نایک دومین برند معتبر و باارزش جهان در صنعت پوشاک است. این نشان تجاری که سال 1964 در ایالات متحده آمریکا تاسیس شد در حال حاضر با 30 میلیارد دلار فروش سالانه در رده بیست و یکم برندهای باارزش دنیا ایستاده است. جالب است بدانید این برند توانسته تاکنون 56 هزار فرصت شغلی ایجاد کند. البته نایک فقط پوشاک تولید نمیکند و در صنایع بهداشتی و ورزشی هم فعال است.
10 رده پایینتر برند H&M ایستاده است. برندی که مربوط به کشور سوئد است، اما با فروش جهانی معادل 22 میلیارد دلار و ایجاد فرصت شغلی برای حدود یکصد هزار نفر، توانسته فراتر از مرزهای این کشور اروپای شمالی عمل کند. فرانسه اما توانسته با در اختیار داشتن یک برند دیگر رتبه بالایی را در این فهرست از آن خود کند. شرکت ارمس که تولیدکننده کالاهای لوکس و لوازم چرمی و لباس است با 5 میلیارد دلار فروش سالانه در جایگاه 47 برندهای باارزش جهان قرار گرفته است. جالب است بدانید این برند هم متعلق به قرن 19 است و از سال 1837 کار خود را آغاز کرده است.
اما دو کشور ایتالیا و اسپانیا هم در این فهرست جای دارند. ایتالیا با گوچی آمده که از فروش سالانه 5 میلیارد دلاری و اکنون حدود 95 سال سابقه دارد. این برند در حال حاضر 12 میلیارد دلار ارزش دارد. اسپانیا هم زارا را در فهرست دارد که از سال 1974 تاسیس شده و با فروشی معادل 14 میلیارد دلار در یک سال، حدود 10 میلیارد دلار ارزش دارد. به این ترتیب از 6 برند با ارزش دنیای پوشاک، 5 برند در اروپا قرار گرفتند تا نشان دهند با وجود سلطه اقتصادی آمریکا، این قاره همچنان قطب صنعت مد و پوشاک در جهان است. ضمنا مقایسه آمار فروش این برندها با ارزش آنها نشان میدهد در موفقیت و ارزش یک برند، صرفا میزان فروش مهم نیست و نظر مردم در کنار عواملی چون گستردگی فروش و کیفیت کالا هم تاثیرگذار است.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد