مهدی یکتا در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: 70 درصد پوشاک موجود در بازار ایران، خارجی است که نزدیک به صددرصد آن به صورت قاچاق وارد میشود.
وی افزود: سالانه 4.5 میلیارد دلار پوشاک قاچاق به بازار ایران وارد میشود. در مقابل این حجم کالای قاچاق، تنها حدود سه میلیون دلار واردات رسمی از سوی نمایندگیهای رسمی برخی برندهای خارجی انجام میشود. آنها این میزان اندک واردات را به صورت رسمی انجام میدهند تا در زمان بازرسیها بتوانند اسناد واردات رسمی را نشان دهند در غیر این صورت نمایندگان رسمی برندهای خارجی هم بخش عمده کالاهای خود را از طریق کانالهای غیررسمی و قاچاق وارد میکنند.
یکتا در توضیح علت رونق قاچاق در بازار پوشاک ایران گفت: به این دلیل که پوشاک، کالای لوکس تشخیص داده شده، تعرفه واردات آن صددرصد است و هزینه آن در صورت ورود از مبادی رسمی دو برابر میشود. در مقابل این تعرفه صددرصدی، یک شبکه قاچاق قدرتمند وجود دارد که خریدها را از بازارهای ترکیه بهازای هر کیلوگرم ده دلار در تهران تحویل میدهند. یعنی برای هر لباس فقط حدود 35 هزار تومان؛ بنابراین خیلی منطقی است که فعالان این بازار ترجیح دهند کالاهای خود را از کانالهای غیررسمی وارد کشور کنند چون هزینهها غیرقابل مقایسه است.
وی ضمن تاکید بر این نکته که باید محل عرضه کالای قاچاق ناامن شود، اظهار کرد: در حال حاضر حدود 12 هزار واحد صنفی تنها در شهر تهران پوشاک عرضه میکنند. نهادهای مسئول میتوانند مقابله با کالای قاچاق را از همین 12 هزار واحد شناسنامهدار آغاز و محل عرضه پوشاک قاچاق را ناامن کنند، اما صنف مربوطه حاضر به برخورد با کالای قاچاق و واحدهای صنفی عرضهکننده کالای قاچاق نیست. خوشبختانه با دستور مستقیم وزیر صنعت، در ستاد مبارزه با قاچاق کالا کمیتهای به ریاست قائم مقام وزارتخانه تشکیل شده که مسئولیت ساماندهی واردات این کالا را برعهده دارد.
دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک افزود: اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت، ملاحظهکاری را کنار بگذارد و حداقل سهم 70 درصدی کالای قاچاق را به 60 درصد کاهش دهد، فضا برای فعالیت تولیدکنندههای داخلی باز میشود.
وی اضافه کرد: برخی فعالیتها و مجوزها در بازار پوشاک به صورت فراقانونی صورت میگیرد. اکنون در تهران یک برند خارجی 90 نمایندگی دارد. چرا با این نمایندگیهای کذایی که همگی مدعی هستند از دفتر فروش دبی آن شرکت نمایندگی گرفتهاند برخورد نمیشود؟ این بیتفاوتی در شرایطی است که تولیدکننده داخلی باید همه مجوزها، محدودیتها و چالش را برای فعالیت تولیدی خود در نظر بگیرد.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد