تعلیم و تربیت دینی نیازمند ساز و کار تشخیص مسائل

دیروز وزیر آموزش و پرورش در مراسم رونمایی از کتاب‌های قرآنی و دینی تازه تالیف شده گفت: «در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر تربیت اعتقادی و دینی دانش‌آموزان تاکید شده است و تربیت تک‌بعدی دانش‌آموزان مدنظر نیست».
کد خبر: ۷۳۹۲۲۹
تعلیم و تربیت دینی نیازمند ساز و کار تشخیص مسائل

این که وزارت آموزش و پرورش به عنوان نهاد اصلی اجرای سیاست‌های آموزشی و تربیت نسل آینده کشور، به مساله آموزش و پرورش دینی دانش‌آموزان توجه دارد، شایان قدردانی است اما باید به خاطر داشته باشیم که مساله تعلیم و تربیت اسلامی تقریبا از سال‌های اولیه انقلاب اسلامی مورد توجه برنامه‌ریزان و مدیران نظام آموزشی کشور بوده است ولی طی این سال‌ها به کرات از سوی صاحب‌نظران حوزه اندیشه دینی، انتقادهایی به نحوه تدوین کتب درسی در این زمینه و نیز کیفیت آموزشی آنها وارد شده است.

به نظر می‌رسد عمده این انتقادات معطوف به نبود مساله محوری در تعلیم و تربیت دینی است، زیرا مسائل دینی هرنسل متناسب با وضع اجتماعی آن نسل، متفاوت است و البته دین کامل، به تناسب هر زمان، پاسخ‌های مناسب و درخوری به نیازهای بشر دارد.

آنچه در تدوین و برنامه‌ریزی برنامه تعلیم و تربیت اسلامی در نظام آموزش و پرورش باید مدنظر قرار گیرد، آشنایی با مسائل و معضلات زمانه است؛ مسائل و معضلاتی که دانش‌آموزان در خانواده، مدرسه و عرصه اجتماع و نیز در ارتباط با رسانه‌ها و نیز بازی‌های رایانه‌ای، با آنها درگیرند.

نظام تعلیم و تربیت دینی مناسب، باید سازوکاری را برای تشخیص و بررسی نیازها و مسائل هر نسل از دانش‌آموزان طراحی کند و از طریق این سازوکار تعلیم و تربیت دینی را به شکلی پویا و کارآمد اجرایی کند.

حسین برید - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
روز ادای دین

سفیر ایران در لبنان در گفت‌و‌گوی اختصاصی با روزنامه «جام‌جم» از پیام‌های مراسم با شکوه بیروت می‌گوید

روز ادای دین

ابتلای شعر به روزمرگی

دبیر علمی جشنواره شعر فجر در گفت‌و‌گو با «جام‌جم» تأکید کرد آیین‌نامه این رویداد ادبی نیاز به تجدیدنظر دارد

ابتلای شعر به روزمرگی

نیازمندی ها