
درهنر ایرانی اسلامی به نقوش هندسی اسلیمی ، معماری و خوشنویسی توجه بسیارشده است و این توجه در اقسام تولیدات هنری بکار برده شده و اگر طراحی پوستر برای این مقوله مهم بخواهد به هرکدام جداگانه بپردازد آنگاه از یک دستی و خلوص ایده ی پوستر کاسته می شد. پس به نمادها به عنوان اشاره کوچکی از یک واقعیت و حقیقت بیرونی مهم اکتفا می کنیم.
1 – اشاره به مربع به عنوان تقارن ، تعادل و قانون مندی چهارچوب که نمادی از جهان ناسوت است اشاره به طبیعت با مربع است و قانون های فیزیکی و طبیعی هرکدام می توانند با مربع تعریف شوند.
2 – اشاره به دایره به عنوان جهان معنا و معنویت ، پژوهش و حرکت ، جهانی بودن و بین المللی بودن ، تمرکز و متحد المرکز بودن دوایر، که ایران در مرکز آن قرار دارد و نشانۀ تاثیر ایران بر هنر جهان است.
3 – آجر و گنبد اشارۀ مهم نقش اسلام و مسجد در معماری و هنر اسلامی است.
4 – پنجره جایی است که از آن نور می آید و هنر ایرانی با نقوش فریبنده و تأثیرگذار نور رابه رنگ های انرژی دار تبدیل می کند ، اشاره ای از برداشت ایرانیان از هنر قدسی است.
5 – خط نستعلیق ایرانی ترین خط موجود است که از نظر زیبایی و محکم بودن حرف اول را می زند.
6 – کرۀ زمین ، قاره ها و اقیانوس ها اشاره مستقیم به بین المللی بودن و جهانی بودن است و رنگ آب ، رنگ فیروزه ای ایرانی شده است که گسترش رنگ و لعاب ایرانیت به جهان را تعریف می کند.
7 – اشاره های دیگر: نور از طاق گنبد،متحد المرکز بودن به ایران ختم می شود، رنگ خاک با رنگ آجر رنگ قاره ها شده که از خبر خاکند ، هنر ایران مرکز جهان، رمز گونگی هنر رو به فراموشی بدون اشاره ی صریح به عنصر تصویری خاص، خطوط سفید رنگ برای تقسیم بندی فضای داخلی پوستر براساس تقسیم بندی در کتاب های قدیمی ایرانی و هنر ایرانی از گنجاندن دوایر امر معنوی ( در مربع ) امر طبیعی حاصل می شود .
منبع: میراث مکتوب
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
گفت وگوی اختصاصی تپش با سرپرست دادسرای اطفال و نوجوانان تهران:
بهروز عطایی در گفت و گو با جام جم آنلاین:
گفتوگوی «جامجم» با حجتالاسلام محمدزمان بزاز از پیشکسوتان دفاع مقدس در استان خوزستان