
اشعار اسدی طوسی (قرن ۵ هجری) و عمر خیام نمونهای از شعرهایی است که دربردارندۀ این موضوع هستند. برای مثال:
ما همه لعبت کانیم و فلک لعبت باز از روی حقیقتم نه از روی مجاز
این شواهد به ما نشان میدهد که از قرنهای ششم و هفتم هجری نمایش عروسکی در ایران رواج داشته و جاافتادهترین شکل آن هم خیمهشببازی بوده است. این نمایش اغلب توسط نمایشگردان دورهگرد اجرا میشد.
اما بیشترین نمایشهای عروسکی در ایران در دورۀ قاجار اجرا میشدند و بیشتر فرمهای رایج را از ترکیه و کشورهای اسلامی همجوار با ایران وارد کرده بودند. در این نمایش، عروسکگردان قصهای را با لحنی آهنگین یا حتی به صورت شعر بیان میکرد.
منبع: پایگاه عبرت پژوهی تاریخی
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
گفت و گو با بهزاد داداش زاده بازیکن سابق پرسپولیس و تیم ملی
مدیرعامل «بنیاد ملی پویانمایی» معتقد است فرهنگ «تولید مشترک» و توزیع مسئولیتها تنها راه توسعه بینالمللی است
فریدون جنیدی معتقد است: یادگار فردوسی اثری عمیق است که نباید به شکل سطحی به آن نگاه کرد