اکثر رانندههای خودروهای حامل اتباع غیرمجاز افغان، اصول و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نمیکنند و به شکل خطرناکی اقدام به جابهجایی این افراد میکنند، به صورتی که در سال گذشته 27 درصد کشتههای تصادفات جادهای را که بیش از صد نفر بودند افاغنه غیرمجاز تشکیل میدادند.
جادههای فرعی و کوهستانی بهترین مسیر برای قاچاقچیان انسان است و متاسفانه ، شاهد بروز تصادفات خودروهای قاچاق انسان در این جادهها هستیم.
شرایط و جو حاکم بر افغانستان مثل بیکاری و مشکلات معیشتی باعث شده که بعضی از افغانهای ناراضی از وضع موجود، برای پیدا کردن کار و ادامه زندگی به ایران وارد شوند، آنها برای دستیابی به زندگی بهتر و به دست آوردن پول بیشتر در ایران، مجبورند این خطرات و سختیهای مسیر را تحمل کنند.
در پاکستان نیز گروههای قاچاقچی انسان وجود دارند که سرشاخه اصلی این گروهها به «ارباب» معروف هستند.
اربابها از اتباع خارجی برای ورود غیرمجاز به ایران پول میگیرند و افراد را بهصورت زنجیرهای تا مقصد میبرند که مقصد اکثر آنها تهران، اصفهان، فارس و کرمان است.
با رسیدن به مقصد، ارباب پولهای دریافت شده از اتباع خارجی را بین کل گروه تقسیم میکند و آنها هیچ مسئولیتی در برابر جان مهاجران غیرقانونی ندارند.
البته بیش از 70 درصد این اتباع غیرمجاز خارجی در استان سیستان و بلوچستان متوقف میشوند اما هزاران نفر از آنها پس از آنکه از طریق اردوگاههای مرزی طرد میشوند به کشور بازمیگردند که این موضوع لزوم بازنگری در طرح طرد اتباع را دو چندان میکند.
سردار حسین رحیمی - فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد