با ورود به نیمه دوم امسال، متوسط مصرف بنزین به عنوان یکی از کالاهای استراتژیک سبد مصرف خانوارهای ایرانی هم به شدت روند نزولی به خود گرفته است.
آمارهای رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی نشان میدهد که پس از رکوردزنی های متعدد تابستانی مصرف بنزین و حتی سه رقمی شدن مصرف این فرآورده پرطرفدار نفتی، در نیمه دوم سال جاری مصرف بنزین تا سطح 65 میلیون لیتر در روز هم کاهش یافته است.
همزمان با فروکش کردن تب مصرف بنزین در کشور، دولت سیاست های جدید غیر قیمتی بنزین را برای سال آینده در دستور کار قرار داده است به طوری که افزایش و گرانی مجدد این فرآورده میان تقطیری پالایشگاه های نفت برای سال 1394 منتفی شده است.
محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت تدبیر و امید هم اخیرا در حاشیه هیات دولت با تائید بایگانی شدن قیمت بنزین و حتی گازوئیل برای سال 94، تاکید کرده است: دولت ۴۸ هزار میلیارد تومان منابعی که سال جاری مجلس در بودجه ۹۳ تصویب کرد را برای سال آینده پیش بینی کرده و بنزین و گازوئیل هیچ افزایش قیمتی در بودجه ۹۴ ندارد.
محمدرضا پورابراهیمی، نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم اعلام کرده است: با توجه به پیشنهاد دولت مبنی بر ثابت بودن درآمد ناشی از حاملهای انرژی در صورت موافقت مجلس، افزایش قیمتی در نرخ بنزین نخواهیم داشت.
نفت ارزان مانع گران شدن بنزین شد
با سقوط آزاد قیمت طلای سیاه در طول 6 ماه گذشته تاکنون بهای انواع فرآورده های نفتی به ویژه بنزین و گازوئیل هم در بازار جهانی با کاهش شدید قیمت دست و پنجه نرم کرده است.
وزارت نفت هم با انتشار گزارشی، اعلام کرده است: میزان کاهش قیمت انواع فرآورده های نفتی همچون بنزین در مقایسه با کاهش قیمت نفت، شیب تندتری داشته است.
از این رو در طول هفته گذشته تنها در بازار سنگاپور قیمت بنزین کاهشی حدود پنج دلاری را تجربه کرده و این در حالی است که قیمت بنزین در اروپا هم با کاهش ٦ دلار و ٦٥ سنتی مواجه شد و به ٧٥ دلار و ٤١ سنت در هر بشکه رسیده است.
به عبارت دیگر هم اکنون قیمت یک بشکه بنزین سوپر با اکتان بالا در بازار اروپا حدود 75 دلار و در بازار سنگاپور حدود 74 دلار است (هر بشکه معادل 159 لیتر است) که با احتساب قیمت فعلی دلار آزاد، بهای بنزین تمام شده حدود 1500 تومان به ازای هر لیتر خواهد شد.
به عبارت دیگر با سقوط آزاد قیمت بنزین در بازار جهانی که احتمال دامنه سقوط آزاد آن تا پایان سال 2015 میلادی توسط کارشناسان بینالمللی محتمل ارزیابی شده و با توجه به کاهش شکاف قیمت بنزین عرضه شده در داخل کشور و بهای جهانی بنزین، دست و پای دولت تدبیر و امید عملا برای گرانی مجدد این فرآورده نفتی در سال 94 بسته شده است.
طرح جدید فروش بیشتر بنزین 1000 تومانی به مردم
هر چند دولت تدبیر و امید برای سال آینده قید افزایش مجدد بنزین را زده است اما قصد دارد با اجرای سیاستهای غیر قیمتی به جای تخصیص سهمیه بنزین با قیمت 700 تومانی، بنزین بیشتری با بهای 1000 تومانی در جایگاه به فروش برساند.
مهمترین سناریوی در دست اجرای فعلی دولت برای افزایش فروش بنزین 1000 تومانی، اجرای طرح ساماندهی سهمیه ویژه بنزین خودروهای عمومی و خدماتی و تبدیل سهمیههای ویژه به سهمیه عادی 60 لیتر در ماه است.
ستاد مدیریت حمل و نقل وسوخت کشور اخیرا با انتشار گزارشی از ابطال و یا تغییر کلاس بیش از 6 میلیون کارت هوشمند سوخت خبر داده است که اجرای مرحله اول این طرح منجر به کاهش بیش از هفت میلیون و 300 هزار لیتری کاهش فروش بنزین 700 تومانی در سال جاری شده است.
در ادامه این طرح پس از آنکه سهمیه بنزین خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده ابطال شد و سهمیه ویژه بنزین برخی از خودروهای عمومی و خدماتی به سهمیه عادی تبدیل شد، مرحله دوم ساماندهی سهمیه های ویژه بنزین وانت بارها در دستور کار ستاد سوخت قرار گرفته است.
با اجرای این مرحله ستاد سوخت برآورد کرده است که با اجرای طرح مطالعاتی و با مشارکت برخی از تشکل های خوزه حمل و نقل بتواند سهمیه ویژه بنزین 200 تا 400 لیتری وانت بارها با قیمت 700 تومانی را به 60 لیتر سهمیه بنزین ماهانه تبدیل کند.
مطابق با آمارهای منتشر شده از ابتدای سال جاری تاکنون بین 25 تا 30 مییون لیتر بنزین عرضه شده در جایگاه ها با قیمت 1000 تومانی و آزاد انجام گرفته است که با ادامه اجرای طرح ساماندهی سهمیه هیا بنزین قطعا میزان فروش بنزین آزاد سال آینده با افزایش قابل توجه ای روبرو خواهد شد.
از سوی دیگر هم اکنون موجودی بنزین 400 تومانی ذخیره شده در کارتهای هوشمند سوخت به کمترین میزان پس از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانهها رسیده (معادل 500 میلیون لیتر) است که قطعا با پایان ذخیره بنزین 400 تومانی از سال 94 میزان فروش بنزین 700 و 1000 تومانی با افزایش بیشتری همراه می شود.(مهر)
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد
دولت برای این كه برای این اوضاع بد اقتصادی مردم فكری و تدبیری كنه تا امید مرد افزایش پیدا كنه و فشار وارده روی مردم رو كم كنه متاسفانه خودش با هر ترفندی درصدد تامین بودجه از جیب مردمه به نوعی هر كاری داره می كنه كه پول رو از اقشار مختلف مردم جمع كنه.
كشور عجیبی داریم چرا؟
تا موقعی كه بازار داره رو به بالا حركت می كنه اجناس هم باهاش رشد می كنند و گرون می شن ولی وقتی بازار افت میكنه و روند نزولی پیدا میكنه اجناس در قیمت بالای خودشون می مونند در بهترین حالت یك نزول كوچكی هم می كنند.نمونه اش صنعت خودرو با بهانه ی افزایش حامل های انرژی و مواد اولیه و خدمات ارزش افزوده قیمت خودرو 2 برابر شد در خودروهای خارجی كه سرسام آور بالا رفت! ولی وقتی این المان ها تعدیل شدند و پایین آمدند قیمت تغییر خاصی نكرد!!!!
قیمت نفت به نصف تقلیل پیدا كرده ولی بنزین و فراورده های نفتی تغییر قیمت محسوسی نداشتند كسی نیست به پالایشگاهها بگه مواد اولیه شما بخش اصلی و اعظمش نفت خام هستش. نفتی كه بشكه ای 100 دلا می خریدید حالا شده 58 دلار ( تقریبا نصف ) ولی قیمت هاتون رو چرا كاهش نمی دید.
در بخش دولتی سه ساله تورم كم و زیاد میشه ولی همچنان یارانه ها 45500 هستش نه یه قرون زیاد نه كم شده.دولت از طرفی سالهایی كه تورم بالا بود حقوق رو طبق تورم افزایش نمی داد حالا كه تورم شده 14 درصد می گه باید طبق اصول رفتار كرد و حقوق رو طبق تورم افزایش داد.از طرفی به بخش خصوصی می گه 35 درصد حقوق كارگر رو زیاد كنید .كارفرماها هم می گن نوبت خودت بود 14 درصد نوبت ما شد 35 درصد؟؟؟؟؟!!!!!!
با كاهش قدرت خرید مردم كه منجر شد تقاضا كاهش پیدا كنه تورم كمی كاهش پیدا كرد.