اهمیت این موضوع به قدری است که رهبر معظم انقلاب بارها روی آن تاکید و مسئولان را به ترویج فرهنگ تولید و استفاده از محصولات داخلی دعوت کردهاند. ایشان در روزهای پایانی سال ١٣٩٣ در جمع مردم آذربایجانشرقی به مساله خرید کالای داخلی تاکید کردند.
رهبر معظم انقلاب چهارشنبه گذشته هم در جمع کارگران با بیان اینکه: «کلید حل مشکلات اقتصادی در لوزان و ژنو و نیویورک نیست، در داخل کشور است و همه باید مسئولیتهای متفاوت خود را در تقویت تولید داخلی به عنوان تنها راه علاج مشکلات اقتصادی، انجام دهند» بار دیگر به حمایت از تولیدات داخلی تاکید کردند.
همچنین ایشان بخشها و نهادهای تاثیرگذار بر افکار عمومی را به جدیت در این امر فراخواندند و یادآوری کردند: دستگاههای تبلیغی و رسانهها و صداوسیما باید روی مساله مصرف داخلی و تولید داخلی کار کنند. متولیان فرهنگی در نکوهش بیکاری و کمکاری و فرارنکردن از کارِ سخت برنامهریزی کنند، اگر کارِ سخت را به خود تحمیل نکنیم به جایی نمیرسیم.
رئیسجمهور نیز تاکنون در سخنان خود بارها به این موضوع پرداخته و توجه به تولید داخلی را از اولویتهای دولت ذکر کردهاند. با همه اینها آگاهسازی مردم به تاثیر مثبت حمایت آنها از تولیدات داخلی نیازمند عزمی ملی است که کمپین «آری به تولید ملی» که از سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده یکی از قدمهایی است که در این زمینه برداشته شده و مورد حمایت مردم، مسئولان و نمایندگان مجلس هم قرار گرفته است.
این کمپین تلاش میکند مردم را به روشهای مختلف تشویق به حمایت از تولید ملی کند؛ موضوعی که رسانه ملی هم میتواند نقشی کلیدی در موفقیت آن داشته باشد.
سازمان صدا و سیما با مخاطب میلیونی که دارد و با استفاده از ظرفیت برنامههای خود میتواند مستقیم و غیرمستقیم نکات مثبت و تاثیرگذار «آری گفتن مردم به تولیدات ملی» را بازگو کرده و نقش اساسی در فرهنگسازی این موضوع و فراگیری آن داشته باشد.
تبیین اثرات مثبت حمایت مردم از تولیدات داخلی در ایجاد اشتغال مولد و پویا که به حل مشکل بیکاری نیز کمک میکند، سبب ایجاد اشتیاق مردم در استفاده از کالاهای داخلی میشود.
در مقابل تولیدکننده در صورت حمایت از طرف مردم، ترغیب میشود کیفیت کالای خود را افزایش دهد که همین امر نیز سبب افزایش رقابت بین تولیدکنندگان داخلی میشود.
نکته دیگری که درباره نقش رسانه ملی در حمایت از تولید ملی میتوان به آن اشاره کرد چگونگی ارائه تصویری مناسب از تولیدکننده و کارآفرین در برنامه و سریالهای تلویزیونی و برنامههای رادیویی است.
متاسفانه تاکنون در بسیاری از سریالهای نمایشی صاحبان کارخانهها نقشهای منفی را به عهده داشتهاند که یا به کارگران ظلم میکنند یا درگیر پروندههای کلاهبرداری هستند بنابراین تا زمانی که مسئولان و رسانه ملی تصویری مناسب از تولیدکننده و کارآفرین به عنوان قهرمانان جامعه و مهیاکنندگان اشتغال به مردم ارائه ندهند، نمیتوان به تاثیر تشویق مردم به حمایت از تولید ملی امیدوار بود.
مجتبی حسینخانی - رئیس شورای سیاستگذاری کمپین «آری به تولید ملی»
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد