان است، این سؤال مطرح می شود که چگونه فردی چون ماهاتیر محمد به عنوان سمبل آمریکاستیزی نوک حمله خود را در سال های اخیر متوجه شیعه نموده است؟ |
اگر شیعه مذهبی در مقابل آمریکا و منافع آن در جهان است، این سؤال مطرح می شود که چگونه فردی چون ماهاتیر محمد به عنوان سمبل آمریکاستیزی نوک حمله خود را در سال های اخیر متوجه شیعه نموده است.نکته سوم این است که حکومت بشار اسد هیچگاه به عنوان یک حکومت شیعی شناخته نشده و شیعی دانستن آن توسط دشمنان حکومت سوریه برای تحریک، تهییج و بسیج تندروهای سنی برای مبارزه با جبهه مقاومت با رژیم صهیونیستی و غرب بوده است، بنابراین تکرار این سخنان توسط ماهاتیر انگیزه جوانان مالزیایی برای پیوستن به جبهه تروریست های سوریه را افزایش می دهد.
اما این سخن ماهاتیر که هدف داعش از بین بردن حکومت شیعه است نیز دارای اساس و بنیانی نمی باشد، زیرا اگر به نقشه جهانی داعش بنگریم تمامی مناطق آن به سرزمینهای سنی مذهب تعلق دارد و شامل کشورهای عربستان، سوریه، لبنان، عراق، اردن، قطر، کویت، الجزائر، تونس، پاکستان و تا آسیای میانه و شرق آسیا می گردد.
سؤالی که مطرح می شود این است: آیا این حکومت ها از نظر ماهاتیر محمد همگی شیعی می باشند؟ در تمامی این مناطق تنها سوریه است که به نادرست حکومت شیعی خوانده شده است و سایر مناطق مورد نظر داعش همگی به جهان اهل سنت تعلق دارند و بدیهی است که حکومت های سنی مذکور از ترس نفوذ داعش با یکدیگر متحد شده اند و داعش را دشمن شماره یک خود می دانند و معلوم نیست که ماهاتیر محمد بر اساس کدام تحلیل و اطلاعات و اخبار هدف داعش را مذهب شیعه دانسته است.
نقد بدبینانه ای نیز وجود دارد و برخی معتقدند که وی برای حمایت از عربستان، قطر، اردن و دیگر کشورهای دوست مالزی سعی کرده است تا به داعش جهت تازه ای ببخشد و جهت حرکت آنان از کشورهای عربی را به سوی ایران و سوریه تغییر دهد.
در هر حال به نظر می رسد دوری وی از سیاست عامل اصلی چنین تحلیل نادرستی باشد. (ایرنا)
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد