علیرضا رهایی با اشاره به اینکه تدوین و اجرای فناوری قطار هوایی با همکاری مشترک مرکز تحقیقات سازه و زلزله دانشگاه امیرکبیر، شهرداری و مجموعه سازمان قطار شهری کرج به اجرا در میآید، افزود: پس از مطالعات ترافیکی، سیستمهای مختلف همچون قطار تکچرخ مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت یک روش بهینه برای استفاده از فناوری قطار هوایی متناسب با طول خط و مشخصات کار طراحی و تدوین شد.
وی یادآور شد: استفاده از قطار شهری در زیرزمین یا روی سطح زمین در شهرهای شلوغ و پر ترافیک امری مرسوم است، اما در برخی جاها احداث خطوط و ایستگاههای مترو هزینههای زیادی دارد یا با مشکلات فراوانی همراه میشود (به دلیل نوع بافت خاک و برخورد با موانعی همچون چاهها و قناتهای زیرزمینی) و در مواقعی نیز کشیدن خطوط مترو روی سطح نیز به دلایل مختلف (برخورد با سطح خیابان و دیگر معابر عمومی، نبود فضا، وجود سازهها و ساختمانهای اداری و مسکونی در مسیر) با محدودیتهایی مواجه است.
به گفته وی با توجه به همین محدودیتها و مشکلات، میتوان با استفاده از یک سطح محدود از باندهای خیابان و با ایجاد پایههای پل، مسیر حرکت قطار را به بالاتر از سطح خیابان برده و در واقع از مسیر هوایی استفاده کرد. (ایرنا)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد