سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
این روزها دو سریال در حال پخش از رسانه ملی است؛ «خاتون» از شبکه پنج و «شهر من شیراز» از شبکه دو. فارغ از کیفیت ساخت و محتوای این دو مجموعه و حتی نوع نقشآفرینی بازیگرانشان، آنچه متمایزشان کرده و به نوعی بهانه نوشتن این مقال و گفتار، تصویربرداریشان در شهرهای اصفهان و شیراز و طراحی، چیدمان و جایگذاری جاذبههای تاریخی و مذهبی این دو شهر در پسزمینههای تصویری سکانسهایشان است.
با این مهم، بیننده علاوه بر درگیر شدن با داستان یک مجموعه تلویزیونی و برقراری ارتباط با شخصیتهای آن بر مبنای علاقه و سلیقه خود، به طور غیرمستقیم برخی اماکن تاریخی را نیز در پسزمینه نگاه خود میبیند و حداقل با جاذبههای بصری آنها آشنا میشود. صحبت از تاثیرگذاری تبلیغ و تشویق غیرمستقیم هم نسبت به نوع عریان و بیپرده آن نیز باز تکرار مکررات است و باید از آن عبور کرد. البته و صد البته برای اولینبار نیست که رسانه ملی در ساخت سریالهای نمایشیاش سیاست معرفی و تبلیغ غیرمستقیم جاذبههای گردشگری، تاریخی، مذهبی و فرهنگی کشور را در دستور کار قرار داده است؛ مثال و سندش هم سریال «در مسیر زایندهرود» که داستان یک جوان فوتبالیست را در اصفهان روایت میکرد و مجموعه «همه خانواده من» که براساس کنش و واکنشهای چند خانواده در شهر کاشان شکل گرفته بود. باز هم هست؛ سریال «هتل پیادهرو» و حتی این آخری، «میکائیل».
استفاده از جذابیتهای تاریخی و مذهبی برای کارگردانان و مجموعهسازان نیز انتفاع دارد؛ از این بابت که با کمترین هزینه، زیباترین و گیراترین دکورها را در اثر خود خواهند داشت که برای بیننده هم چشمنواز است و خواستنی و در نتیجه بر کیفیت و غنای کارشان میافزاید. ایران جاذبههای بیپایانی دارد که معرفیشان در مجموعههای نمایشی یک بازی برد ـ برد است، هم برای سازندگان آثار تلویزیونی و هم برای میراث فرهنگی کشورمان که همچنان مظلوم است و مهجور...
محسن محمدی / گروه رادیو و تلویزیون جام جم
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد