این نمایشگاه از آنچنان اعتباری نزد صنایع خودروسازی جهان برخوردار است که تقریبا بسیاری از کمپانیهای سرشناس خودروسازی آن را برای رونمایی از تازهترین محصولاتشان انتخاب میکنند. نمایشگاه لسآنجلس که نخستین بار 107 سال پیش با حضور فقط 19 خودرو پا به عرصه وجود گذاشت اکنون به سطحی از رشد رسیده است که نام نزدیک به 60 خودرو فقط در بخش تازهواردها مشاهده میشود. این در حالی است که حتی در وبگاه رسمی نمایشگاه نیز فهرست مشخصی از شمار خودروهای شرکتکننده به چشم نمیخورد. نمایشگاه امسال که تا 9 آذر ادامه دارد از یک جهت با دیگر نمایشگاههایی که در سالهای گذشته برگزار شده تفاوت دارد و آن رونمایی از نسل متفاوتی از خودروهای لوکس و مفهومی است. این پوستاندازی هیجانانگیز، از یک اتفاق مهم خبر میدهد و آن خروج دنیا از دوران سیاه «بحران اقتصادی» است.
بازگشت دوباره میباخ
اگر قرار باشد از عبارت «لوکس» برای توصیف خودروهای تجملاتی استفاده کنیم بدون شک باید ردپای روشنی از شاخصهایی مثل به کارگیری مرغوبترین مواد، سرعت و شتاب قابل توجه و نام یک کمپانی معتبر را به صورت یکجا مشاهده کنیم. «میباخ S600» محصول تازه رونمایی شدهای از مرسدس بنز است که قطعا این سه ویژگی مهم را در خود دارد. البته فلسفه معرفی این خودروی کاملا جدید در نوع خود جالب توجه است. بتازگی مدیران ارشد شرکت خودروسازی مرسدس بنز بر آن شدهاند تا با هدف ماندن در سطح اول کورس رقابت با رقبا، تغییراتی در استراتژی کلی این شرکت ایجاد کنند و احیای دوباره نام میباخ یکی از نتایج این تغییر نگرش است.
محصول جدید مرسدس بنز گرانقیمت است. این خودرو که با قیمت پایه 200 هزار دلار (حدود 650 میلیون تومان) طراحی و ساخته شده است در زمره گرانقیمتترین خودروهای لوکس نمایشگاه امسال لسآنجلس قرار میگیرد. همه چیز در این خودرو از بهترین مواد و در عالیترین سطح از طراحی ارائه شده است. طراحان مرسدسبنز بخوبی میدانند که در خودروهای لوکسی از این دست فضای داخلی باید بیشتر شبیه یک آپارتمان مجلل کوچک باشد و دقیقا هم همینگونه است. بهرهگیری از عالیترین چرم طبیعی در ساخت صندلیها و تودوزیها، طراحی اختصاصی صندلیها با ساختار ارگونومیکی متناسب با بدن، بالشتکهای مخصوص استراحت و امکانات ارتباطاتی و سرگرمکننده گویای دنیای متفاوت درون S600 است. در این خودرو موتور V12 توربوشارژ با توان خیرهکننده 523 اسب بخار حرفهای زیادی برای گفتن دارد. در عین حال نمایشگر 7 اینچی درون خودرو که بیشتر شبیه یک سینمای کوچک خانگی است انبوهی از اطلاعات کاربردی را در اختیار سرنشینان خودرو قرار میدهد. این محصول از سال 2015 روانه بازارهای جهانی میشود. قیمت قابل توجه این خودرو که گفته میشود در ماههای آینده نهایی شده و البته به مراتب بالاتر از 200 هزار دلار خواهد بود، یکی از فاکتورهای تعیینکننده در سرنوشت آن در نظر گرفته شده است، به طوری که مدیران مرسدسبنز اعلام کردهاند در روزها و هفتههای پیشرو واکنش بازدیدکنندگان از S600 را به دقت زیر نظر گرفته تا بر این اساس تصمیم نهایی برای تولید آن را اتخاذ کنند؛ تصمیمی که به نظر میرسد با تغییر چهره بازدیدکنندگان پس از شنیدن قیمت، به تولید محدود این خودروی لوکس منجر شود.
خواب چشم بادامیها برای لسآنجلس 2014
اما نمایشگاه امسال لسآنجلس آوردگاه دیدنی خودروهای دوستدار محیطزیست هم بوده است. به طور کلی طی بیش از یک دهه اخیر که روند تازهای از نگرانیهای جهانی درباره وضعیت گرمایش جهانی مطرح شده است، بیشتر شرکتهای خودروساز برای آنکه نشان دهند به این نگرانیها و سلامت انسانها فکر میکنند تغییراتی در استراتژی کلی تولیداتشان اعمال کرده و رو به طراحی و ساخت خودروهایی آوردهاند که دو مزیت مهم را به طور همزمان داشته باشد: دوستدار محیطزیست و در عین حال مقرون به صرفه بودن.
نگاهی به گذشته حکایت از آن دارد که شرکتهای خودروساز ژاپنی همواره از جمله پیشگامان این عرصه بودهاند. شرکت خودروسازی تویوتا که البته در سالهای اخیر بخش قابل توجهی از بازار خودروی آمریکای شمالی را در اختیار خود گرفته است با محصول خلاقانهای به نام میرای (Mirai) راهی لسآنجلس شده است. میرای که در زبان ژاپنی به معنای «آینده» است خودروی دوستدار محیطزیستی محسوب میشود که با سوزاندن هیدروژن، فقط بخار آب از اگزوز خود خارج میکند. از این نظر میتوان این محصول جدید را نوعی دستگاه بخور طبیعت نیز به شمار آورد! در این خودرو که با فناوری سلول سوختی حرکت میکند، هیدروژن در چرخهای اصولی به برق تبدیل میشود و در نتیجه از لوله اگزوز آن به جای ذرات آلاینده کربنی بخار آب خارج میشود. از مهمترین ویژگیهای این خودرو میتوان به سوختگیری سریع آن اشاره کرد. این فرآیند کمتر از 5 دقیقه طول میکشد و این یعنی رکوردی هیجانانگیز برای محصولی که قرار است از سال 2016 سر از خیابانها درآورد.
البته مدیران ارشد تویوتا توجه خاصی نیز به توسعه زیرساختارهای این فناوری نوین داشتهاند. بر این اساس قرار است 12 پمپ هیدروژن در مناطق مختلفی از آمریکا راهاندازی شود. تویوتا این خودروی درونشهری چهار در را برای بازار آمریکای شمالی در نظر گرفته است. مدیرعامل این شرکت در مراسم رونمایی از این محصول جدید اعلام کرد که میرای با هر باک سوخت مسافتی نزدیک به 482 کیلومتر را طی میکند. با توجه به اینکه قیمت اولیه این خودرو اندکی بیش از 60 هزار دلار (حدود 195 میلیون تومان) بوده و ساختاری زیبا و آیرودینامیک دارد میتوان آن را در زمره یکی از موفقترین محصولات به نمایش درآمده در نمایشگاه امسال لسآنجلس به شمار آورد. کارشناسان این خودرو را به نیروگاه کوچک برقی تشبیه کردهاند که سلولهای هیدروژنی آن قادر به تأمین برق یک خانه برای یک هفته است!
هنرنمایی ژاپنیها در نمایشگاه لسآنجلس همچنان ادامه دارد. البته علت هم کاملا روشن است. آمارها نشان میدهد تقریبا از هر ده خودرویی که سال گذشته در آمریکا به فروش رسید یک دستگاه در کالیفرنیا تولید شده بود؛ ایالتی که لسآنجلس یکی از مهمترین شهرهای آن محسوب میشود. از این رو چندان جای تعجب ندارد که بیشتر شرکتهای خودروساز از گوشه و کنار جهان و بویژه آنهایی که بازار آمریکای شمالی را نشانه رفتهاند، گل سرسبد محصولات هر سالشان را برای رونمایی در نمایشگاه خودروی لسآنجلس نگه دارند. مزدا هم دقیقا چنین استراتژی دارد.
این شرکت خودروساز با درک دقیق ذائقه مردم در این نقطه از جهان، از مدتها پیش خودروی شاسی بلند حرفهای CX-3 را برای نمایشگاه لسآنجلس آماده کرده بود. این محصول جدید که در زمره نسل جدید شاسیبلندها یعنی شاسیبلندهای کامپکت یا فشرده قرار میگیرد، رقیب جدی برای محصولاتی نظیر نیسان جوک و فورداکواسپرت بهحساب میآید. محصول خلاقانه مزدا که ساختار آیرودینامیکی قابل قبولی نیز دارد به موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر تولید شده بر مبنای فناوری اسکار اکتیو بنزینی مجهز بوده که صرفا برای بازار آمریکای شمالی طراحی و ساخته شده است، هر چند بزودی شاهد تردد آن با موتور دیزلی در خیابانهای اروپا نیز خواهیم بود. گیربکس اتومات و دستی شش سرعته به طرز هوشمندانهای برای این خودرو طراحی شده است تا بتواند صفر تا 100 را در 6.5 ثانیه طی کند. شاسی بلند حرفهای CX-3 نزدیک به 200 کیلومتر بر ساعت حداکثر سرعت دارد و با قیمت مناسب 18 هزار و 500 دلار (حدود 60 میلیون تومان) در ردیف خودروهای به روز و با قیمت مناسب در جهان قرار میگیرد.
مفهومیها چیز دیگری هستند
برای علاقهمندان خودرو که با خرید بلیتهای 12 دلاری (حدود 39 هزار تومان) در این روزها روانه نمایشگاه خودروی لسآنجلس میشوند، بازدید از خودروهای مفهومی جذابیت دیگری دارد. این دسته از خودروها که نمایشی هیجانانگیز از آینده محسوب میشوند هموارکننده راه برای تحقق ایدهها به شمار میآید. در این بخش از نمایشگاه امسال لسآنجلس، کمپانی آلمانی آئودی گوی سبقت را از سایر رقبا ربوده تا نشان دهد برای آینده رویاهای رنگارنگی در سر دارد.
مدل مفهومی Prologue آئودی نمایش وهمانگیزی از پوستاندازی خودروسازی در سالهای پیش رو است. این خودروی دو در یک کوپه اسپرت و در عین حال لوکس به شمار میآید که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان گویی برای حمله به یک محصول دیدنی از رقیب سنتی یعنی مرسدسبنز طراحی و ساخته شده است. کلاس S مرسدس چیزی مشابه محصول جدید آئودی است و اکنون رقابت این دو میتواند دنیا را از مواهب فناوریهای نوین صنعت خودروسازی بهرهمند سازد.
در نگاه نخست تفاوت زیادی میان Prologue و محصولات قبلی آئودی مشاهده میشود که از آن جمله میتوان به جلو پنجره واقعا بزرگ و چراغهای جلوی لیزری اشاره کرد. این خودرو را میتوان محصولی هوشمند هم به شمار آورد. حرکت هوشمندانه پشت سریها در این خودرو براساس حضور سرنشینان صورت میگیرد؛ به طوری که با نشستن روی صندلی، پشت سری از جای خود خارج و در محل دقیقش قرار میگیرد. اما همه جذابیتهای محصول جدید آئودی در پشت سریهای هوشمندش خلاصه نمیشود. این خودرو ترکیبی موزون از فناوری نوین حرکتی است که با تکیه بر آنها شتاب چشمگیری پیدا میکند. آئودی Prologue از موتوری قدرتمند با توان 597 اسب بخار برخوردار است و جالب این که با وجود بزرگی ابعاد، فقط در 3.7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت میرسد. این را هم به خاطر داشته باشیم که با خودرویی به طول 5.1 متر سر و کار داریم که در هر 100 کیلومتر فقط 8.6 لیتر سوخت مصرف میکند. بدون شک دستاورد جدید آئودی را باید مرهون مغز متفکر این شرکت یعنی مارک لیچه، رئیس گروه طراحان آئودی دانست که به گفته پروفسور هاکنبرگ، عضو کمیته توسعه آئودی «با درک درستی از DNA آئودی، استراتژی آینده این شرکت خودروسازی را ترسیم میکند.»
مهدی پیرگزی / جامجم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی عیدانه با نخستین مدالآور نقره زنان ایران در رقابتهای المپیک
رئیس سازمان اورژانس کشور از برنامههای امدادگران در تعطیلات عید میگوید
در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با دکتر محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد