در ادیان الهی هم میتوان جلوههایی از شوخی یافت و حتی در جلد 16 بحارالانوار صفحه 294 هم عنوان شده است که پیامبر گرامی اسلام هم شوخی میکرد، اما بجز سخن حق چیزی نمیگفت.
نکته همین جاست که مرز شوخی و خنده بجا و درست با مزاحهای بیادبانه و دور از نزاکت کجاست و ما چقدر شوخی و تمسخر را با یکدیگر اشتباه میگیریم؟ و اینکه چقدر با خطوط قرمز و تابوهای شوخی آشناییم و بشخصه به آن پایبندیم؟ اخلاق، ارزشها، اعتقادات، وجدان و انسانیت چه جایگاهی برای ما دارد و وقتی بستر و فضای کافی برای شوخی و خنده فراهم است، تا چه حد رعایت آنها را لازم میدانیم و برای رسیدن به هدف خنده، به توجیه وسیله استناد نمیکنیم؟
همین که ما ایرانیها به اندازه کافی روحیه طنز داریم و میتوانیم از هر موقعیت بغرنج و ناگواری، حرف و کلامی طنازانه و شادیبخش خلق کنیم، نکته ارزشمند و فخرفروشانهای است، اما گاهی در این مسیر، چنان پا را روی گاز افراط میگذاریم که همه سرعتگیرهای اخلاق و انسانیت را به هیچ میانگاریم و فقط و فقط گرفتن خنده و جلب توجه برایمان اهمیت دارد.
متاسفانه رواج جوکهای بیپروا در فضاهای مجازی و محفلهای خصوصی و حتی عمومی دوستانه و کاری هم به این فرهنگ نادرست دامن زده و ما گاهی از نمد جدیترین و اعتقادیترین مسائل هم، کلاه وقیحی برای خود میدوزیم.
اخیرا کار به جایی رسیده که بعضیها به قصد شوخی و لحظهای خنده، با اعلامیهها و عکس اموات و درگذشتگان هم شوخیهایی میکنند و باعث تکدر خاطر بازماندگان آنها میشوند.
اتفاق ناگواری که لزوم توجه به فرهنگسازی جدی و بیشوخی در این زمینه را در تلویزیون، رادیو، سینما و رسانههای دیگر گوشزد میکند.
علی رستگار - گروه فرهنگ وهنر
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد