اوباما: به توافق تاریخی با ایران دست یافتیم

رئیس جمهوری آمریکا بعد از صدور بیانیه پایانی نشست لوزان سوئیس با بیان اینکه توانستیم به یک توافق تاریخی با ایران دست پیدا کنیم گفت: سخت ترین تحریمها را علیه ایران اعمال کردیم اما تحریمها به تنهایی نتوانست برنامه هسته ای ایران را متوقف کند.
کد خبر: ۷۸۳۶۴۶
اوباما: به توافق تاریخی با ایران دست یافتیم

باراک اوباما افزود: ما به یک توافق مشترک رسیدیم که خوب بود.، این چارچوب می تواند نگذارد ایران احیانا به سوی فعالیتهای نظامی برود.

اوباما تاکید کرد: پس از ماهها فعالیتهای دیپلماتیک پیچیده و نفس گیر به توافقی خوب که اهداف اساسی را محقق می کند دست پیدا کردیم.

وی تصریح کرد: در سه ماه آینده جزئیات بیشتر شفاف تر خواهد شد. بر اساس این توافق صورت گرفته ایران دیگرنخواهد توانست پلوتونیوم برای مقاصد نطامی تولید کند.

اوباما در ادامه گفت: بر اساس این توافق صورت گرفته ایران دیگر رآکتور آب سنگین جدیدی را تولید نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: این توافق جلوی غنی سازی بیشتر ایران را خواهد گرفت و تا دو سوم ظرفیت غنی سازی ایران را کاهش خواهد داد.

اوباما گفت: هر تخطی که شاهد باشیم دوباره تحریمها باز می گردد. فعالیت هسته ای ایران باید قابلیت شفاف سازی داشته باشد و از برنامه اقدام مشترک پیروی کند.

وی افزود: این توافقی بلندمدت خواهد بود و از دسترسی ایران به بمب ممانعت خواهد کرد.

اوباما گفت: تا 11 تیرماه روی این توافق مشترکا کار خواهیم کرد. اکر ایران آنگونه که در این مذاکرات رفتار کرد رفتار کند تحریمها برداشته خواهند شد.

وی افزود: از ایران انتظار نداریم که همه برنامه هسته ای خود را برچیند. ایران می تواند فعالیت صلح آمیز هسته ای داشته باشد.

وی گفت: ما بر روی بدیلهای گوناگونی در خاورمیانه کار می کنیم. اما بهترین بدیل را باید انتخاب کرد.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: فتوای رهبر ایران که فتوای بسیار خوب و مناسبی بود می تواند پایه و اساس و راهگشای کارهای عملی در آینده باشد.

وی بدون توجه به اقدامات خصمانه امریکا علیه ملت ایران افزود: عدم اعتماد میان ایران و امریکا به جایی نمی انجامد و اعتماد است که همه چیز را به دنبال خود می آورد.

وی با اشاره به نگرانی های نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به برنامه هسته ای ایران گفت: نتانیاهو نگرانی هایی دارد و به دنبال محدود کردن برنامه هسته ای ایران بوده است. توافق امروز می تواند نتانیاهو را نیز راضی کند.

اوباما افزود: در هفته های اینده از کنگره خواهیم خواست تا در مورد برداشتن تحریمها صحبت کنیم.

وی گفت: راه حل دیپلماتیک بهترین راه حلهاست و تا وقتی این راه حل وجود دارد نباید سراغ دیگر راه حلها رفت.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها