زاویه دید

سریال‌های طولانی نیاز امروز تلویزیون

تا یکی دو دهه پیش سریال‌های تلویزیونی به صورت هفتگی به نمایش در می‌آمدند و سبک زندگی مخاطب هم منافاتی با این شیوه نداشت، اما تغییر سبک زندگی به واسطه رشد میزان و سرعت دسترسی به رسانه‌ها و اطلاعات، شرایطی تازه پدید آورد و به مرور نمایش سریال‌های تلویزیونی از هفته‌ای یک بار به چند بار در هفته و بعد آرام‌آرام به پخش هر شبی تغییر کرد.
کد خبر: ۷۴۶۱۲۸
سریال‌های طولانی نیاز امروز تلویزیون
طی این مدت مخاطبی که براحتی داستان یک سریال را تا هفته بعد در ذهن می‌سپرد و منتظر تماشای قسمت‌ بعدی سریال می‌ماند، به دلیل بمباران اطلاعاتی از سوی رسانه‌های مختلف به مخاطبی گریزپا بدل شد که برای نگاه داشتنش دیگر چاره‌ای جز نمایش هر شبی سریال‌ها باقی نمانده بود.

از زمانی که سریال‌ها به صورت هفتگی پخش می‌شدند تا همین امروز که بیشتر آنها هر شب به نمایش در می‌آیند، تعداد قسمت‌ها یا 13 بوده یا 26 قسمت یا در نهایت 52 قسمت. اگر سریال‌های طنز 90 قسمتی و سریال‌های تاریخی با تعداد قسمت‌های بالاتر را که عمدتا به صورت هفتگی نمایش داده می‌شوند ندیده بگیریم، تا امروز سریالی با تعداد قسمت‌های زیاد از تلویزیون به نمایش در نیامده است.

با توجه به تغییر شرایط مخاطب، وقت آن رسیده که در تعداد قسمت‌های سریال‌های تلویزیونی نیز تغییراتی ایجاد شود. روند زندگی مخاطب امروز بسیار سریع‌تر از گذشته است و حجم اطلاعاتی که به او ارائه می‌شود در مقایسه با یکی دو دهه قبل چنان رشد چشمگیری داشته که نمی‌توان از او توقع دقت و تمرکز داشت. این مخاطب دیگر نمی‌تواند از سریال‌هایی که در عرض دو هفته یا یک ماه به پایان می‌رسد، لذت ببرد زیرا این زمان کوتاه اجازه همراهی و همذات‌پنداری را از او سلب می‌کند.

به عبارت دیگر چندی است مخاطب فرصت زیادی برای همراهی و همذات‌پنداری و تعقیب شخصیت‌ها و داستان‌های یک سریال تلویزیونی نداشته و به محض آن‌که با شخصیت‌ها همراه شده، داستان سریال به خط پایان رسیده است.

شرایط فعلی حاکی از آن است که زمان تولید سریال‌های طولانی با تعداد قسمت‌های بالاتر رسیده و فیلمنامه‌نویسان باید خودشان را برای طراحی قصه‌های مفصل با خرده‌‌روایت‌های متعدد و متنوع آماده کنند. البته این روزها سریال کیمیا با 110 قسمت در شبکه دو مرحله تولید را پشت سر می‌گذارد و این نوید را می‌دهد که بزودی زمینه تولید سریال‌های طولانی فراهم شود، اما این روند نیازمند سرعت بیشتر و مضامین ساده‌تر است.

آذر مهاجر/ جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها