حسین سلطان محمدی منتقد سینما در مورد سریال «میکائیل» به کارگردانی سیروس مقدم اظهار داشت: داستان سریال «میکائیل»، داستان خیلی نامتعارفی در گردونه چنین داستان هایی نیست و آنچه ماجرا را برای مخاطبان میلیونی صدا و سیما کنجکاو و جذاب می سازد، چگونگی نحوه روایت است، اوج و فرودهایی که بتوان هر شب در ساعت معین، به تماشای آن نشست.
وی گفت: در این نمونه جدید از سیروس مقدم، ما با همان روش های تصویرپردازی مرسوم وی، بازیگران، شخصیت پردازی های آثار پلیسی او مواجه هستیم.
سلطان محمدی در ادامه بیان داشت: فیلمبرداری با زاویه های معمولاً ناثابت، اعوجاجگونه، قابهای وارونه و در حال چرخش که بیشتر برای القای حس تنش، نگرانی و اضطراب از سوی کارگردان به بینننده به کار می رود یا داشتن قاب های بسته از صورت کاراکترها، تک چشم یا درشت نمایی از او واکنش های صورت، حرکت دست و انگشتان و... بخشی از روش های این کارگردان برای ارائه حداکثر جزئیات یک داستان پرتنش پلیسی و هیجان آفرین است.
وی در ادامه افزود: علاوه بر این، در صحنه های موتورسواری سریال، چه در سطح معابر شهری و چه در سطح فضای طبیعی و بکر جغرافیای منطقه، باز هم این قاب بندی تصویری دیده شده است. بازیگران فیلم نیز همه در نقش های تقریباً قبلی خود فرو رفته اند و همان واکنش های آشنای خود را نشان داده اند.
سلطان محمدی در ادامه یادآور شد: در داستان پردازی نیز موضوع قانون، پلیس یکه و تنها، قهرمان منفی با پوشش انسان مظلوم و البته دراندازه جغرافیای ۶۰ کیلومتری، با یک وردست و پادوی مسلط به پیشبرد جریان خلاف و هدایتگر امور قاچاق، قتل، ترور، صحنه سازی، پاک کردن نشانه ها و اصطلاحاً یک پاک کننده، دراینجا نیز دیده می شود و البته تاکید بسیار مقام بالادستی پلیس که قانون باید رعایت شود و مدرک برای جلب متهم نیاز است.
وی ادامه داد: همچنین روش زندگی ساکنان محلی، سلطه فقر، فساد و نیز پدرخوانده موجود در منطقه و جالب تر از همه عنصری در خانواده این پدرخوانده که طی سال ها زندگی با او (منظور، همسر اوست)، متوجه امور خلاف شوهرش نشده و اکنون در زمان افلیجی، متوجه غصبی بودن خانه می شود و برای نمازخواندن به مسجد می رود.
حسین سلطان محمدی در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: نکته جالب این مجموعه که همچنان باید تا انتها آن را دید، گفته هایی است که از زبان مافوق پلیس شنیدیم و در آن بر سنگ زیرین آسیاب بودن پلیس اشاره داشته و سپس به اینکه اگر مردم به ظاهر با ما نیستند اما در باطن ما را قبول دارند و با ما هستند، تاحدودی به ارتباط پلیس با مردم در جامعه عادی خودمان در سال های اخیر اشاره داشته است. (سینماپرس)