باب راس خیلی از نوجوانان، جوانان و حتی میانسالان دهه 60 و 70 را به نقاشی علاقهمند کرد و برخی را هم نقاش. آن زمانی که باب راس برای اولینبار به تلویزیون آمد و همه را شگفتزده کرد، دایره رسانههای مختلف به وسعت امروز نبود و اخبار هنری و فرهنگی به سرعت امروز منتشر نمیشد و البته ماهوارهای هم نبود که در کانالهایش بتوان هنرهای مختلف را آموزش دید. باب راس وقتی برای اولینبار در تلویزیون دیده شد، یکی از عجایب بود که ما هم افتخار دیدنش را داشتیم.
سالها از ورود باب راس به تلویزیون گذشته است. 2 نسل جدید پا گرفتهاند و زندگی مدرن امروزی را تجربه میکنند، اما تلویزیون هنوز هم در بند باب راس مانده است و برنامههای آموزشی او را از شبکههای مختلف پخش میکند. باب راس بنا به خاطراتی که برای یک نسل ساخته است، هنوز هم برای همان نسل جذاب است و گاهی چند نفری را برای چند لحظهای پای تلویزیون نگه میدارد، اما واقعیت این است که باب راس برای نسل امروز جذابیت ندارد و شاید سبک نقاشی او بین نوجوان و جوان امروزی طرفدار زیادی نداشته باشد. باب راسهای زیادی در دنیا وارد هنر شدهاند که سبکهای جدیدی را آموزش میدهند و میتوانند به تلویزیون ما هم راه یابند، اما این اتفاق نمیافتد! و برنامههای قدیمی تکرار میشوند و گاهی این تکرارها آنقدر زیاد میشود که بیننده را دلزده میکند و این بزرگترین زنگ خطر برای رسانهای پویا به نام تلویزیون است که باید مدام خودش و ساختار و رویکردهایش را بهروز کند تا از مخاطب و مردم عقب نماند. چند سال قبل برنامهای از شبکه 2 پخش میشد به نام دیدنیها؛ برنامهای که عجایب گوشه و کنار دنیا را به ما نشان میداد و باز هم ما را شگفت زده میکرد، اما دنیای امروز در تسخیر اینترنت و نرمافزارهای موبایلی است؛ مردم در چشمبرهمزدنی عجایب دنیا را میبینند و قدرت انتخاب هم دارند و میتوانند شگفتیهایی را تماشا کند که بهروزتر و دیدنیتر است. مردم امروز میتوانند خیلی ساده تصاویر دلخواه خود را ذخیره و در دنیای مجازی منتشر کنند، اما هنوز هم تلویزیون برای میانبرنامههایش به سراغ تصاویری میرود که شبیه آنها در برنامه دیدنیها پخش میشد و جالب اینکه هنوز هم نام دیدنیها را برای این میانبرنامهها انتخاب میکند. دنیای امروز، دنیای تماشای شگفتیها در قاب کوچک موبایل و گوشیهای همراه است.
تلویزیون اما برای رقابت با این صفحه کوچک و جذب مردم به سمت خودش راهی جز خلاقیت در برنامهسازی ندارد. میانبرنامهها و برنامههای آموزشی به نوعی پاشنه آشیل تلویزیون برای جذب مخاطب امروزی هستند؛ مخاطبی که خودش تبدیل به رسانه شده است. تصاویر مورد علاقهاش را ضبط و منتشر میکند. درواقع امروزه مردم با گوشیهای کوچک موبایل به رقیب رسانه ملی تبدیل شدهاند و جذب رقیب مسلما تمهیدات و روشهای خاص خود را میطلبد.
طاهره آشیانی / دبیر گروه رادیو و تلویزیون
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد